Sv: Hög i rang- ett problem?
Tycker inte heller att det var ett korrekt eller trevligt beteende men nog är den hästen ranghög allt, eller vad kallar man annars den häst som styr flocken, oavsett om det sker med våld eller ej.
Det som var intressant med denna häst var att de hästar han hann ge sig på under den korta tiden han härjade var bara de hästar som hade en någorlunda hög rangposition, (såg i mitt första inlägg att jag skrivit del ,den första hästen han hälsade på var inte ranglåg utan ranghög) ingen av de långrangade åkte på däng. Förmodligen hade han över staketet under veckan skapat sig en god uppfattning om vilka som behövde puttas ner för att han skulle kunna vara kung. Och sen när han fick chansen skulle han helt enkelt se till att han fick den postion han förtjänade även om det i våra ögon var onödigt våldsamt, jämför med en hingst i det vilda som utmanar en annan hingst om flocken , den känslan var det.
Hade jag inte varit säker på att det här var just en dominanshandling (som dock var oväntat aggresiv) hade jag aldrig vågat släppa ihop honom med några andra hästar övrehuvudtaget, utan helt enkelt avfärdat honom som galen, men nu kände jag mig så pass säker på att han "bara "ville vara kung att jag vågade släppa honom i en egen hage med ranglåga hästar och de var under de år han stod här sen aldrig några problem.
En BRA flockledare styr sin flock med bestämd men lugn "hand" en dålig med utbrott och "våld" så även om en häst är en dålig flockledare betyder det inte att den inte är just flockledare förmodligen i brist på någon som är bättre lämpad. När en bättre lämpad kommer in i flocken brukar dessa hästar tämligen snart ge upp sin roll.
Vi har 36 hästar på gården fördelade i 6 hagar, 6 i den minsta flocken 9 i den största, alla har flockledare som i sin tur har ett antal underhuggare.
Min gamling som jag berättade tidigare om är den ultimata ledare med så mycket naturlig auktoritet att det aldrig ifrågasätts, viftar han med ett öra flyttar sig sig de andra utan att blinka. Han är en naturlig flockledar och har aldrig blivit ifrågasatt.
I de andra hagarna är de lite ojämnare i en hage delar 2 hästar på flockledarpostion , i en annan regerar en äldre vallack som egntligen inte vill ha uppgiften och i en stohage styr en riktig ragata som egentligen inte alls är en bra flockledare då hon egentligen är alldelles för ombytlig och osäker , dock är hon ranghögst trots att hon inte sköter uppgiften så där lysande.
Poängen är att olika hästar har olika metoder att nå toppen ( precis som människor) oavsett vad vi anser om det.
.
Hade den här hästen fått hållas är jag övertygad om att han tämligen snart hade gett sig och sen lugnat ner sig i vetskapen att han visat alla vem som bestämde, problemet var bara att han förmodligen skulle ha lyckats skada någon av de ranghöga hästarna på vägen dit!