Hög dos Kåvepenin?

MonteRose

Trådstartare
Min brors labrador fick igår diagnosen kraftig kennelhosta.

Hunden är 9 år och ovanligt stor (inte tjock), väger 37 kg. Ordinerades Kåvepenin 2 x 2 tabletter, samt Rimadyl.

Är det vanligt med så hög dos pencillin till hund?

Sv: Hög dos Kåvepenin?

Jodå det är inget tokigt med dosen, jag antar nu att det är 1g tabletter kåvepenin han får.
På hund räknar man 1g på 16-20 kg hund. Så mellan 32 och 40 kg stämmer altså hans dos, man hade även kunnat höja till 2 1/4 tablett x2 och fortfarande ligga på normal dosering.
Kåvepenin är ett väldigt snällt antibiotikum och toleras ofta väl även i höga doser.

Veterinären hade sagt att det var en kraftig infektion, tror inte blodprov togs men lungorna röntgades plus nån esofagusskopi, nånting.

Men vet inte rikigt vad jag tycker om just den veterinären för på kvittot stod det vaccination men han brydde sig inte om att fylla i vaccinationskortet.

Va ju bra att det inte var konstigt med dosen i alla fall.

Kom att tänka på en sak till....

Är det verkligen bra att vaccinera en hund som är sjuk?

Brodern ska köra till veterinären i dag och be o få vacc.intyget i fyllt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 312
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka