S

snorvalpen

Hej mitt sto har av veterinär konstaterat problem i höftleden, vet inte vad som hänt honom. Enligt honom är det ovanligt, någon som har haft en häst som råkat ut för detta?
hur lång tid tog det för läkning?
vad kan ha hänt? kan hovslagaren verkat hästen fel? fel sadel? fläkning?
skall jag åka till kiropraktor med henne?

Sv: höftled

Men vad är det för problem då? Jag upplever att det är vanligt dessvärre, däremot upplever jag att det är sällsynt att någon upptäcker det om inte personen är van vid liknande problem. Men som sagt, det beror på vad för problem du pratar om.

Ett väldigt vanligt problem är inflammationer i höften, i infästningen vid ligamenten. Det här går att hjälpa hästen med, men den behandlingen är inte kul för hästägaren att titta på. Inget för spruträdda alltså.

Sv: höftled

Vi märkte det i våras då hon inte ville trava direkt utan fattade hellre galopp och upp med huvudet. När det satt en tyngre person visade hon det tydligare än en lätt. Efter böjprov visade hon hälta på vänster bak. Visade tydligt när man böjde att hon inte gillar det.
Vi var hos vet och dom bedövade led för led och kom fram till att det var höftleden. hon röntgades även fast inte just höftleden då det inte skulle ge en bra bild då hon är en nordsvensk som tydligen var svåra då det är så mycket massa där.
skoddes med en bakvänd kilsula som skulle avlasta. Denna plockades dock av efter några dagar då hon blev märkbart halt igen. Vill liksom inte hålla benet uppe när man kratsar och håller man kvar för länge så hoppar hon undan.

Vet. har egentligen inte någon bra förklaring hur det har uppkommit och undvikas och medecin och vila är ordinerat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka