Höfternas vridning i en öppna

F

FTW

Hur vrider ni era höfter när ni gör en öppna med hästen ställd t ex åt vänster? På vilket sittben hamnar tyngden?

Och för det andra - hur vrider ni i höfterna när ni ska svänga t ex vänster med er häst? Tyngden på vilket sittben?

Sv: Höfternas vridning i en öppna

Vikten ska vara år det håll du INTE rider. dvs svänger jag åt vänster så lägger jag vikten åt höger för att öppna åt det håll jag ska, hästen tycker att det är trevligare att svänga dit då.

Men hur vrider du höfterna?
Och lägger du då alltså tyngden på vänster sittben när du gör en öppna med hästen ställd åt vänster?
Och tyngden på höger sittben när du svänger åt vänster?

Beskriv så tydligt du orkar, för det här har skapat en smärre diskussion här ... :crazy:
Det verkar som olika ridlärare säger olika :confused:

I en öppna har jag höfterna i princip rakt fram, tar fram inner ytterst lite (samma som hästens höfter) och axlarna lite vridna åt vänster i vänster öppna (samma som hästens bogar). Jag betonar alltid det sittben åt vilket håll jag vill ha böjningen - alltså vänster i vänster böjning och höger i höger böjning. Detta för att det är logiskt för hästen, den vet att betonar jag vänster sittben så är det alltid vänster böjning, vilket innebär att jag kan böja hästen med enbart sittbenens betoning -hästen följer min vikt, så det är "bara" att vända åt det håll jag vill och hästen följer min kropp. Så i öppna betonar jag inre sittben (för böjningen), sitter precis mittöver hästen (självklart, det gör man ju alltid ;) ), har min mage i rörelseriktningen, höfterna i princip rakt fram och axlarna lätt vridna.

Ryttarens höfter ska vara parallella med hästens höfter. Och axlarna parallella med hästens bogar.Alltså vrider man om höften i förhållande till axlarna i en öppna eller sluta. Kan jämföra med i galoppen där man skjuter fram både höft och axel.

(OK jag har sprungit omkring i vardagsrummet och lekt häst) Ja jag har kommit fram till att vikten ska vara åt vänster i vänster öppna. och åt höger i vänster sväng.

TACK!!! :bow: :bow: :bow:

Ridning ÄR outgrundligt, men nu blev en hel massa klart för mig!

Nu ska jag också springa runt i vardagsrummet ... ;)

Ardnas skrev:
I en öppna har jag höfterna i princip rakt fram, tar fram inner ytterst lite (samma som hästens höfter) och axlarna lite vridna åt vänster i vänster öppna (samma som hästens bogar). Jag betonar alltid det sittben åt vilket håll jag vill ha böjningen - alltså vänster i vänster böjning och höger i höger böjning. Detta för att det är logiskt för hästen, den vet att betonar jag vänster sittben så är det alltid vänster böjning, vilket innebär att jag kan böja hästen med enbart sittbenens betoning -hästen följer min vikt, så det är "bara" att vända åt det håll jag vill och hästen följer min kropp. Så i öppna betonar jag inre sittben (för böjningen), sitter precis mittöver hästen (självklart, det gör man ju alltid ;) ), har min mage i rörelseriktningen, höfterna i princip rakt fram och axlarna lätt vridna.

Så gör jag också. :smirk:

Immer

Nu vet jag inte om detta blir rätt riktat... men jag blev förvirrad:Min tidigare ridlärare har inte betonat hur man ska ha vikten i öppna men den som jag har nu säger att hästen går åt det håll tyngden ligger. Men om man följer det så ska vikten vara åt höger i vänsteröppna (hästen böjd åt vänster (?)) :confused:

Förklara gärna lite mer om någon kan :) så ska jag försöka klura lite på egen hand åxå :)

Om man rider en obalanserad öppna för hjälper som parerar, flyttar och styr hästen på ett lite motstridigt sätt skulle jag nog känna mig tvungen att lägga vikten åt rörelseriktningen. Dvs sitta på höger sittben i vä öppna.. För att få hästen att vilja dra åt det hållet...

Men om hästen rids i balans så följ Ardnas tips och sitt alltid på det sittben åt vilket håll hästen är böjd!!
Om hästen vill följa din vikt inåt så ta till andra hjälper för att hålla den på spåret, lockas inte att ändra vikten i tänket att du ska rakt fram!

Ardnas kan förklara bäst!! Hon har rätt! :D

lillamyggan skrev:
(OK jag har sprungit omkring i vardagsrummet och lekt häst) Ja jag har kommit fram till att vikten ska vara åt vänster i vänster öppna. och åt höger i vänster sväng.

Jag håller inte med, framför allt inte om att vikten ska vara till höger när man svänger vänster. I min värld ska min och hästens tyngdpunkt nästan sammanfalla. Nästan, för jag ska vara aningen "före" åt det håll jag vill flytta hästen om vi inte står stilla. Framför allt om jag rider fort ska min tyngdpunkt inte vara i lodlinjen över hästens utan ordentligt framför. Prova att balansera sopborsten med borsten uppåt på ett finger och gå olika fort så kanske ni förstår vad jag är ute efter.

Jag strävar efter att min häst också ska försöka hålla den där balansen, dvs lägger jag vikten till höger ska den absolut inte gå åt vänster. I all synnerhet inte om det går fort, för då är det stor risk att vi inte fortsätter tillsammans...

Var vikten hamnar i öppnan är lite lurigare. Eftersom hästen är böjd har den sin tyngdpunkt vid sidan av ryggraden. För att få den böjd har jag vridit mellan axel och höft och lagt min tyngdpunkt lite innåt, där jag vill ha hästens. Om jag då vill ha hästen att i stället för att fortsätta på bågen gå öppna ska jag rimligtvis lägga min tyngdpunkt åt det hållet, men frågan är hur mycket. Det måste i alla fall ha betydelse både hur böjd jag har hästen och hur brant jag vill rida. Jag lutar nog åt att jag ska hamna med min tyngdpunkt någonstans mellan hästens och hästens ryggrad. Hamnar jag på andra sidan ryggraden borde jag väl ge hästen signal att böja om? Försöker jag överföra det till vikt på respektive sittben blir det nog väldigt lite skillnad, men med tendens till aningen mer på inre om hästen tenderar att gå ut böjningen och exakt lika eller möjligen aningen mer yttre om den vill lämna spåret.

I praktiken har jag inte så stor erfarenhet att rida bra öppnor på olika hästar, men när det gäller skänkelvikning tycker jag i alla fall att olika hästar reagerar väldigt olika på vikthjälpen. Vissa går helt klart bäst med vikten lite i rörelseriktningen, de flesta vill ha den mittöver men vissa verkar ta vikt på inre sittbenet (från rörelseriktningen), särskilt när man ger skänkelhjälpen för att flytta inre bak, som en förstärkning av signalen att "gå undan för tryck".

Jo jag har rätt.

Tänk så här. Om jag vill att min häst ska vända åt vänster så måste jag göra det så trevligt och inbjudande som möjligt att vända åt vänster. Vad jag gör då är att lyfta upp vänster skänkel "öppna dörren" när jag gör det hamnar automatiskt mer vikt utåt i detta fall åt höger.

För att förstärka kan man lägga på höger skänkel. Om du rider med vikten inåt så måste du använda yttre skänkel för att vända hästen.

Jag kan rida min häst enbart med vikthjälper och genom att öppna upp skänkeln åt det håll jag vill rida. :)

Öppna upp skänkeln och ha tyngdpunkten på yttersidan är inte samma sak, man kan sitta på tex höger sittben, så att hästen är ställd till höger, och ändå "öppna upp" höger skänkel.

Petitesses kanske, men du menar väl i första hand att du böjer och inte ställer? Böjd = bål och hals, ställd = enbart nacken.

Jag är säker på att det inte fungerar bra i 60km/h och tvivlar på att det blir riktigt bra i en piruett.

Sitter du över extra mycket om du vill göra en bakdelsvändning av svängen eller fixar du det mest med tyglarna?

Jag tänker mig att jag är hästen. Hur ska jag placera kroppen för att göra en öppna?(i det här fallet i h varv)

Min högra sida är min innersida och jag ska röra mig ifrån den. Kroppen vrids lite åt höger(jag ställer hästen och mig själv).
Sedan ska det höga sittbenet föra hästens bakdel lite åt v så att hästen vänds upp lite. Det gör jag genom att placera vikten på mitt h sittbenet samt föra fram v benet lite = hästen sätter in sitt h bakben och kliver fram(in) med sitt v framben. Hästen vänder då upp.
Där balanserar du hästen.
Med andra ord balanseras största delen av vikten på den sida som rärelsen utför undan. I det här fallet på höger sittben.

Du ska röra dig som du vill att hästen ska röra sig. Hur enkelt som helst om man tänker efter. ;) Gör en öppna utan häst så ser du själv.

Jag rider öppna på så sätt att mina höfter följer hästens och mina axlar följer bogen.

Med VIKTEN håller jag den mitt över hästen eftersom höft och axel talar om böjningen. Eftersom vikten är mitt över och bakbenen går med spåret går hästen på spåret.

Som jag ser det så ska ryttaren egentligen sitta på höften (viktmässigt) samt vara med i rörlsen av bakbenen.

Samma sak om jag får gå in på bispåret sluta: Höft och axlar talar om böjningen där också men eftersom bakbenen tvärar så måste jag öpnna upp för insidan. Hmmm jo jag flyttar nog vikten lite lite på inner då.

Så tänker och gör jag... Nån som förstår mitt fina flummiga svar??? :-)

lillamyggan skrev:
Jo jag har rätt.

Tänk så här. Om jag vill att min häst ska vända åt vänster så måste jag göra det så trevligt och inbjudande som möjligt att vända åt vänster. Vad jag gör då är att lyfta upp vänster skänkel "öppna dörren" när jag gör det hamnar automatiskt mer vikt utåt i detta fall åt höger.

För att förstärka kan man lägga på höger skänkel. Om du rider med vikten inåt så måste du använda yttre skänkel för att vända hästen.

Jag kan rida min häst enbart med vikthjälper och genom att öppna upp skänkeln åt det håll jag vill rida. :)

Men jag tänker så här: Ska jag svänga åt vänster så kommer jag fömodligen rida på böjt spår. Jag lägger då över vikten åt vänster, precis som Lena_B förklarar, för att hästen och jag ska ha samma tyngpunkt. Hästen vill ju "rätta upp balansen" genom att svänga till vänster om jag lägger vikten till vänster. Och om jag vill ha hästen böjd i vänster sidan kan jag ju inte "Lyfta upp" vänster skänkel, snarare vill jag ju ha en lång och åtsmidande vänsterskänkel att forma hästen runt. Ytterskänkeln ligget på plats för att bakdelen inte ska svänga ut.
Om jag lägger till högerskänkel så skulle min häst: om jag lägger den framför sadelgjorden: flytta framdelen före bakdelen, vara rak i sidan och på så sätt få en samlande effekt, men det blir inget böjt spår.
Om jag har skänkeln i normalläge: gå rakt åt sidan, och förmodligen böja sig i höger sidan.
Om jag lägger skänkeln bakom normalläge: flytta bakdelen åt höger och förmodligen inte svänga alls till vänster, utan trampa runt i någonslags framdelsvändning.

Senast ändrad:

Hej
Jag vrider överlivet analogt med hästens bogar och leder in framdelen i öppna. Betonar inner sittben.

Vid vändning finns det massor av sätt att göra det på men oavsett om jag vänder för ytterhjälper, ledande innertygel, med rak häst eller häst formad efter ett böjt spår så betonar jag inner sittben.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: MML
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: Kirre
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama