Höga växter som tål stark sol inomhus

Klockmalva/blomsterlönn kan bli gigantiska och är jättefina!
Hade en som var nästan 150 cm hög men den åkte i backen vid en flytt och dog :rage:
Ja de är fantastiska och tacksamma. Blommar rikligt och lätta att föröka. Tyvärr har jag ingen nu. Jag får helt enkelt inte plats med fler växter. Jag gör inte som @MJLee och mäter fönsterbrädorna utan jag konstaterar att växterna vuxit ifrån fönsterbrädorna och skruvar bort dem. Numera står de på bord framför fönstren :love: :crazy:

Klockmalva/blomsterlönn kan bli gigantiska och är jättefina!
Hade en som var nästan 150 cm hög men den åkte i backen vid en flytt och dog :rage:

Båda är jättefina men för stor kruka. Bugger. Och någon av dem tålde inte direkt solljus. Dubbel bugger.

200022625_5.jpg

Den här passar i höjd och diameter men nja, tycker inte den är snygg.

Fina! Men suck återigen för stor kruka. Grrrrr.

Jag kanske har missat något, men hur stor får krukan vara? De är rätt anspråkslösa med både jord och krukstorlek tycker jag. :)
Clivia kanske? Mina gamla clivior tog upp ett helt fönster var - men de var den gamla sorten med smala blad. De nyare blir inte alls lika stora.

Jag kanske har missat något, men hur stor får krukan vara? De är rätt anspråkslösa med både jord och krukstorlek tycker jag. :)
Clivia kanske? Mina gamla clivior tog upp ett helt fönster var - men de var den gamla sorten med smala blad. De nyare blir inte alls lika stora.

Högst 17 cm i diameter, eftersom det är bredden på fönsterbrädan. Sedan ska den vara hög och tåla stark sol :meh:

Hmm, fikusar verkar vara giftiga för katter, då går de helt bort även om Nikita aldrig gnagt på någonting så vet man aldrig.

Jag skulle göra tummen upp på både Clivia och Dracaena där. Draken jag tog över var nästan en och en halv meter hög och hade pyttekruka. När jag planterade om den dog den. :(
Och Cliviorna har alltid bott på "normala" fönsterbrädor.
Rent generellt skulle jag tipsa om de olika palmerna hur som helst. De säljs som sagt gärna som "skuggväxter" men när man googlar folk som har dem i trädgården säger de sol-sol-sol!

Jag skulle göra tummen upp på både Clivia och Dracaena där. Draken jag tog över var nästan en och en halv meter hög och hade pyttekruka. När jag planterade om den dog den. :(
Och Cliviorna har alltid bott på "normala" fönsterbrädor.
Rent generellt skulle jag tipsa om de olika palmerna hur som helst. De säljs som sagt gärna som "skuggväxter" men när man googlar folk som har dem i trädgården säger de sol-sol-sol!

mönjelllja var snygg! och passar i höjd och diameter tål inte stark sol och dessutom giftig. Gack. Det här verkar vara hopplöst. Varför, varför överlever inte min orkidéer???? :arghh:

Yes, yes, yes. Hibiskus uppfyller alla krav förutom höjd, men det står att den kan bli hög?!? Heh, @sthu hade en tråd här 2016 om att hens katter älskade hens hibiskus och att den är ofarlig för katter att äta men inte att leka med. Är det någon som har erfarenhet av hur hög en hibiskus inomhus kan bli och hur snabbt den växer?

Amaryllis då? Jag har två som står i söderfönster som är gröna året om. De skickar en ny rugge blad innan den gammla vissnar. Höjden är 50-70 cm. Den ena blommar 2 ggr/år den andra endast på sommaren. Ställ i så stor kruka du får plats med och ge dem lite kärlek

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då både hund och katt använder köksfönstret som utkiksplats måste växterna vara ofarliga för dem. De ska också tåla stark sol och vara...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka