höger galopp

lady_mike

Trådstartare
Min häst har problem med höger galopp när vi rider ute.. Hon fattar endast vänster galopp.. När vi jobbar på bana eller volt så tar hon utan problem höger galopp som vänster galopp och har inga svårigheter att hålle dem.. Men så fort vi ska ta en galopp på en raksträcka så kan hon inte.. Jag ställer henne korekt även ute o försöker ge henne samma stöd som på volten. Men det blir vänster galopp ändå?

Sv: höger galopp

Detsamma gör mitt varmblodssto, fast hon föredrar höger galopp. Ska jag fatta vänster galopp ute så måste jag lägga en volt och fatta i den. Däremot så har hon inga problem med att fatta vänster galopp på bana, men där fattar vi oftast på ett något böjt spår. Hon går mer samlat vid ridning på bana, vilket också gör det lättare för henne att fatta vänster galopp.

Smart med en volt ute.. Jag ska försöka ta galopp i en högersväng.. Ska strax ut så då ska jag prova. Det är svårt med en volt häromkring ute.. Det är så mkt taggtråd i diken o så man kan inte rida av stigarna man känner till och det är fullt med mullvadar på täckterna.. Känner inte för att ta galopp då..;)

När jag hamnade i detta "problem", så var det bara "enträgen vinner"
När hon tog fel galopp, så va det bara lungt o gå ner till trav, för att sen fatta på nytt...och igen o igen o....:crazy:
Kan va lite svårt, när man inte har långa raksträckor att ta till, som i mitt fall fick vi vända x-antal gånger...
Men det gick på ett par dar faktiskt för henne o fatta, att man inte kan galoppera i favvogaloppen jämt, utan göra som matte säger, så slipper vi "älta"....:D

min häst är likadan, det kunde lika gärna varit jag som skrev det... men jag gör precis som bonraiz säger, jag saknat ner till trav och fattar ny galopp...och det funkar:) fast mörkret ställer till det för mig, eftersom jag fortfarande måste tjuvkika ner och kolla vilken galopp hon går i:angel:och jag ser inte det i mörkret...

Ja jag får ge mej ut igen då jag inte lyckades igår.. :angel: Min lilla dam är en ganska het tjej. Hon började stressa o då funkar inget för henne.. Så jag får ge mej ut i regnet senare o försöka åter. O raksträckor är inte mitt bekymmer.. Vi har flera kilometer raksträcka här. En fin väg som bara långsamtgående fordon får åka på typ traktor och moped.. Men jag meddelar när det börjar funka.. Jag får fortsätta vara envis.. Jag tackar och :bow: bockar för alla tips.. Jag kommer absolut att kämpa på.. Min segerdans kommer :banana:

det kan nog vara en vanesak. Det är bara att försöka och försöka igen tills det funkar!

Vilken sida kliver du själv upp på cykeln från och vilken fot börjar du trampa med? ;)

kan du inte bara sätta hästen i en sluta, eller åtminstone öppna, då har den ju bakdelen förflyttad lite åt ett håll. Om du vill ha höger galopp så flytta bakdelen åt höger med vänster skänkel, fatta galoppen där. Det är en fysisk omöjlighet (tror jag, rätta mig om jag har fel) för hästen att då ta vänster galopp.

jag hade en paint som inte hade något problem med någon sidas galopp, han ville däremot alltid fatta den galopp som jag INTE ville fatta :devil:, jag satte honom i en sluta och vips så blev det rätt, han kunde alltså inte "fuska". Men han var ju inte dum, så om han kunde flyttade han gärna tillbaka bakdelen preciiiiis innan han fattade galoppen - och tog ändå fel :p

Det var bara att stanna och göra om det, det gäller att man verkligen håller bakdelen där den ska vara precis HELA tiden, annars är det ingen vits :D

Min duktiga lilla travhäst har en förmåga att i alla fall (alltså även om jag försöker med en sluta) till slut hamna i höger galopp! Ibland lyckas jag få henne att fatta vänster, men då faller hon tillbaks i trav några steg och byter till höger! Gör jag en volt (där det finns plats) går det mycket bättre. Hon har även svårt för att växla mellan att gå rak och att gå böjd. Funkar utmärkt på volter och på raka vägar, men hörnpasseringar kan vara svåra... Detta kanske också påverkar hur lätt/svårt hon har för att fatta den galopp jag vill.

Jag tackar åter för tips.. Idag blev det en skritt tur då jag red ut med min mor.. Hon red sin unghäst för 3:e gången idag.. Kändes inte som rätt dag att träna galopp då;) .. Min mor hade inte uppskattat läget:smirk: ..
Jag ska be henne följa med ut utan häst så hon kan se hur jag sitter.. Jag kan ju omedvetet sitta fel.. Så det kan ju vara mitt fel:o ..

Ramlade av min häst i våras och skadade höger sida av ryggen.. Även om jag inte känner av det längre så kan jag sitta snett??..

Min duktiga lilla travhäst har en förmåga att i alla fall (alltså även om jag försöker med en sluta) till slut hamna i höger galopp! Ibland lyckas jag få henne att fatta vänster, men då faller hon tillbaks i trav några steg och byter till höger! Gör jag en volt (där det finns plats) går det mycket bättre. Hon har även svårt för att växla mellan att gå rak och att gå böjd. Funkar utmärkt på volter och på raka vägar, men hörnpasseringar kan vara svåra... Detta kanske också påverkar hur lätt/svårt hon har för att fatta den galopp jag vill.

hmm vet inte om det verkligen ÄR möjligt att hamna i fel galopp om man har hästen i en korrekt sluta, är du helt 100 på att hon inte faller ur slutan precis innan fattningen? :confused: Vissa hästar är ju snabba och flinka och kan ändra position så lite som krävs precis innan för att sabba det hela :p

Om hon bryter av till trav och sedan byter till fel galopp ligger ju inte felet i själva fattningen, utan i att hon sedan inte bibehåller galoppen.

Vet inte om det är fysiskt möjligt att fatta "fel" galopp om hästen är i en korrekt sluta, någon här som har nån aning???? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Oooo, där sa du nåt....som jag faktiskt glömt bort..
När min häst hade "problem" m hö galoppen, så gick jag till sjukgymnast...hade från o till ont i ryggen nämligen...
Min högra höft/sittben var 2cm:eek: högre upp än vä...
När det sen blivit åtgärdat efter ett par gr, så var det faktiskt lättare att ge rätt galopp...
Men då min lilla dam tyckte att det var lättare o va i vä galopp, så passade hon på o byta i farten....hon blir nog fenomenal m galoppombyten såsmåningom..hehe
Idag håller hon iaf den galopp som man bett...
Så lycka till, det kommer...enträgen vinner...

Senast ändrad av en moderator:

Våra hästar är likt oss, oliksidiga. Deras preferenser till bibehållet arbete i gångarter ligger självfallet där man är som starkast. Precis som den citerade här nedan, kan det många gånger ha med ryttarens starka sidor att göra. Visst kan en häst fatta förvänd galopp i en korrekt utförd sluta, det tar ju bort balansen på den sida sluta är skuren åt t.ex höger. Är då pressen hög faller bogen ut åt vänster och fattningen tas för att bibehålla balans. Skulle definitivt ge tipset att rida i en svag öppna inför fattningen. Ett "problem" westernhästar (läs, även andra sorters hästar...för att inte hamna i blåsväder:angel: ) till synes kan ha är att galoppen i sig är så centerad att dubbla spår OFTA tillämpas av hästen för att denna skall få "plats". Jag har talat med westerndomare i denna sak och det är inte i huvudsak ett poängvadrag och finns inte med i bedömning. Men det borde vara det för att det påvisar ju att galoppen trots sin "låga" hastighet inte är bärig. Nu talar jag om w-tävling på nationell nivå.
Western är dessvärre en såpass "ny" företelse här i Sverige och det finns många duktiga ryttare. Men eliten (även sub-grupper) är väldigt väldigt snäv och de är få. Man behöver fler auktoriserade tränare med allt vad det innebär samt tid att etableras....

Oooo, där sa du nåt....som jag faktiskt glömt bort..
När min häst hade "problem" m hö galoppen, så gick jag till sjukgymnast...hade från o till ont i ryggen nämligen...
Min högra höft/sittben var 2cm:eek: högre upp än vä...
När det sen blivit åtgärdat efter ett par gr, så var det faktiskt lättare att ge rätt galopp...
Men då min lilla dam tyckte att det var lättare o va i vä galopp, så passade hon på o byta i farten....hon blir nog fenomenal m galoppombyten såsmåningom..hehe
Idag håller hon iaf den galopp som man bett...
Så lycka till, det kommer...enträgen vinner...

kan vara värt att låta en veterinär/alt. Lars Jeppson, titta på din häst. Låter inte sunt..

Vad låter inte sunt? Att hon har svårt för höger galopp eller att hon har svårt att växla mellan rak och böjd?

jag ber om ursäkt, jag missade att hon var en travare. Det är ju självklart att gångarten i sig innebär en svårighet i sig. Om jag har en häst (oavsett ras) som har såpass stora problem med en gångart i ett visst varv, så hade jag blivit lite orolig. Väljer hon att bryta av så att galoppen "hellre" blir förvänd? När du lägger en volt har hon klart lättare för att hålla gångarten beror på att hon "måste" böja sig i volten. För att lite jobba med galoppen på rakt spår kan du använda dig av en svag öppna. Att hon inte håller ihop kan ju även vara muskulära problem eller rent av avlastningsproblem...

Vad låter inte sunt? Att hon har svårt för höger galopp eller att hon har svårt att växla mellan rak och böjd?

Som jag skrev i början av tråden så har hon svårt att fatta vänster galopp ute på rakt spår. När jag tränar på bana fattar hon vänster eller höger ungefär lika lätt på volt, faktiskt, däremot så har hon svårare för att hålla vänstergaloppen på rakt spår, men när hon går i samlad form så går det hyfsat. Ute på raka vägar och fält blir hon lite ivrigare och vill gärna dra järnet, så där är det alltså svårare att bibehålla vänstegaloppen, om jag lyckas få till den, vilket brukar gå om jag tar en liten volt först, men med lite extra fart så går det även där! Alltså, det kanske har låtit som om vi har jätteproblem med detta, men så upplever jag det inte egentligen :)

Faktum är att igår gjorde hon ett flygande byte från höger till vänster galopp! Inte på mitt kommando, dock :( , utan hon blev skrämd av något och bytte själv... så visst KAN hon!

Jag förstår ! Om man ändå hade nytta av skrämsel..En av mina hästar har så mkt spöken att han byter galopp konstanst när vi är ute i skogen.... Sänkt rygg och högnacke bidrar inte till att det är vare sig bekvämt eller flott..men va f-n..hon byter... Frekventare än på bana i allfall!! Lycka till med pållen din!!:)

En glädjens dag.. Idag gjorde jag en rollback med min häst åt höger.. Ni kan aldrig tro vilken galopp hon tog:D .. Höger galopp satt som juten.. Inte samma som vänster.. Hon är ju uppenbarligen svag åt höger sida.. Men hon tog höger och hon höll den galant.. Så jag är så glad.. Med träning så ska hon nog knna fatta höger som vänster lik bra som på banan..
ett segertjut:) :D :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka