Hög smrp/mj-kvot

nordsvensken

Trådstartare
Vårat hö täcker hela hästarnas behov i år :D, dock är proteinet lite onödigt högt... Kvoten hamnar på 8,4... Vad säger ni, skall jag acceptera den kvoten(skall ju inte vara skadligt med proteinöverskott från grovfoder) och låta hästarna gå på enbart hö hela vintern, eller borde jag försöka få ner den...? Tar jag bort hö och stoppar dit kraftfoder så kan jag få en kvot närmare 6, men som jag ser det vore det mer optimalt (och ekonomiskt!) att bara kunna fodra med hö. Hästarna är en vuxen fritidshäst och en 2-åring...

Sv: Hög smrp/mj-kvot

Jag skulle inte tagit ner kvoten, utan jag skulle glatt ha fodrat på med enbart hö. Det är ju ett kanonhö du fått tag i !

Det är ju ett jäkla kraftigt hö du har. Men samtidigt är det ju inte kul att dra ner på höet för den sakens skull. Man skulle ju ifs kunna komplettera lite med halm och ge ett lågproteinkraftfoder, men jag tror att det kan gå bra med ditt hö. Jag skulle nog fodra enbart med hö, alternativt lite skrammel i krubban om hästen är uppstallad och någon anna i stallet får. Jag skulle nog erbjuda halm också för lite extra tugg om hästen vill ha. Du ser ju hur det utvecklar sig, verkar någon av hästarna reagera på proteinet får du ju justera sen. Men bättre såhär än ett skithö som bara är bukfylla tycker jag, lite beroende på vad man har för hästar förstås.

Mitt kallblod blir lite lös i magen och lägger raskt på hullet av sånt hö. Det gamla halvblodet och ponnyn märks det ingen större skillnad på, varken bättre eller sämre. Så min erfarenhet är att det är individuellt hur det funkar. Men om hästarna knaprar i sig lite halm om dagarna också blir ju kvoten hur som helst sänkt i och med det.

.Det är ju ett kanonhö du fått tag i !
Odlat själv, till och med :D

Hästarna är nordsvenskar och går på lösdrift, så ngt skrammel behövs inte. :D Däremot har de alltid fin halm att äta om de vill, och går på 3ha så det finns gott om gammalt gräs att knapra på vintertid vilket de lär göra iom att de bara kan få 12kg hö var. Risken är väl att de äter såpass mkt gräs/halm att jag får ta bort ngt kg vilket säker kvoten ja...

Gräs innehåller ju mkt proetin vilket bägge hästarna klarar bra, så jag tror och hoppas inte det skall bli några problem för dem...

Jo gräset innehåller ju mycket protein och energi- dock bara några månader om året och i slutet av sommaren är det ju ganska utspätt. Om mina hästar skulle gå på det gräset man ser i början av betessläppet hela året skulle de se ut som fläskberg allihopa! Jag skulle nog ändå undvika fri tillgång på det höet utan ge lagom men ändå tillräckligt så de äter lite halm och kvistar också. 12 kg vintertid låter bra tycker jag när de får halm att tugga på också. Då går kvoten ner lite iaf. Men jag tror inte det blir några problem så, men du får nog runda fina hästar i vinter! Du som har på lösdrift får ju snarare var alite lättad så du slipper vara där och fodra med kraftfoder i tid och otid.

Mina hästar brukar inte ha några problem med att vara runda och fina :angel: Särskiult inte stoet, unghästen är inte riktigt så lättfödd. Nej fri tillgång skulle inte gå med detta höet, kanske för unghästen som äter ungefär så mkt som 12g, men stoet skulle smälla i sig kanske... 17-20kg :crazy:

Visst är det skönt att inte behöva ge kraftfoder, men mest för att hästen är en grovfoderomvandlare och enl mitt tycke mår bäst utan det näringskoncentrat som kraftfoder är (om höet ger tillräckligt, vill säga) , inte så mkt för att minska min arbetsbörda. Vi har kombistall, och lydiga hästar som vid inkallning går och ställer sig vid varsin krubba för att få kraftfoder. Inget bråk eller stök, och stallet ligger 20m från huset :)

Det låter jättebra ditt stall! Det är så man vill ha det ifall man väljer lösdrift, allting ordentligt ordnat med möjlighet att ha hästen i inomhusmiljö om det behövs för separat utfodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 604
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka