Höstföräldrar 2017 del 2

Här har vi kommit in i en gnällperiod (för att vara henne, hon är fortfarande oftast go och glad).

Hon blir fort övertrött och ledsen pga trötthet och är lite svår att söva just för att hon är för trött (ologiskt men ja:D) Hon behöver mer sömn just nu helt enkelt och vi kanske är lite dåliga på att märka det i tid (det är en fiiiiiin linje mellan lagom trött och superduperjättejobbigttrött).

När hon sen vaknar så kan hon sitta länge i famnen och fundera, gäspa och morna sig innan hon blir pigg. Äter något oftare med, gissar att hon är inne i 4:e språnget helt enkelt. :)
 
Efterkontrollen gick bra. Tyvärr var läkaren nästan en timme försenad sa hon var ganska stressad och vi var ännu mer stressade, de stora barnen var hos sin farfar och han hade en tid att passa.
Hon gjorde ett vaginalt ultraljud, livmodern hade tillbakabildas jättebra, bättre än man kan förvänta sig 8 v efter med barn nr 4, dom hemska eftervärkade hade effekt :) Lite slemhinna finns kvar sa det är nog det som orsakar de lätta blödningarna jag har ibland. Ville prata med henne om att mina bröstvartor fortfarade gör ont vid amning men det hann jag inte ta upp.

Pratade ocksa om preventivmedel. Min man kommer att sterilisera sig men fram till dess tänkte vi använda kondom, men läkaren var väldigt "pa" om minipiller och skickade med ett recept ända. Jag är osäker, vill egentligen inte ha ngr hormoner. Hur skyddar ni er?
Skönt att efterkontrollen gick bra:)

Jag åt p-piller i många år, ville egentligen ha hormonfritt men var för rädd för att sätta in spiral. Sedan fick min mamma bröstcancer så då slutade jag med p-piller samma dag och satte sedan in kopparspiral. Kommer nog att återgå till det då jag helst inte vill ta hormoner. Men sedan är det ju frågan om syskon, ska det bli småsyskon vill vi nog helst ha dem ganska tätt. Även med tanke på SGI då jag vill gå ner lite i tid när jag börjar jobba igen. Och med tanke på hur lång tid det tog att tillverka denna så kanske det inte är någon mening att gå igenom den, för mig, ganska jobbiga spiralinsättningen. Så funderar fortfarande på hur vi ska göra!
 
Behöver lite tips! Kanske lättast för er som har barn sedan tidigare, då samlar man ju på sig knep :D August sover i nest i spjälsäng på natten, brukar sätta fast täcket under nestet eller under madrassen så han inte sparkar av det, så det blir som en liten tunnel han ligger i. Nu börjar han dock bli lite stor för nestet och har hittat tekniken för att vända över på mage, hur gör man med täcket för att det inte ska sparkas av eller hamna i ansiktet? Är rädd att han ska hamna under täcket nu när han blir mer rörlig om jag sätter fast det under madrassen...
Jag hade nog försökt med soppåse (tyckte autokorrekt det skulle stå:D SOVpåse) eller kläder. L är supervarm och har bara en tunn filt men han sover ju i sängen mellan oss så vi kan hålla koll, blir nog sovpåse sedan när han är lite större.
De kan verkligen sprattla ordentligt i sömnen:p
 
Här har vi kommit in i en gnällperiod (för att vara henne, hon är fortfarande oftast go och glad).

Hon blir fort övertrött och ledsen pga trötthet och är lite svår att söva just för att hon är för trött (ologiskt men ja:D) Hon behöver mer sömn just nu helt enkelt och vi kanske är lite dåliga på att märka det i tid (det är en fiiiiiin linje mellan lagom trött och superduperjättejobbigttrött).

När hon sen vaknar så kan hon sitta länge i famnen och fundera, gäspa och morna sig innan hon blir pigg. Äter något oftare med, gissar att hon är inne i 4:e språnget helt enkelt. :)
Jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att hitta lagom med tröttheten där när de blir lite större!
Jag tycker det är så mysigt när L vaknar till och ligger och mornar sig:love: Gäspar, sträcker och piper :D
 
Hon blir fort övertrött och ledsen pga trötthet och är lite svår att söva just för att hon är för trött (ologiskt men ja:D) Hon behöver mer sömn just nu helt enkelt och vi kanske är lite dåliga på att märka det i tid (det är en fiiiiiin linje mellan lagom trött och superduperjättejobbigttrött).

När hon sen vaknar så kan hon sitta länge i famnen och fundera, gäspa och morna sig innan hon blir pigg. Äter något oftare med, gissar att hon är inne i 4:e språnget helt enkelt. :)

Sådär har vi det också med sovandet, hon blir ofta ledsen innan hon kommer till ro och kan somna. När hon vaknar blir hon oftast också lite gnällig innan hon blir klarvaken och superglad :D Hur gammal är er tjej nu?
 
Jisses vad den här lilla tjejen är stark. Jag brukar sitta med böjda ben med fötterna uppe i soffan och så sitter hon må min mage lutad mot mina ben. Nu går det knappt längre eftersom hon hela tiden sitter och gör som situps och ska sätta sig upp. Samma sak i babyskyddet. Där sitter hon ju fast så det är bara huvudet som hon sitter och böjer upp hela tiden.

Nu har hon gått från att helt vägra vagn till att gilla vagnen och nästan bara sova längre pass om hon börjar sova i vagnen. Även om det är lite jobbigt om det blir som storebror som nästan bara sov i en vagn som rullade så föredrar jag nog den varianten framför vagnvägrare :p
 
Jisses vad den här lilla tjejen är stark. Jag brukar sitta med böjda ben med fötterna uppe i soffan och så sitter hon må min mage lutad mot mina ben. Nu går det knappt längre eftersom hon hela tiden sitter och gör som situps och ska sätta sig upp. Samma sak i babyskyddet. Där sitter hon ju fast så det är bara huvudet som hon sitter och böjer upp hela tiden.

Nu har hon gått från att helt vägra vagn till att gilla vagnen och nästan bara sova längre pass om hon börjar sova i vagnen. Även om det är lite jobbigt om det blir som storebror som nästan bara sov i en vagn som rullade så föredrar jag nog den varianten framför vagnvägrare :p

Skönt att hon börjat gilla vagnen :)
 
Idag har vi fått höra första riktiga skrattet här hemma! Så gulligt så man smälter :love:
Ett besök av svärmor också som resulterade i storgråt vid ”första mötet”, hon kan vara lite hrm, intensiv. Gick bättre efter lite mat (i bebisen) och lite nertaggad svärmor (bor utomlands så ses inte så ofta).
I morgon ska vi till BVC igen, var ett tag sen nu så ska bli lite kul att se hur mycket han växt. Vaccinationsdax också.
 
Har ni någon bröstpump? Jag behöver tips och råd!

Just nu helammar jag (hon är 4 mån) och det funkar jättebra. Om 2 mån går jag tillbaka till jobbet och jag funderar lite på vad hon ska äta? Hur brukar man göra? Välling, ersättning, gröt? Min tanke är att amma när jag är hemma, så delamning.

Bör jag pumpa? Kräver det mkt jobb? nu räcker ju maten till henne men om jag ska pumpa mellan måltiderna så kommer hon ju få för lite mat i början innan brösten börjat producera mer?

Hjäääälp! Hur gör man?:confused:
 
Har ni någon bröstpump? Jag behöver tips och råd!

Just nu helammar jag (hon är 4 mån) och det funkar jättebra. Om 2 mån går jag tillbaka till jobbet och jag funderar lite på vad hon ska äta? Hur brukar man göra? Välling, ersättning, gröt? Min tanke är att amma när jag är hemma, så delamning.

Bör jag pumpa? Kräver det mkt jobb? nu räcker ju maten till henne men om jag ska pumpa mellan måltiderna så kommer hon ju få för lite mat i början innan brösten börjat producera mer?

Hjäääälp! Hur gör man?:confused:

Har dessvärre ingen idé om hur du ska göra men jag har en elektrisk pump från Medela, guld värt att slippa pumpa för hand.

Tillägg: förresten får ni väl börja ge smaksensationer nu vid 4 månader? Det kan väl ge ett hum om ifall hon kommer tycka om mat eller inte vid 6 månader :)
 
Har ni någon bröstpump? Jag behöver tips och råd!

Just nu helammar jag (hon är 4 mån) och det funkar jättebra. Om 2 mån går jag tillbaka till jobbet och jag funderar lite på vad hon ska äta? Hur brukar man göra? Välling, ersättning, gröt? Min tanke är att amma när jag är hemma, så delamning.

Bör jag pumpa? Kräver det mkt jobb? nu räcker ju maten till henne men om jag ska pumpa mellan måltiderna så kommer hon ju få för lite mat i början innan brösten börjat producera mer?

Hjäääälp! Hur gör man?:confused:

Hur mycket jobb det är att pumpa är väldigt olika från person till person. Vissas bröst vill inte alls släppa till pumpen trots att amningen funkar finfint och för vissa går det hur lätt som helst.

Jag har en manuell Medela, fick den gratis när jag var gravid med sonen så har inte valt ut den för att den verkade bäst eller så. Jag tycker den fungerar fint men jag pumpar bara då och då. Skulle jag pumpa regelbundet hade jag nog skaffat en elektrisk.

Vid 6 månader kan hon ju äta gröt (och mat) också. Men ni ska nog inte räkna med att hon får i sig tillräckligt bara på det utan ha bröstmjölk eller ersättning redo. Det är så olika, vissa äter massor redan från start vid 6 månader och vissa är inte intresserade av mat alls.

Om jag vore du skulle jag börja pumpa och spara lager i frysen redan nu så att du inte måste börja pumpa massor på en gång när det väl är dags att börja jobba. Tips är att amma på ena bröstet och pumpa på andra bröstet samtidigt. Inget triggar utdrivningsreflexen så bra som bebis.

Sen är det ju såklart ett alternativ att ge ersättning istället. Prova att pumpa och blir det för jobbigt så byt till ersättning istället? :)
 
Vad har ni för mössor till era små? Vi har säkert tio olika mössor men jag tycker inte att någon sitter helt perfekt. De åker ner över ögonen hela tiden, främst i barnvagnen när hon rör mycket på huvudet.
 
Tillägg: förresten får ni väl börja ge smaksensationer nu vid 4 månader? Det kan väl ge ett hum om ifall hon kommer tycka om mat eller inte vid 6 månader :)

Ja det ska vi börja med men tänker att hon nog inte kommer kunna äta mat som hela måltider vid 6 månaders?

Vi ska prata med BVC om det nästa vecka tänkte jag men om jag känner BVC rätt så kommer det liksom inte direkt vara några raka svar...
 
Vad har ni för mössor till era små? Vi har säkert tio olika mössor men jag tycker inte att någon sitter helt perfekt. De åker ner över ögonen hela tiden, främst i barnvagnen när hon rör mycket på huvudet.

Vi har denna från HM som sitter jättebra! Bäst av alla mössor hittills!
hmprod
 
Vad har ni för mössor till era små? Vi har säkert tio olika mössor men jag tycker inte att någon sitter helt perfekt. De åker ner över ögonen hela tiden, främst i barnvagnen när hon rör mycket på huvudet.

Vi älskar hjälmmössor! Har en hemmastickad (tack svärmor) i tunt ullgarn som är fantastiskt bra.
 
Ja det ska vi börja med men tänker att hon nog inte kommer kunna äta mat som hela måltider vid 6 månaders?

Vi ska prata med BVC om det nästa vecka tänkte jag men om jag känner BVC rätt så kommer det liksom inte direkt vara några raka svar...

Nej det är sant, men kanske att hon kan äta gröt och annat när du är på jobbet och amma när du är hemma? Fast jag har ingen aning egentligen, det kanske inte funkar så alls :angel:

Tack för tipset med mössan! Har ni den minsta storleken?
 
@Imogen Ja precis, är sugen på en elektronisk men kul att lägga ut så mkt pengar om det ändå inte funkar? Mina bröst läcker ju ingenting så tänker att de kanske inte är så bra på att pumpas?:confused: Jag tänkte att om jag ska börja pumpa så är det nog dags nu så det finns lite till godo om det behövs senare.

Just nu äter hon var 3:e timme (utom på natten, då sover hon oftast större delen av natten) och då äter hon på båda brösten så att ge ena och pumpa andra samtidigt känns det som att hon får i sig för lite? Eller det kanske bara blir att hon får äta oftare?

Vad är skillnaden på välling, gröt och ersättning?

Åh, jag känner att jag vet absolut ingenting!:crazy:
 
Vi älskar hjälmmössor! Har en hemmastickad (tack svärmor) i tunt ullgarn som är fantastiskt bra.

Ja det har vi två stycken som sitter rätt bra faktiskt men den tjockare av dem som man skulle vilja använda nu är ändå inte helt bra tyvärr då den glider ner över ögonen om hon rör huvudet i vagnen. Men den kanske är för stor helt enkelt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 237
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
116 986
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 008
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 214
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp