höftlux / hip dysplasia

_Viva_

Trådstartare
Min skrutt var på koll hos doktorn idag och hennes ena höft är inte helt ok.
Hon undersöktes ju som nyfödd och då märktes inget, inga klickande höfter eller så.
Det doktorn såg idag är att högra benet inte böjs lika långt ner (åt sidan) som det vänstra samt att hudvecken inte matchar varandra. Det är antagligen fråga om hip dysplasia men kan även vara att hon varit så ihopträngs inne i magen så att mjukdelar inte stretchat ut sig helt ännu.
Antagligen är det dock det en mild form av hip dysplasia. Vi ska göra ultraljud om 2 veckor.

Tills vidare har hon fått ett Pavlik harness som ska vara på 24/7.
Vi får åka in till ortopeden och ta av det och bada henne 1 gång/vecka.
"selen" ser ut såhär (bild från google)
OPHNEW0.jpg

Stackars lillan bara gråter och gråter nu. Hon vill ha bort det obekväma men jag kan inte göra något. :cry: Antagligen får hon ha den i 3 månader.

Är det någon annan vars barn gått igenom detta?

Sv: höftlux / hip dysplasia

*stackars lilla tös* Lider med dig! :cry:
Lilltösen hade en plastbyxa på sig istället just för att höftledsskålen inte var tillräckligt djup m.m. Hon kunde ha sin ovanpå kläderna och vi efter vecka kunde få tillåtelse att slippa den på natten för lilltösen sov inte annars ordentligt.
Det är en behandlingstid på minst tre månader och mot slutet av denna period kollar man igen med röntgen och verkar det okej så är det bara behandlingstiden ut annars måste man ha längre.

Intressant sele! I Sverige används den s k von Rosen-skenan eller Freyka-kudden.

Barnen vänjer sig snabbt.

Tack för svaret. :) Hur gammal är din tjej nu och vart hon helt ok efter dessa månader?

Jag googlade lite på svenska och hittade bilder på von Rosen-skenan och Freyka-kudden. Pavlik verkar vara lite "mjukare" och ger lite mer rörelsefrihet. Populär i England men tydligen en Amerikansk uppfinning.

Skönt att höra att de vänjer sig. Hoppas jag vänjer mig med. :)

Tack för svaret. :) Hur gammal är din tjej nu och vart hon helt ok efter dessa månader?
Hon är helt okej! Sista kontrollen i september efter att hon fyllt ett år och under förutsättning att hon börjat gå, vilket inte ska vara några problem då hon har redan börjat ställa sig upp. Blir i månadsslutet 10 månader. Men jag förstår att din lilla protesterar då hon inte kan sova på samma sätt längre i sängen. En del trivs ju att sova nakna eller sova på sidan, vilket lilltösen gjorde. Hon vilade rätt bra om hon fick sitta mjukt med en filt i en babysitter.
Intressant sele visserligen, men ser inte så krånglig ut att ta på och av. Förstår inte varför ni inte ska kunna bada själva hemma och låta ungen tex sträcka ut sig ordentligt i ett badkar en lång stund.

Jag hade också problem med höften när jag var liten och fick ha en skena i några månader. Jag minns ju inget själv såklart, men jag tror att jag vande mig rätt snabbt. På alla bilder från jag var liten ligger jag med benen brett isär och ser jättenöjd ut =)

Idag har jag inga som helst problem med min höft och mina ben är lika långa (eller ja, ingen har väl exakt lika långa ben).

Förstår att det är jobbigt när hon gråter och det inte finns något ni kan göra, stackars liten! Men hon vänjer sig nog snart!

Kram Julia

Skönt att höra. :)

De var väldigt strikta med att vi inte fick pilla på remmarna och absolut inte ta av. Antar att det kan bli väldigt fel om den inte passas in rätt. Fást nog tror jag att det skulle gå, man kan ju markera vart de var med en penna osv.

Hon är mycket gladare idag.
Fast nu har vi ett annat problem - kläder! Inget utom klänningar och stora tröjor passar av det vi har.
Måste ut o shoppa idag.

För oss var det tvärtom. Vi fick massor av klänningar men som hon inte alls kunde ha på sig förrän mot slutet av perioden eller som när vi var iväg på fest samt (slutet av perioden) dopet då hon fick tillåtelse att vara utan men under förutsättning att vi satte på direkt. Fast det blev ju ibland att hon slapp när hon skitade ner den så att vi var tvungen att tvätta den. Det slipper ni ju med den utformningen som ni har till eran lilla skrutt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka