Högenergi foder till smal hund?

Daff

Trådstartare
Jag har problem med att min Finska Lapphund är för smal och inte sätter några muskler. Han är inte särskilt aktiv men är väldigt pigg och rör på sig när vi är ute, men jag kan tyvärr inte påstå att vi tränar speciellt hårt.
Tyvärr är han också väldigt liten i maten, han äter men inte särskilt mycket. Han har ätit Magnusson Meat and Bisquit i 8 månader ungefär, och åt innnan Doggy, men han har inte gått upp något i vikt. Att han inte sätter muskler skulle kanske kunna relateras till att vi inte tränar så hårt, men om jag jämför med andra hundar som tränas lika mycket/litet så har de ofta betydligt mer muskler.

Min tanke är då om jag kan ge honom ett högenergi foder istället, för att han ska få i sig mer energi på samma mängd mat, vad tror ni om det? Jag har prövat ge honom färskfoder också, men det var gott första gångerna sen åt han det lika inkonsekvent som torrfodret.

Finns det någon nackdel med att ge ett högenergi foder till en ej hårt tränande hund? Vad kan man annars göra?

Hunden är en okastrerad hanhund på 2,5 år.

Sv: Högenergi foder till smal hund?

Jag ger högenergifoder till min tik (Roburs lila foder), hon tränas inte extremt, följer med på ridturer dagligen och går annars mest promenader eller springer löst en stund, inget extremt alltså men hon behöver fodret annars ser hon ut som ett staket på en gång.

Om hunden har märkbara problem med att sätta muskler så skulle jag först vilja ta en koll hos veterinären för att se så att inget är fel. Mne nu vet jag ju inte hur er hund är.
Men det kanske även kan vara så att om han äter lite så går allt det han äter åt till resten av kroppens behov och musklerna prioriteras längre ner vilket gör att energin inte räcker till för dem?

Dock så tror jag att ett högenergifoder skulle funka bra :). Då kan han lyckas få i sig rätt mängd energi trots att han äter lite.

Det går bra att ge högenerigifoder även om hunden inte ligger i hårdträning.
Roburs foder 30/20 tycker jag är bra, det fick mitt spjälstaket till hund att bli fin :)

Varför får han plus? Mina hundar aktiveras mer än normalt och får Klass Normal.

Klass är det färskfoder jag har gett honom, men som sagt så åt han även det dåligt. Eftersom det inte håller särsklit länge i tinat tillstånd så blir det för dyrt att fodra med det när han bara äter hälften av gångerna.

Om jag byter till högernergi foder kommer jag antagligen att fortsätta med Magnusson och deras WORK sort som har 28% råprotein och 18% råfett, låter det vettigt?

En av orsakerna till att jag funderar över nyttan av att ge en normal aktiv hund högenergi foder är att jag hittade en gammal tråd där bla PIRU skrev att man absolut inte skulle göra det. Jag förstår inte varför det är dumt och vad som skulle hända, någon som har någon aning?

Anette

En av orsakerna till att jag funderar över nyttan av att ge en normal aktiv hund högenergi foder är att jag hittade en gammal tråd där bla PIRU skrev att man absolut inte skulle göra det. Jag förstår inte varför det är dumt och vad som skulle hända, någon som har någon aning?

Generellt tänker jag såhär: Har folk ingen vettig anledning till en viss åsikt ser jag det som skitsnack.
Människor liksom hundar kan ha olika ämnesomsättning, vissa behöver mer bara för att röra sig mellan toalett och säng. Vad är alternativet, att hålla en mager hund? Ge du ett foder som din hund håller sig fin på och skit i vad det står på påsen att hunden ska prestera;) Jag ger dubbel giva högenergifoder till min hund som som sagt inte aktiveras i enorma mängder och hon ligger fortfarande i underkant på vikten.

Normalt ser jag som promenader, vanliga korta kissrundor och någon långis per dag.

Normalt är nog olika för alla. Men jag tänker generellt över hundägare i Sverige.

Varför får han plus? Mina hundar aktiveras mer än normalt och får Klass Normal.

Men egentligen... Vad har aktiveringen med saken att göra? Hundar är ju så olika om min hund så skulle ligga i soffan hela dagarna och bara kliva ur för att kissa på mattan skulle hon behöva ett kraftigare foder. Självklart går det åt mer energi om en hund aktiveras mer men det finns ju ingetning som säger att din hund behöver mer energi än t.ex. min bara för att den aktiveras mer, bara att din hund behöver mer energi om den aktiveras mycket än om den bara går rastningsrundor.

Jag tror inte man ska proppa hundar fulla med högenergifoder om man verkligen inte behöver. Dvs när vanliga foder i större mängder inte fungerar.

För mig innebär det att man ger till exempel Klass Plus till hårt arbetande hundar. Som behöver energin och bränner betydligt mer fett än vad en genomsnitts hund gör idag. Draghundar är just en kategori jag tänker på!

Jag tror inte man ska proppa hundar fulla med högenergifoder om man verkligen inte behöver. Dvs när vanliga foder i större mängder inte fungerar.

Om de verkligen behöver då? Jag ger som sagt dubbel giva högenergifoder till min tik och hon är fortfarande på gränsen till för smal men jag kan inte ge henne mer foder för det resulterar bara i att hon bajsar mer. Sen har vi den kategorin hundar som inte äter tillräckligt mycket så man helt enkelt inte får i dem ens den givan de behöver för sin storlek. Vad ska man göra med hundar det INTE funkar med? Ska vi låta dem gå runt som vandrande staket bara för att de inte arbetar hårt? För det var väl ändå det tråden handlade om att hennes hund inte håller sig fin i hull på vanlig mat...

Jag har problem med att min Finska Lapphund är för smal och inte sätter några muskler. Han är inte särskilt aktiv men är väldigt pigg och rör på sig när vi är ute, men jag kan tyvärr inte påstå att vi tränar speciellt hårt.
Tyvärr är han också väldigt liten i maten, han äter men inte särskilt mycket. Han har ätit Magnusson Meat and Bisquit i 8 månader ungefär, och åt innnan Doggy, men han har inte gått upp något i vikt. Att han inte sätter muskler skulle kanske kunna relateras till att vi inte tränar så hårt, men om jag jämför med andra hundar som tränas lika mycket/litet så har de ofta betydligt mer muskler.

Min tanke är då om jag kan ge honom ett högenergi foder istället, för att han ska få i sig mer energi på samma mängd mat, vad tror ni om det? Jag har prövat ge honom färskfoder också, men det var gott första gångerna sen åt han det lika inkonsekvent som torrfodret.

Finns det någon nackdel med att ge ett högenergi foder till en ej hårt tränande hund? Vad kan man annars göra?

Hunden är en okastrerad hanhund på 2,5 år.

Om jag var du skulle jag nog prova ge Precept Endurance, gav de själv till mina hundar ett tag, men eftersom "bitarna" är ganska stora för min JRT så valde jag att byta till RC Sensibel, helnöjd med båda fodrena, innan bytet till högenergi åt dom doggy, men har sätt väldans skillnad på muskelutveckling samt energi, på jyckarna, efter byte. Kanon foder bägge två.. Som lite extra får dom även en "dutt" linfröolja på morgonen, då mina behöver både mkt energi å fett då dom är ute mest hela dagarna å rör på sej.

Kanske ska lägga till att mina hundar var "dåligt" musklade å mer åt de tunna, inte underhull, men tunna, därför valde jag att byta till ett högenergifoder, å som sagt gav de resultat, så nog behöver vissa mer å vissa mindre fett/protein oavsätt aktivitetesgrad.

Mina har ju aldrig vartit högaktiverad på de sättet i sej, utan ute mycket å rört på sej i sin takt, gått lite hit å gått lite dit, då jag jobbar i stall å hundarna är med hela dagarna, sen beror de jo oxå mkt på väder, är de kallt, å regnigt då behöver dom mer alt, normalgiva, medans under sommar å vår så ligger dom mest i solen å myser, då får man dra ner något på foder givan.

Lånar tråden om det är okej;)

Har en goldenhane på lite över året som äter väldigt dåligt.
Byter vi mat för att testa nån ny sort kastar han sig över maten första dagen, sen ratar han den igen.
Har börjat köpa Pedigrees korvar man kan köpa i mataffärer och blandar i för att lura i honom mer. Funkar oftast.

Har funderat på att börja med färskfoder, men har bara ett frysfack i lägenheten, så det alternativet är nog inte möjligt idag.
Har också tänkt köpa högenergifoder och se om han lägger på sig lite.

Aktiveras normalt skulle jag gissa på, 1 långpromenad per dag. 2 på kanske en halvtimme och sen en snabb kissrunda på kvällen. Spårar också en-två ggr vecka samt tränar lite lydnad.

Så tips på mat till kräsen golden tack!(måste vara den första i världshistorien;))

Jag har också varit in och velat om det där med att ge högenergifoder, jag känner att jag har så dålig koll på hundars näringslära. :( Jag har lite samma problem med ett staket till hund. (1 år gammal) Fast min har rätt bra med muskler, bara att man ser varenda ryggkota och revben. :crazy: Han är visserligen afghan så han ska ju inte vara så "fet", men betydligt större än nu iaf.

Jag fick tipset av min uppfödare att ge RC maxi baby dog veterinary, som är ett valpfoder för valpar upp till fem månader. (Att hon rekommenderade just det var för att han då inte ville äta, och hon sade att hon aldrig varit med om en hund som ratat det fodret.) Om jag inte missminner mig innehåller det 30% protein och 22% fett. Nu har han ätit det sedan augusti och det händer i princip ingenting. Förut åt han som sagt ganska dåligt men nu äter han runt en liter om dagen iaf, vet tyvärr inte exakt vad det väger. Mer än så vill han inte ha. Högenergifodrena jag kikat på ligger ju på ungefär samma mängd protein och fett, men har lite mer av alla vitaminer osv. Kan det göra skillnad att byta ändå? Såg ett högenergifoder som innehåller, om jag inte minns fel, 32 % protein och 30 % fett. Kan det vara något att testa? Jag antar att det är lite individuellt vad som passar olika hundar, men jag vill ju inte stoppa i honom fel saker heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice... 2
Svar
24
· Visningar
4 875
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och... 2
Svar
20
· Visningar
3 465
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/... 2
Svar
27
· Visningar
2 349
Senast: canine
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 643
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka