Hög andningsfrekvens, normal hjärtfrekvens???

Rappson

Trådstartare
Känner ni igen detta?

Har en ponny som är relativt vältränad och hon har normal hjärtfrekvens och normal återhämtning vad gäller hjärtfrekvensen (använder pulsmätare) under träning. Det som inte stämmer är att hennes andningsfrekvens inte går tillbaka utan är relativt hög även efter att hjärtfrekvensen har gått tillbaka till normal frekvens. Exempelvis, under en joggningsträcka går puls och andning upp, förstås, så saktar jag ned och skrittar och efter ett par minuter är hjärtfrekvensen tillbaka till normalvärde men andningen fortsätter vara hög även efter att vi har skrittat 10-15 minuter.

Jag känner till att hennes mamma har svårt med damm och går därför på lösdrift. Min ponny står i ett stall med god ventilering, 2 hästar i ett stall med sex boxar, "alla" hästar står på torv och äter hösilage. De går normalt sett ut vid 6 på morgonen och kommer in någon gång mellan 20-22 på kvällarna. Det är aldrig någon som sopar i stallet när hästarna är inne. Det går inte att ha henne på lösdrift eftersom hon inte kan äta så mycket som min andra häst och det är inte aktuellt att ha andra hästar eller så. Dessutom hatar hon att vara ute så hon står inne även på nätterna på sommaren, då vill hon gå in redan vid 17-18. Får hon inte gå in då gnäggar hon desperat så fort hon ser mig annars så springer hon bara fram och tillbaka och är jätteorolig. Hon har lite svårt att klara knott och det är orsaken till att hon inte trivs ute på sommarkvällar och nätter. Hon är alltid täckt med exemtäcke på sommaren.

Förstås tänker jag att det är en form av överkänslighet men jag undrar om det finns någon där ute som känner igen detta, har ni några tips?

Sv: Hög andningsfrekvens, normal hjärtfrekvens???

Har det alltid varit så eller kommit nu?

Jag har haft ungefär samma symptom på en. Den var precis som du säger, dvs hjärtfrekvensen gick inte upp mer än den borde, och normaliserades snabbt. Men andning blev på tok för ansträngd och tog mycket lång tid innan den gick ner. Han hade någon form av infektion eller virus (minns inte, togs blodprov). Fick vila, men tog länge innan flåsigheten gick bort, även efter blodbild var normal. Blev helt återställd dock.

Ang damm så har den hostat något? Känns som att den borde visat andra symptom än 'bara' förhöjd andningsfrekvens.

Men, jag skulle börja med blodprov, både för att kolla efter ev infektion/virus och annat som kan påverka.

Tack för kommentar!

Nej, det har inte kommit plötsligt utan varit så under de två år som hon har tränat vettigt (har haft henne sedan hon var 6 månader till nu 7 år).

Jag kan egentligen inte säga att hon blir extra trött när hon tränar, men hon är lite svår att tolka för är hon ensam så kan hon börja galoppera upp för en backe men så tappar hon farten och går sista biten upp, har hon sällskap så klipper hon backen utan bekymmer, och jobbar på utan minsta knot. Den här skillnaden i "uppförande" gör att det också är svårt att tolka om hon inte syresätter sig ordentligt....

Jag är inte säker, men jag tycker för låg syresättning (vilket var en tanke som slog mig med) borde leda till ökad hjärtfrekvens med. Men kan kanske bero på anledningen.

Visst är det så man tänker - flåsar man så slår hjärtat extra, men det verkar ju inte vara så i det här fallet - knepigt tycker jag...

Mm. Har den varit så i 2 år borde det ju inte vara något akut/farligt så, men har det aldrig kollats upp kan det ju vara läge nu.

Så boka en kliniktid, helst en där de kan båda ta blod, kolla med endoskopi och allra helst kolla med endoskop och 'saker' under ansträngning/arbetsprov.

Förhoppningsvis får du ju i slutänden svaret att din häst är så, inget farligt - men annars så får du ju reda på vad problemet är innan det blir värre.

Låter andningen som den ska? Finns ju slappt gomsegel osv som kan påverka andning/prestation, men de brukar ha missljud med har jag för mig.

Nåväl, en ordentlig klinikutredning och du borde få svar =)

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka