Högenergi foder till smal hund?

Sv: Högenergi foder till smal hund?

Klass är det färskfoder jag har gett honom, men som sagt så åt han även det dåligt. Eftersom det inte håller särsklit länge i tinat tillstånd så blir det för dyrt att fodra med det när han bara äter hälften av gångerna.

Jag har också bla en inte så matglad hund. Hon äter ibland, ibland inte.. Därför kan jag inte heller ha uppblött torrfoder eller färskf. Dock har hon fint hull.

Oavsett om hundarna äter högaktiv eller normal, så är det viktigt att man verkligen kollar vad som är i påsarna. Våra äter tex 50% Standart Högaktiv och 50% Standardt normal för att få i sig allt som behövs. I högaktiv är vissa värden lite väl höga och i normal lite låga.

Ang musklerna. Har ni muskeltränat något? Vissa hundar kan ju behöva mer inriktad träning för att sätta ordenligt med muskler. Tar inte många minuter per dag att träna lite men skillnaden blir stor!

Lycka till, hoppas att allt löser sig och att musklerna kommer komma.

Gilly:)

Just det fodret du har tittat på, som ligger på 30/32 är riktigt bra. Det är det enda fodret som fungerat för mig när jag vill ha upp hundar i vikt och muskler, eller när dom är mycket aktiva bara.

Själv har jag gått ifrån det för första gången på länge nu, för att prova ett svenskt foder (Standardt Extra) eftersom RC's var lite för mycket för tiken. Så då ger jag hanen lite tillskott istället, så att båda kan äta samma foder.
Vi får se om han lyckas hålla hullet uppe på detta, annars får jag gå tillbaka igen.
Han förbränner energi mer än många andra hundar jag mött, och han är väldigt fysiskt aktiv också.

Jag har tidigare gett Uno RC 4800 och det fungerade han utmärkt på.

Nu har jag ingen möjlighet att köpa det fodret men har istället börjat ge 1 tsk ister i 1dl foder som har fett/protein 20/30 och det fungerar också över förväntan han går sakta men stadigt upp i vikt och istern verkar vara väldigt smaklig för nu kastar han i sig nästan hela ransonen på en gång istället för att gå och småpeta under hela dagen.

Jag kikade just på Standardt Extra, innehåller mer fett och lika mycket protein som Magnusson Work, borde ju vara mindre risk att han får i sig för mycket protein då.

Tack för alla svar, det är så intressant att få ta del av andras upplevelser!

Föresten, är det någon som har något tips på bra sidor som handlar om hundars näringsbehov?

Hur ser avföringen ut på honom? En del hundar kan inte ta åt sig näringsämnena i för kraftiga foder så de blir ännu smalare och skiter ut allt istället.

Min hund har alltid haft svårt för att gå upp i vikt så jag köpte högenergifoder och visst gick han upp lite, men mest var han bara lös i magen. Provade rc sensible och trodde att han skulle maga av totalt, men till min stora glädje så är han i ganska gott hull och avföringen är normal :)

Annars rekommenderar jag rc 4800 (om jag minns rätt. Det ska vara 30/32 iaf). Den var jag väldigt nöjd med när jag hade en annan hund som magdrade av lätt.

Svarar från kompisens användare!

Han har bra avföring nu och har haft det under hela den period jag har haft honom. Just det med att energin kan gå rätt igenom är det som jag är rädd för, jag får ta och köpa en liten säck till att börja med så lär väl det märkas.

Just RC är jag inte så förtjust i, har hört om många som har fått problem med hundens mage efter att de har börjat ge det. Fast det kan man nog få höra om de flesta foder ;).

Jag kikade just på Standardt Extra, innehåller mer fett och lika mycket protein som Magnusson Work, borde ju vara mindre risk att han får i sig för mycket protein då.

Jag som sagt fått intrycket att att Standardt extra har för hög fosforhalt och blandar därför ut med hälften standardt normal.

Gilly

Det kan man kanske göra, om man har en hund som inte tappar vikt himla lätt ;)

Man ska alltid ha i åtanke att alla hundar är olika, och behöver olika sorters foder.
När jag har min hane på ett vanlig vuxenfoder ser han ut som ett staket, och tappar muskler rätt omgående. Medans många andra hundar klarar sig ypperligt på Doggy, som knappt har något fett alls.

Det är för övrigt inga farligt höga mängder fosfor i Extra, man måste titta på Ca/P-kvoten också.

Jag känner inte att jag vill behöva blanda två olika foder för att få en bra sammansättning, borde inte en fodertillverkare ha så pass stor koll att dom inte producerar foder som är farligt för hunden?

Vad är risken med att ge ett foder som innehåller mycket fosfor, och hur mycket är mycket?

Det jag har lyckats läsa mig till är att det kan vara skadligt för bla hundens bukspottskörtel att äta ett foder med för mycket protein, hur vet man då om det är för mycket?

Anette

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice... 2
Svar
24
· Visningar
4 875
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och... 2
Svar
20
· Visningar
3 465
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/... 2
Svar
27
· Visningar
2 349
Senast: canine
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 643
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka