Höftledsfel...

H

HaRLeKIn

Hej!
Jag har en blandrastik som är 6 månader o min kompis har en syster till henne o min kompis pappa har en bror till hunden.
Nu har brodern fått så ont i höfterna att de inte kan ha kvar honom. :(
Finns det risk att våra hundar också blir dåliga eller kan det vara så att en enda valp i kullen får detta? Han är ju inte gammal... 6 mån.
Hur märker man sådant? Min hund o min kompis far ju runt som 2 raketer så de kan ju inte ha ont nu iaf...
Vad ska man tänka på? Nåt man ska undvika m.m. ?? :confused:

Alla tips o råd är varmt välkomna. Detta är min första hund så jag vet inte alls vad jag ska tänka på eller göra....

Sv: Höftledsfel...

tyvärr så kan de fara runt som skottpålar trots att de har hdfel och/eller har ont.
Jag skulle prata med vetrinär och ev göra en förröntgen.

Är det väldigt grova HD-fel brukar det märkas (som på brodern), så det är inte alls säkert era är drabbade. Dock kan de ha mindre grava fel, typ HD-C, fast då brukar de flesta hundar kunna leva som vanligt!

HaRLeKIn skrev:
Alla tips o råd är varmt välkomna. Detta är min första hund så jag vet inte alls vad jag ska tänka på eller göra....

Låt din hund vara hund! Den är bara valp ännu så den ska inte ha någon motion utan bara röra sig på eget bevåg. Leka och skutta efter egen känsla alltså, helst med andra hundar + lite socialtränings- och rastningsrundor. Så länge det inte finns någon indikation på annat är det bara att räkna hunden som frisk. När den har blivit 1 - 1 1/2 år är det dags att göra en HD-röntgen för att se hur det står till med skelettet. Gör även en röntgen av armbågar om någon av de ingående raserna har det som hälsoprogram.

Skulle det vid röntgen visa sig att din hund har något fel på sina leder lägger man upp träning och ev. medicinering efter det. Hinner den få problem innan ordinarie röntgningsålder är felet så gravt att det inte finns mycket att göra iallafall.

Mvh,
Duvan

Tack för svaren... man blir ju lite orolig. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 840
Senast: MML
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar