Hög luftfuktighet i stallet, hur får man bort det?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare FirstAttempt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 7 254
F

FirstAttempt

Jag har ett litet stall och har lite problem med att luftfuktigheten blir för hög. Är det någon som har tips på hur man kan göra för att få ner den? Jag vill helst inte ha stora fläktar som blir dyra att driva och är en brandrisk. Kan man göra något med ventilationen:confused:? Som det är nu är det stor risk för mögel :crazy:

Sv: Hög luftfuktighet i stallet, hur får man bort det?

Fukt ventileras ut antingen genom en fungerande självdragstrumma eller med fläkt(inte särskilt dyr i drift). Fungerande luftintag är viktigt.
PL

Jag har ett litet stall och har lite problem med att luftfuktigheten blir för hög. Är det någon som har tips på hur man kan göra för att få ner den? Jag vill helst inte ha stora fläktar som blir dyra att driva och är en brandrisk. Kan man göra något med ventilationen:confused:? Som det är nu är det stor risk för mögel :crazy:

öppna fönster och dörrar....

tack för era svar det är i dom banorna jag har tänkt. Jag har dörrarna öppna men ibland blåser det så att dörrarna måste stängas det är då jag får problemmet + i sadelkammaren där det är dålig ventilation. Men en eller flera frånluftsfläktar får det bli finns ju som styrs av luftfuktigheten har jag sett.
:bow:

tack för era svar det är i dom banorna jag har tänkt. Jag har dörrarna öppna men ibland blåser det så att dörrarna måste stängas det är då jag får problemmet + i sadelkammaren där det är dålig ventilation. Men en eller flera frånluftsfläktar får det bli finns ju som styrs av luftfuktigheten har jag sett.
:bow:

i sadelkammaren kan du sätta en "torrboll" tror det finns på typ Ikea...eller drybag från hööks
I stallet, är det bästa fönster och dörrar.. köp en mini mini hasp till dörren, så hjälper det massor.
Annars är det inte speciellt svårt att borra ut vanlig ventilation som man har på badrum ( utan högljudd fläkt) sån där vit grejsimojs.

I sadelkammarren kan du sätta en liten luftavfuktare, mkt effektivare än torrboll.
PL

Hej,

Att skapa självdrag gör inte luften torrare inne i stallet. När du skapar drag så kommer du förvisso att dra ut den fuktiga luften, men samtidigt kommer ny luft att sugas in utifrån samtidigt. (naturens sätt att utjämna =) ) Har man väldigt kallt (och torrt) så finns det en poäng i detta, men det är så pass få månader om året som det funkar i Sverige så det är inte lösningen helt enkelt!

Det finns två sätt att få borta fukt; Värme och avfuktare!

Det finns givetvis två sidor på det här myntet, men i korta drag gäller följande.

*Värme; ganska billigt att köpa ett element för att hålla värmen uppe. Varm luft bär mer fukt, vilket gör att man "mättar" luften med fukt och att mindre fukt sätter sig i stallväggar eller foder. Det är DOCK väldigt oekonomisk att driva det. många element drar mellan 2kW-4kW/timma så... behöver man det under en längre period så är det väldigt oekonomiskt!!

*Avfuktare; Jag har haft en wood's avfuktare för att torka schabrak och sadlar och lite annat och det funkar kanon.. Är saker dyngsura på kvällen så är det torrt på morgonen. En avfuktare går bara vid behov så har man ett tätt stall så rekommenderar jag verkligen en avfuktare. För dem som ska ha det i ett stall där ammoniakhalten är hög eller för att torka hö, så har jag läst att Wood's har tagit fram en speciell stallavfuktare som ska vara jäkligt effektiv. Wood's säljs i princip över hela landet och i o med att jag är så nöjd med min nuvarande så kan jag inte göra annat än att rekommendera en till er också! hittade länken till hemsidan också...
http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/wcd4f.htm

Vi har satt in ventilation i stallet. Skitbra blev det. Stallet blir iofs lite skitigt på utsidan runt själv fläkten, men luften är förvånansvärt ren och frisk. Verkligen nåt jag rekomenderar. Vi köpte den på N*rdpost.

Läs på lite mer om stallventilation!
Visst kan det bli problem i vissa vädertyper men oftat fungerar en vanlig undertrycksventilation helt ok även utan extra tillförd värme, stallluft får inte bli för torr.
Att ersätta ventilation med avfuktare i ett stall är ingen bra lösning för djuren.
PL

Hur tänker du här egentligen! :confused: Säger som PL, läs på om ventilation!

Kicki :)

Se till att få bra luftintag placerade med lagomt avstånd från varandra som tar in rätt mängd per djur och tidsrymd. Sedan kan du ha självdrag med en rätt avvägd frånluftstrumma i taket. Vi har ingen mekanisk ventilation i stallet och ypperlig luft. Att vi har en bra takhöjd underlättar ju, nästan 3½ meter.

Kicki :)

Sätt in en ordentlig & godkänd fläkt i stallet ( Kostade mig ca 18 000 inkl moms med installation och el för ett stall med 7 boxar) och köp en avfuktare till sadelkammaren ( ca 1200 på Bauhaus ) = bra luft i stallet och inget mögel i sadelkammaren

Läs på lite mer om stallventilation!
Visst kan det bli problem i vissa vädertyper men oftat fungerar en vanlig undertrycksventilation helt ok även utan extra tillförd värme, stallluft får inte bli för torr.
Att ersätta ventilation med avfuktare i ett stall är ingen bra lösning för djuren.
PL
Du har bara delvis rätt här. Vintertid i södra Sverige är luftfuktigheten ute ofta så hög att det inte går att lösa problemet med hög luftfuktighet i stall enbert med ventilation.

Det vet jag men värmen får bara ses som ett komplement till ventilationen.
Jag skrev ju att det ofta fungerar utan extra tillförd värme.
PL

Det vet jag men värmen får bara ses som ett komplement till ventilationen.
Jag skrev ju att det ofta fungerar utan extra tillförd värme.
PL

Värme är absolut ingen lösning på fuktprobelen. Inte i södra Sverige i alla fall.

Jag tycker bara det vittnar om okunskap att hävda att man alltid löser fuktproblem med ventilation. Om fuktproblemen beror på hög luftfuktighet ute så är det väldigt svårt att göra någonting åt. Djurskyddslagen tar hänsyn till detta faktiskt.

Nu har jag bara erfarenhet av mellersta o norra sverige men normalt sett räcker en viss tilläggsvärme i kombination med en fungerande ventilation för att höja daggpunkten tillräckligt för att fukten inte skall drypa från normalisolerade väggar.
Annars får man satsa på avfuktning dock inte istället för ventilation.
Vi har visserligen annat klimat här men även vi har olika vädertyper.
PL

Jag bor längst ner i söder och har utmärkt luft i stallet med hjälp av en ordentlig utsugsfläkt. Stallet har dock högt i tak och rejält med luft per häst ( 7 boxar )! Skulle jag glömma att slå på fläkten på kvällen ( hästarna är ute hela dagarna) så märks detta rejält- kondens och dålig lukt ....
Så nog hjälper en rejäl fläkt i ett mellanstort stall även ner i djupaste södern!

*kl*

Nu börjar jag undra över det här med luftfuktighet eftersom jag har en fuktmätare i stallet och tittar på den ibland.

Hos oss ligger det för det mesta mellan 60 - 75RH% nu på vintern och jag har bekymrat mig när det sjunker under 60 och trodde det var bra med hög luftfuktighet (tänker på hur det är för oss människor). Eller snackar vi typ 90RH% här?

Vad ska det vara för RH% i ett stall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 464
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025