Höga paddar vid stallbandage

R

rare

Jag har lärt mig att man ska ha höga paddar när man lindar med stallbandage, så man kommer över kotan, osv. Dessutom sticker en bit av padden ut både uppe och nere(kan tydligen bli brännskador annars har även lärt mig). I stallet där jag står nu lindar dock alla som har stallbandage med vanliga korta ridpaddar. Vad är det för fördelar/nackdelar att linda med höga/låga paddar på natten?

Sv: Höga paddar vid stallbandage

Jag lindar med korta och tjocka paddar helt enkelt eftersom min häst biter/tuggar på padden under natten om den sticker ut. Det resulterar allt som oftast i att lindorna åker av under natten och det vill man ju helst undvika.

Vanliga ridpaddar tycker jag känns lite tunna utan jag har ett par tjocka av kardad ull i fram som är helt perfekta i längd, i bak har jag ett par större och längre eftersom dom är svårare för hästen att nå att tugga på.

jag har mellan tjocka paddar när jag lindar. jag sätter den så att den går ner en bit på kotan och lindar nedanför kotan och lämnar en bit padd längst upp, lindar löst, det är såhär jag läst mig att stall lindor ska lindas, tycker inte om tjocka och höga paddar då de kasar ner och går lätt isönder. har mindre paddar från jackson fram och nån cm längre med ullig sida bak.
tror inte att det är nån stor skildnad på vad för paddar man använder på natten, för dom som har många hästar så blir det billigare att ha samma stall paddar som rid paddar.

dom tjocka paddarna ger bättre tryckfördelning och skyddar även knäna när hästen ligger ner=bra. men skulle inte säga att det är farligt att linda med vanliga paddar, bara dom är lite tjockare och helst ska dom gå ner över kotan. och använd givetvis oelastiska lindor.

jag har två set från equiline och ett från jacson. jacson paddarna är lite smidigar,inte riktigt lika tjocka som eql.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 809
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar