Höga benlyft i Tölt!

Tibra

Trådstartare
Hej
jag har en fråga..
hur ska man få sin islandshäst att verkligen lyfta på frambenen i tölten, riktigt högt "som i tävlingarna"
jag vet att de behöver en musklad och tränad bak.. men är det allt? jag menar, inte lyfter de frambenen så högt bara för en stark bak?
snälla någon som vet, skulle verkligen vilja träna in detta om det går..

mvh/Linda :smirk:

Sv: Höga benlyft i Tölt!

Varför ?
En häst som inte har höga benlyft tycker jag ska inte tränas till det.
Leder bara till låsta bogar/ bogproblem.

Olika hästar har olika förutsättningar för höga lyft, men i regel så är det bra att rida kort samlad tölt för att få hästen att lyfta så mycket som den kan. Om man rider mycket i "mellantempo" eller snabb tölt är det risk för att hästen "blir flackare". Nu menar jag alltså om man alltid rider fort, att låta hästen öka tempot i tölten lite då och då och att öva tempoväxlingar förstör inte lyften. Men i grunden måste hästen ha "lyft" medfött för att kunna lyfta riktigt mycket.

Ngt som är mer vanligt än ovanligt är oxå att använda tyngdboots, på detta forum beskrivs mest boots som ngt man har när hästen tex grisepassar men är lika vanliga för att hästen ska få bättre frambensaktion.

chrysler skrev:
Ngt som är mer vanligt än ovanligt är oxå att använda tyngdboots, på detta forum beskrivs mest boots som ngt man har när hästen tex grisepassar men är lika vanliga för att hästen ska få bättre frambensaktion.
Jo visst hjälper tunga boots, men det är ju mer ngt som man använder på själva tävlingen (och tränar med vid vissa tilfällen före tävlingen) men en häst som inte har "inbyggd" frambensaktion och är tränad för att behålla den, blir knappast en supertävlingshäst bara för att man smäller på boots.

Självklart kan de inte få "Glampi" aktion med enbart boots men de har en viss verkan.

Fast man måste göra skillnad på lyft och aktion, en viss aktion kan skapas med hjälp av booots ja. Men här pratar vi om större benrörelser, benlyft kan i viss mån tränas upp genom att hästen stärker sin akter och bakben. Det viktiga är egentligen vad hästen har naturligt, för det är detta man tränar och inget annat. En häst med små benlyft kan förbättre dessa något, i kombination med en bättre aktion kan det se riktigt trevligt ut om takten är bra.

Ett riktigt häftigt benlyft är tyvärr något som man inte kan träna en häst till utan det är till stor del medfött. Dock kan man förbättra det lilla benlyft som finns. För att förbättra benlyftet kan man arbeta den mycket dressyr för att få den att muskla sig mer i "bakvagnen". Förutom att den får mer muskler så att den orkar bära sig bättre så fungerar övningar som till exempel skänkelvikningar lösgörande på hästarna. En häst som är lösgjord har ju lättare att kunna röra sig fritt vilket även medför att benlyftet kan öka. Annars är även stretching bra för benlyftet eftersom det rätt utfört tillåter mer rörlighet. Massage kan hjälpa till viss del genom att det löser upp spänningar. Sist men inte minst skulle man kunna säga att ridning i naturen med mycket busk och liknande på marken kan hjälpa hästen att få upp fossingarna.

/Sara

Jo samling bidrar ju till högre benlyft, men nu förtiden räcker inte enbart den träningen om man vill ha poäng på tävlingar.Det behövs mer extrema benlyft nu som man inte kan få fram på en häst som inte har det naturligt, oavsett vilka metoder amn nu använder.Det var det jag menade.En häst som har mkt låga benlyft får inte övervinklade lyft även om man tränar detta.Det krävs naturliga förutsättningar,det kan jämföras med en häst som är mkt överbyggd , de har sämre förutsättningar rent naturligt, att trampa under sig med bakbenen som är häst med bra lämplig exteriör.

Det krävs naturliga förutsättningar,det kan jämföras med en häst som är mkt överbyggd , de har sämre förutsättningar rent naturligt, att trampa under sig med bakbenen som är häst med bra lämplig exteriör.

Ja fast jag kan inte hålla med dig hela vägen här, eftersom jag har sett åtskilligt med överbyggda hästar som har vinkellyft över det normala och lagom till att slå sig på hakan. :angel:
Hur man skall tolka det vet jag inte, men en förklaring kan ju vara att islandshästen kan vara otroligt rörlig i sin leder trots vissa motsättningar sas så det verkar ju inte allid vara ett hinder.

Sen är det ju alltid trevligt att se en häst med höga lyft samt att den faktiskt också har en mycket bra takt, MEN har den endast höga benlyft och takten under all kritik så får ändå den häst men mindre lyft och bra takt bättre poäng.

Ok, men jag får såna olika svar och vet inte riktigt vad som är rätt.. det måste alltså vara medfött för att hästen ska kunna lyfta benen stiligt? Hon har iaf bra takt.. :d

Man kan säga så här, allting går att förbättra men när det gäller lyften så bör hästen ha uppvisat något tidigare för att det skall bli mer åt det extremare. Alla hästar kan inte ha extrema lyft, men förbättre dem i viss mån kan man alltid genom att få hästen att jobba med den starkaste delen den äger och har nämligen bakdelen.

varför inte säga såhär....alla människor kan inte gå ner i spagat inte ens lära sig...okej kanske men alla kan inte bli gymnaster eller cirkuskonstnärer(eller va de heter=). jaja ni fattar

Nu förklarar jag dåligt igen.Glömmer bort att det bara är islandshäst människor här :smirk:
När man samlar en islandshäst kan den få högre benlyft, dock inte "super" lyft om den inte har förutsättningarna.

Med samling allmänt menade jag inte islandshästarna utan tänkte mest på hbl, där ser man knappast några överbyggda hästar i högre klasser i å med att de har högre krav på samling än vi har på islandshästarna.
På islandshästar krävs inte lika hög samling för att bättra benlyften, som tex piaff, (för att ta en jämförelse)

Det är ganska vanligt med överbyggda islandshästar å här föredrar många lite överbyggda hästar för att de har längre bakben som påstås ha bättre förutsättningar att bli en bra pass häst :)

På islandshästar krävs inte lika hög samling för att bättra benlyften, som tex piaff, (för att ta en jämförelse)

När hästen är rätt tränad för tölten, dvs lärt sig till samling på högre nivå så är den fullt jämförbar med den samling som krävs för piaff. Detta har man faktiskt studerat Hrimnir kontra en dressyr häst på Grand Prixnivå, och konstaterat genom mätning.

en "överbyggd häst har inte svårare för samling.

höga lyft är ju trevligt, men inte utan takt och bakbenen kvar i kurvan när man kommer ut på långsidan.
föredrar snygga ej överdrivna lyft på en taktren häst som sätter bakbenen under sig med en härligt gungade bakkärra.

var på tävling i helgen och tittade.
många tunna långbenta hästar med höga lyft.
tyvärr ochså utan den här härliga framåtbjudningen när man ser hur hela hästen flyter fram med gung i kärran och bakbenen jobbar.
det var många som struttade fram i en för mig tråkig tölt.

Jo ,en överbyggd häst HAR svårare för samling pga att den har längre bakben å därmed svårare att trampa inunder sig å detta vet alla människor i hästvärlden.Det är bevisat med forskning å undersökningar å fakiskt sånt de lär ut i sina utbildningar, tex strömsholm.Jag tror inte de skulle lära ut sånt om det var fel.
Men ring gärna dom å säg att dom inte har rätt :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt få islandshästar som samlas så pass mkt att det skulle leda till piaff så det är försvinnande liten chans att så många överbyggda hästar kan gå i den gradens samling.
Jag hade velat se en skock bra tävingsryttare(från islandshäst sidan mätt) gå kurs med Louise Nathorst å de andra i våran dressyr elit :smirk: :angel:

det här med överbyggda hästar och samling är jag ingen fena på själv.
men var på ett fördrag om hur domare dömer ( isisar).
han som höll föredraget hette jonas eller johan, är domare samt rider akademiskt.
vi halkade in lite på akademiskt/ dressyr allmänt så jag frågade om det.
han sa att det är en intressant fråga som har diskuterats en hel del.
hans uppfattning var att det gjorde ingen skillnad.

intressant var ochså att för att komma över 7 i tölt så måste hästen ha spectakulära lyft enligt honom.
tydligen skiljer det ochså mellan olika länder hur man bedömer en god tölt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 474
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka