Höger galopp, det går inte!

S

sandraR

Hej! Jag har ett varmblod och det GÅR verkligen Inte att få höger galopp på henne. Jag vill gärna ta hjälp av tränare men känner inte till en enda som finns här i Göteborg.. Har ni något tips på hur jag kan göra? Mvh Sandra.

Sv: Höger galopp, det går inte!

är hon genomkollad så hon inte har ont någonstans då?
kan ju vara därför hon inte vill ta höger galopp..

Inte ens när du longerar? Min häst har haft svårt med sin V galopp, men när jag har longerat honom så har han förbättrat den mycket... Och jag märkte då att det inte var fel på honom som jag först trodde, haha! (:

Hur menar du med just GÅR inte?? Fattar hon inte galoppen alls eller tar hon några galoppsprång över huvud taget ? Är det på volten eller för jämnan? Har hon någonsin gått i höger galopp? Förklara gärna lite mer :)

Jag vill inte måla f-n på väggen men jag hade tidigare en korsn travare/ nf med exakt samma problem!!! Tog mig ett och ett halvt år innan man hittade anledningen- broskbildning i bakknä som gjorde det fysiskt omöjligt att fatta galopp utan kraftig smärta med resultat att hon sprang iväg och om man någon gång lyckades få h galopp gick det i 190 km i timmen för hon kunde inte!!!! Höll på i fem år med återkommande problem innan hon dömdes ut.

Kolla så hästen inte har ont!!!!!!

Jag lärde mig ett knep för många år sedan. Har provat på många flera hästar och det funkar faktiskt. Bara jag nu kan förklara det också...

Tänk dig att du rider på en ridbana. Du skrittar ett par meter innanför spåret. Sen gör du en u-sväng (ganska snävt ska det vara, men hästen ska röra sig framåt) ut till spåret. Du byter alltså varv. Precis i svängen ger du galoppskänkel. Funkar nog bäst om man gör det typ mellan början på långsidan och mitten på långsidan. Efter några språng kommer sedan volten vilket underlättar för hästen. Det kan vara så att man får "ladda" hästen lite för att den ska vara på g när man vänder. Och en varning delas ut för att använda det för mycket!! Men det är bra för att få det att lossna. När man rider ute kan man vända och rida tillbaka några steg för att sedan vända tillbaka åt det håll man ska samtidigt som man fattar galopp. Jag upplever att de hästar som inte orkar fatta galopp kommer i galopp och eftersom man bara skrittar innan fattningen blir det inte så hetsigt.

Sen kan man rida skänkelvikning från mitten på kortsidan ut mot långsidan och fatta galopp när det känns bra. Alltså som att du rider på volten och så rider du upp på medellinjen och flyttar skänkelvikning ut mot långsidan utan att byta varv. Denna övning tycker dock jag sätter sig mer i hästen. De blir lätt galopp hela tiden när man vill flytta sidvärtes. Denna ridväg jag försöker beskriva heter något särskilt men jag kommer inte ihåg. ?????´s väg. Någon som vet?

Ett annat trick är ju att ha ett ganska lågt hinder som man liksom hoppar på böjt spår. Hoppa i trav och försöka landa i galopp.

Min häst ville inte heller ta höger galopp från början. Vet inte riktigt hur jag har gjort, jobbat mycket med galoppen öht. Det blev lättare för honom när jag ställde honom utåt ganska kraftigt i fattningen, det kan du ju prova. I skogen var det också lättare om jag ställde åt vänster när jag skulle fatta höger galopp. Då ville han ju bara framåt och om han fattade vänster bröt jag av och gjorde om tills han fattade att det var höger galopp jag ville ha. Nu fattar han höger galopp som vilken annan häst som helst. Alltså ville bara påpeka att det GÅR att få bukt med problemet. Inget är omöjligt ;)

Senast ändrad av en moderator:

det är värt att ta ut en kiropraktor el liknande, kolla gärna med en veterinär så du kan utesluta smärta.

Sen kan det ju "bara" vara så att hästen är musklad snett. Böjer/ställer hästen lika åt både höger och vänster. ta hjälp av någon kompis och be den titta på hur hästen rör sina bakben om du t.ex. gör en framdelsvändning. Det sitter ju nästan alltid bak...

min häst hade samma problem, det visade sig att han hade dubbelsidiga låsningar i korset, troligtvis har han gått omkull som liten. det har hänt mkt sen han fick hjälp med det. Inga snabba mirakel, först blev det korsgalopp av det hela sen blev det bara höger och till sist fungerade båda!:laugh:

min häst är guda snäll och visade aldrig tecken på smärta, tyvärr! jag PMar namnet på en bra Equiterapeut. han behandlar inte i onödan och är lugn och trygg med hästarna, reser runt större delen av landet. Värd att ta kontakt med!

Lycka till!

Hon kollades för ca. 8 månader sedan och då var detta ett lika stort problem. Jo, hon får höger när man longerar men man ser att hon har jäkligt svårt för det. Även i hagen eller om man släpper henne i manegen men då har hon ej svårt för det eftersom det går rejält mycket fortfare ;) . Och så har jag fått in högra galoppen efter hinder och så. Men inte mer. Hon börjar antingen passa eller trava när jag försöker få in höger galopp.

Vill bara lägga till att det var inte förrän jag kom till vet nr 5 som det uppdagades att det verkligen var något som var fel......så extremt stor skillnad bör det inte vara mellan höger o vänster....

Hon kollades för ca. 8 månader sedan och då var detta ett lika stort problem. Jo, hon får höger när man longerar men man ser att hon har jäkligt svårt för det. Även i hagen eller om man släpper henne i manegen men då har hon ej svårt för det eftersom det går rejält mycket fortfare ;) . Och så har jag fått in högra galoppen efter hinder och så. Men inte mer. Hon börjar antingen passa eller trava när jag försöker få in höger galopp.

Det är inte så att hon bara är stel i just höger sida?

Min travare hade jättesvårt för vänster galopp i början, och gick det så bar det iväg i 110! Dessutom travade han med bakbenen och galopperade med fram, kändes jättekonstigt och det var först när en filmade oss som jag såg det. Jag började träna han mycket på volten (men då får man ju vara helt säker på att hästen inte har ont), gjorde serpentiner, longerade, tömkörde..Ja allt för att stärka han i just vänster sida. Han vägrade dock att galoppera när han longerades, han gillar inte att bli longerad över huvud taget utan försöker sticka, hotas och är allmänt sur.

Nu efter något år går han nästan bättre i vänster än höger, han slirar lite med bakbenen ibland men när han väl söker sig ner så går det riktigt fint! Man får ha tålamod.

Något du kan testa om hon vill galoppera efter ett hinder, kan du ta och lägga ut små hinder på en större volt, två stycken mittemot varandra, tar hon galoppen här så är du ju redan i vänster varv och fortsätter mot nästa hinder. Testa dig fram, men hästen får absolut inte ha ont, då det bara förvärrar saken!

Och glöm inte berömma mycket! För minsta lilla galoppsprång, eller att hon ens försöker!

Senast ändrad av en moderator:

haha, sådär är min med :p

Ja, dessa underbara hästar :) Jag tänkte testa att försöka longera han med repgrimma nästa gång utan gjord eller något och försöka byta varv hela tiden, göra halter osv osv...Läst mycket om att det inte ska tråka ut hästen för den vet inte vad som komma skall ;) Får väl se hur det går!

sandraR Jag menade självklart höger varv, tänkte på min därav skrev jag vänster.

Kolla upp hästen så den inte har ont!

* När du ska fatta galoppen så tänk på att titta upp i taket/Himmlen.
*Sätt höger fot (häl) Långt fram på bogen!! Och Vänster långt bak.
*Direkt hon får vänster så SNABBT bryt av!!
* Om hon får höger, driv på och massor av beröm!! :)
Om du har tillgång till ridbana/Ridhus så gör snäva volter och svängar när du fattar galoppen.

Om du har tillgång till ridbana/Ridhus så gör snäva volter och svängar när du fattar galoppen.

Vill bara tillägga till ovanstående (som jag fetmarkerade) att det beror lite på häst om det är lämpligt eller inte... Min häst som är fruktansvärt lättlärd (på gott och ont), tog det efter några avbrott då det blev fel som att galoppskänkel=stopp... Så då fick vi jobba bort det först för att kunna gå vidare till galoppfattningen igen.

1. hur länge är hästen riden?
2. kan hästen galoppera bra i vänster galopp?
3. passar utrustningen?
4. är hästen uppkollad?
5. kan andra ryttare få till höger galopp? (jag hade problem med min häst men slängde upp en annan och den hade inga problem.. alltså så satt problemet hos mig)

varför ska man fatta galopp sådär?????
är det inte bättre att lära in små hjälper på en gång än att använda stora, grova hjälper som även sätter sig själv och hästen helt ur balans

men travaren jag rider är för stark i sitt
högra bak så för att få honom i höger galopp så
måste man få honom ur balans så det kan även vara så?

;)

fast om man måste få hästen obalanserad så den hamnar i galopp för att den tappar balansen då bör man fundera på om man verkligen ska jobba med galoppen..

jag skulle stärka hästen i skritt o trav och få den välbalanserad före man börjar med nått som hästen uppenbarligen inte klarar av

Som sagt, kolla först upp att hästen inte har ont. Sen kan jag ingenting om travare men visst har de ofta rejält svårare med ena galoppen? Sen en sak till, i Göteborg, Sveriges näst största stad måste det väl ändå finnas en hel drös tränare??? Dålig ursäkt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama