Höga växter som tål stark sol inomhus

Amaryllis då? Jag har två som står i söderfönster som är gröna året om. De skickar en ny rugge blad innan den gammla vissnar. Höjden är 50-70 cm. Den ena blommar 2 ggr/år den andra endast på sommaren. Ställ i så stor kruka du får plats med och ge dem lite kärlek

Giftig för katter, annars hade de fyllt alla krav, tyvärr. Vågar inte ta chansen att Nikita börjar tugga.

200022625_5.jpg

Den här passar i höjd och diameter men nja, tycker inte den är snygg.
Varning!
Giftig för katter så bra att du inte gillar dom.

Hibiskus kan bli vansinnigt stora med rätt skötsel. Min farmor hade riktig apraktexemplar som lätt var en meter eller mer i höjd och jag vet inte hur mycket i omkrets. De följde med ut i sommarstugan varje år och bodde ute sommartid.
De är rätt känsliga dock och kräver lite gröna tummar. Är min erfarenhet i alla fall. :)

Varför inte en klätterväxt? Typ passionsblomma?

Yes, yes, yes. Hibiskus uppfyller alla krav förutom höjd, men det står att den kan bli hög?!? Heh, @sthu hade en tråd här 2016 om att hens katter älskade hens hibiskus och att den är ofarlig för katter att äta men inte att leka med. Är det någon som har erfarenhet av hur hög en hibiskus inomhus kan bli och hur snabbt den växer?
De jag köpt i butik blir det aldrig något av. Den jag fick av mor då jag var åtta är gigantisk nu. Tänker dock inte lägga ut någon bild då den är rätt risig, den hade behövt klippas i våras. Den är väldigt dekorativ då bladen är flikiga men den sorten går inte att få tag i i handeln :(

Jag hade en sån som var 30 år minst och den var hög med en gren kvar och så ful att den fick stå bakom en fåtölj , minst 120 cm hög :D
Det är ungefär min erfarenhet av benjaminfikusar också! :laugh:

@MJLee En money plant kanske? Otroligt förlåtande på alla sätt och vis!
De är mest knepiga för att de är så tunga och behöver en Rejäl kruka för att balansera om de får växa sig höga.

Jag skulle göra tummen upp på både Clivia och Dracaena där. Draken jag tog över var nästan en och en halv meter hög och hade pyttekruka. När jag planterade om den dog den. :(
Och Cliviorna har alltid bott på "normala" fönsterbrädor.
Rent generellt skulle jag tipsa om de olika palmerna hur som helst. De säljs som sagt gärna som "skuggväxter" men när man googlar folk som har dem i trädgården säger de sol-sol-sol!

Båda är giftiga :down:

@Sel gröna fingrar har jag definitivt inte, jag tar i princip död på allt utom ampelliljor. Dödat 11 (eller om det är 12) orkidéer de senaste åren, trots att jag gjort allt det står att man ska göra. Lättskötta? My ass!

Det är ungefär min erfarenhet av benjaminfikusar också! :laugh:

@MJLee En money plant kanske? Otroligt förlåtande på alla sätt och vis!
De är mest knepiga för att de är så tunga och behöver en Rejäl kruka för att balansera om de får växa sig höga.

Låga och breda och gillar inte utseendet. Blech

Plantagen i Mall of Scandinavia är bara en liten glugg i väggen, jag skulle råda att ringa dem innan man tar sig dit eftersom det är stor risk att det blir i onödan!

Jag blir tokig. Jag vill ha en hög växt som tål stark sol (västfönster) där det blir varmt på eftermiddagen. Eftersom fönstret är högt så bör växten vara hög. Jag har tagit död på 11 orkidéer på knappt två år så ger upp dem även om de passar perfekt. Jag vet att alla andra har underbara trädgårdar men eftersom jag ingen har och ändå vill ha lite grönt inomhus. Hjälp? Den ska vara hög och smal eftersom mitt fönsterbräde är relativt smalt.

Sista orkidén
42408784534_11c7564b45_m.jpg
Jag har ett apelsinträd, eget odlat från en kärna. Dock tar det många år och större krukor innan de blir höga, så gissar på att det blir felväxt. Kaktusväxter är det jag spontant tänker som nästa steg.
Sagopalm (tror jag den heter), trivs också i solljus, vet ej om den blir hög kanske. Annars kan det vara idé att gå till en blomsteraffär och höra med personalen vad de rekommenderar efter dina förutsättningar, som solljus, mått osv. :)

mönjelllja var snygg! och passar i höjd och diameter tål inte stark sol och dessutom giftig. Gack. Det här verkar vara hopplöst. Varför, varför överlever inte min orkidéer???? :arghh:

Därför att de står i solen ;) Orkidéer vill ha det ljust men inte direkt sol.

Mina morföräldrar hade en hibiskus som var som ett träd, den stod på ett stort bord bredvid morfars soffa och han brukade sova middag under den :love:

@MJLee Här är passionsblomma, också odlad från kärna. Tycker att den är väldigt tålig och enkel. Och jag har som sagt sticklingar om du vill ha och bor i närheten av Uppsala.

Bifogade filer

• 2AA36553-DD31-4361-A498-335772014C50.webp
    2AA36553-DD31-4361-A498-335772014C50.webp
    130,6 KB · Visningar: 21
Paraplyaralia då? Har en som trivs bra i vårat kök, solen ligger på där hela eftermiddagarna och de blir väldigt varmt!

Jag blir tokig. Jag vill ha en hög växt som tål stark sol (västfönster) där det blir varmt på eftermiddagen. Eftersom fönstret är högt så bör växten vara hög. Jag har tagit död på 11 orkidéer på knappt två år så ger upp dem även om de passar perfekt. Jag vet att alla andra har underbara trädgårdar men eftersom jag ingen har och ändå vill ha lite grönt inomhus. Hjälp? Den ska vara hög och smal eftersom mitt fönsterbräde är relativt smalt.

Sista orkidén
42408784534_11c7564b45_m.jpg
Benjaminfikus. Den vill ha massor av sol. Orkidéer däremot gillar inte starkt ljus, så det verkar rimligt att de inte trivs.
Hibiskus som någon föreslog gillar också sol, men de blir stora! De är bara små som nyinköpta, sen växer de.
Annars en slingerväxt, t ex passionsblomma?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då både hund och katt använder köksfönstret som utkiksplats måste växterna vara ofarliga för dem. De ska också tåla stark sol och vara...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka