Höga baksenskydd

Sv: Höga baksenskydd

Jag har eskadron skydd, de är toppenbra faktiskt, bra kvalité som formar sig efter hästens ben och sitter som en smäck :D. vi har 7 hästar i stallet och 6 har de skydden.
De är nog de billigaste med tanke på hur länge de håller!
Annars kan man ju köpa de billigare på h**ks, kopia på eskadron, heter typ equipline eller nåt, de är mycket mjukare plast och sitter inte lika bra.

Såg nu att du behövde dem till bakbenen, deras bakskydd är ganska stora ändå, går ganska högt upp.

Jag hade sådana som jag sålde med matchande framskydd. Tror jag sålde dem för 400:- eller nått sådant. Passade inte min dåvarande häst. Den modellen är svår att få tag på nu ser dem nästan ingenstanns. Men kolla begagnatmarknaden om du kan tänka dig det, sådana används sällan som vardagsskydd.

Jag vet iaf att man kan använda vanliga framskydd bak, de blir ju lite högre.

Vill du ha just öppna senskydd?
Annars kan jag ju tipsa om eskadron allround, veredus piaffe, stretch & flex training wraps, det är skydd som alla går lite högre, men det beror ju på varför du som sagt vill ha öppna, för alla dom här är stängda fram, eller eskadronen är ju öppen framtill men med lite skydd ändå fram ändå. :)

Annars är de andra dressyrskydd och även eskadron har ett dresskyrskydd, men kommer inte ihåg vad det heter nu :)

jag vill ha något som skyddar ordentligt. porslinshästen ska få bli lite skogsmulle:D nu ska vi skippa stigar och dyl och lära oss lyfta på fötterna. men det lär ta ett tag har jag insett, i dagsläget blir hon rätt blodig efter en tur i "vildmarken", extreeemt klantig och dessutom unghäst. lite små sår kan man ju överleva, men senorna blir man ju lite orolig över...

Okej :)
Men då ju dom jag sa, förutom strech&flex då, helskyddande fron kota till has i princip.

Eskadron allround, är ett senskydd som ska passa enligt dina önskemål med tror jag :)

Sök på de olika skydden så kan du läsa lite mer om specifika kvaliteter. Jag har beställt Veredus Piaffe till min egen :)

"Dressyrskydd i Aerox neopren som andas och förhindrar farlig överhettning av senor och ligament i hästens ben.
Maximalt skydd med dubbla lager Aerox över kotan.
Utvecklad i sammarbete med tyska ryttare och tränare."

Kopierat från en artikelbeskrivning av skydden.

Senast ändrad av en moderator:

BR har likadana höga bakskydd som eskadron.. men jag minns inte vart jag såg dom.. nån internetsida iallafall

jag är ett stor fan av br så jag har letat som en tok men inte hittat några...:/

Atomiic- Tack! Det ska jag göra:)

jag minns tyvärr inte hur jag hittade sidan.. men det var bara för nån vecka sen

jag hittade dem faktiskt igår! på samma sida som jag länkade eskadronskydden! haha ibland är man verkligen blind, jag har kollat typ 1000ggr på den sidan^^

Ta några andra skydd än senskydd! Senskydd bak ska man vara ytterst försiktig med. Senskador på bakbenen är hyffsat ovanligt.

Senskydd bak, som sagt - används med försiktighet!
Många duktiga, kunniga hopptränare/ryttare brukar slita av dem när deras elever kommer in med sånna på träningar. Man ska bara använda dem när man vet att de kan hjälpa hästen på något sätt. Främst används de inne på hoppbanan, då sätts de på precis innan de ska in och dras av direkt när hästen kommit ut från banan.

Jag måste få ta del i detta .. :angel: Du kan ju alltid pysa in på närmaste travshop och köpa ett par gamascher :angel:;) (Långa skydd som skyddar insidan av bakbenen ;P)

Håller verkligen med, inget jag skulle rida med om jag var ute efter heltäckande skydd:crazy:

Till TS, har du kikat något på alla typer av "dressyrskydd" som finns på marknaden? Heltäckande skydd som går runt hela kotan. Eller vanliga långa bakbensdamasker kanske kan vara något?

Vet att jag såg läderskydd som var längre och täckte extra bra (gjorda för fälttävlan tror jag!)

varför inte bara linda benen om hon får så mkt sår?

jag gjorde alltid det på mitt fullblod förut... nu är hon terränggående å har bara vanliga senskydd fram å kotskydd bak...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha tag på ett par snygga ridbyxor med hög midja och långa ben... ...nu tänker alla Buke-utrustnings experter "Lätt...
Svar
3
· Visningar
2 155
Senast: Jane_Done
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka