Hög eller låg form?

S

sillmacka

Hej!

Rider en 5-åring som är under utbildning nu. Han är snäll och väl inriden, men har under det senaste halvåret gått i en hage och bara ridits lätt rent för motionens skull av en liten tjej, och på så vis tappat lite. I ungefär 6 veckor nu har jag ridit igång honom och har verkar frisk i minnet och fortfarande fin i kroppen. Han arbetar på bra i en låg form i skritt och trav och blir väldigt mjuk och fin, och bär sig (inte hela tiden) själv. Galoppen behöver jobbas på att korta, balansera och arbeta på formen.

Det jag undrar är egentligen två saker...
Främst; hur kan jag arbeta upp honom i en högre form där han fortfarande använder ryggen som han gör när han går lågt? Finns det en rent funktionell skillnad mellan hör och låg form?

Det andra är att jag skulle vilja ha lite tips på övningar. :)
Jobbar mycket med volter, tempo, övergångar och ska börja med sidförande och mycket mer med galopparbete nu, men vill ha lite fler tips! Han är på sitt bete september ut och efter det kommer vi börja rida för dressyrtränare ordentligt.

Kom med alla era tips, kommentarer, erfarenheter och idéer på båda mina frågor, allt uppskattas!

Tack!

Sv: Hög eller låg form?

Hej!
Det jag undrar är egentligen två saker...
Främst; hur kan jag arbeta upp honom i en högre form där han fortfarande använder ryggen som han gör när han går lågt? Finns det en rent funktionell skillnad mellan hör och låg form?

Tack!

Hej! Den hogre formen kommer av okad vinkling i bakdelen sa att hasten darmed "lyfter" manken och framdelen via bakdelen. Det ar en jattebra borjan att du har honom i en lag form, men dar han bar sig sjalv, dvs han har latt i handen, latt att svanga, stanna, ga igang, inte lagger sig pa och vill oka utan har hittat ett bra grundtempo.

Har du borjat med skolorna? Oppnan ar det forsta jag brukar borja med for att komma till rakrikting och okad vinkling i bakknana. I borjan tanker jag bara "trespar" sa det blir mer som att bara flytta in bogen. Da oppnan funkar i bada varv sa brukar jag borja med sidvartsrorelse. Jag tanker sluta (tex pa diagonal) men forvantar mig ingen bojning till att borja med. Efterhand nar hasten blir mer losgjord och nar samlingen okar sa utvecklas sidvartsrorelsen till en sluta.

Sa kortfattat, jag anvander skolorna for att succesivt oka samlingsgraden hos hasten. Det viktigaste att komma ihag ar nog att ge hasten tid, det tar tid att lara sig koordination, teknik och styrka.

Hoppas att det hjalpte lite! Lycka till:banana:

Visst ja! Öppna hade helt sluppit ur huvudet, tack! Ska sysselsätta honom lite med det så kommer han nog loss ännu lite.

Den höga formen kommer alltså av sig själv när hästen är i den ökade vinkeln?

Jag skulle inte rida en häst under utbildning i en hög form... Skulle hålla mig till en bra låg form och kanske kräva en hög form i nån minut.. Den är ju endock fortfarande bara 5 år.

En hög form kopplar man oftast till de högre klasserna.

Jag skulle inte hänga upp mig på den höga formen

Jo det låter rätt...

Får ta och jobba lite på skolorna, samling och de där andra jag redan nämt. När han är lite längre kommen kan jag ju se hur det ser ut då och planera om kanske.

Tack!

Visst ja! Öppna hade helt sluppit ur huvudet, tack! Ska sysselsätta honom lite med det så kommer han nog loss ännu lite.

Den höga formen kommer alltså av sig själv när hästen är i den ökade vinkeln?

Ja precis! Sjalv har jag aldrig forstatt det dar med att "krava en hogre form":). Det maste komma succesivt med styrka, teknik och koordination, genom systematisk langsiktig traning.

Oppnan hjalper till att losgora och rakrikta hasten, samt att fa den att borja vinkla lederna i bakdelen lite mer. Slutan ar lite mer samlande, naturligtvis beroende pa hur de utfors ocksa. Bade oppnor och slutor kan varieras i det oandliga nar man kan dem och de kan anvandas till alla grader av samling, fran grundlaggande niva till svar klass, speciellt slutan:D.

Öppna och sluta är precis som dom säger bra att börja med. Min tränare brukar även köra mycket med volter, serpentiner och tempo som han tycker är nyttigt.

Senast ändrad av en moderator:

Okej. :)

Började lite försiktigt igår på öppna. Han verkade lite förvirrad i början, men i slutet förstod han lite bättre vad jag var ute efter. Tar det lugnt och lite i taget så han inte tröttnar, och berömer honom mycket! Han verkar uppskatta det och det sporrar nog honom lite att försöka mycket och inte ge upp. *stolt*

Öka och minska volterna är en jätte bra övning. Bra för balans mm.
Men som sagt hästen är ju ung och i början av sin utbildning så harva inte för mycket på volterna:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 031
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 934
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka