Höftledsproblem..vad tror ni?

lakrits

Trådstartare
Jag har en tik på 9 år av blandras.

När hon ligger ner så ligger hon många gånger som en groda, med bakbenen rakt ut bakåt.
Vet att många hundar gör det så vi har bara tyckt att det ser lite komiskt ut.
Givetvis ligger hon som vanligt också.

För en vecka sedan ungefär säger min man till mig när jag kommer hem från jobbet att hennes ena bakben hade låst sig, sk. dumben, under dagen men det hade sedan släppt.
Jag har aldrig sett det på henne förut, han hade sett det någon gång innan.
Nu på morgonen så hände samma sak igen, utan att hon gjort något särskilt.

Jag funderar på om det är hennes liggande som groda under alla dessa år kan vara orsaken? Har hon fått höftproblem?

Är det någon som varit med om liknande eller vad tror ni? Kan det hända "bara så där"?

Det som gör mig lite orolig är att det hänt två gånger på ganska kort tid.
Jag förstår givetvis att en vetrinärs inrådan är det bästa men tänkte kolla med er här först.

Sv: Höftledsproblem..vad tror ni?

Låser sig hur då??

Tänker snarare på patella än hd, när jag hör om ben som "låser" sig..

Jag kan inte riktigt svara på hur det låser sig, om det är i höften eller knäleden. Hon har benet uppdraget när det händer.
När det låser sig så är det så en stund,,, det är inte som så att det låser sig i varje steg när hon går. När det händer så kommer hon hoppande på tre ben.

Låter inte som HD, mer som knäleden hoppar ur.
Om du maserar lite försiktigt hoppar den tillbaks då?

Har flera tikar som ligger som du beskriver. 3 av dem har fått Hd grad A och 1 hd grad E. Låter inte som det är just höftledsdysplasi men det finns ju andra sjukdomar...

Kan ju vara bra att kolla upp det hos veterinär ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka