Höstföräldrar 2017 del 2

Jag borde inte gnälla för E sover fortfarande sina 10-12 h pass på nätterna, men nu har hon lagt till med att vägra somna före kl 23.30 trots att vi börjar lägga henne runt kl 21 (försöker amma till sömns). Värst är det dock för maken vars väckarklocka ringer 4.15 :grin:

Idag hann hon somna i babygymmet innan jag hann sätta henne i sjalen och gå ut till stallet, så stallet får vänta tills hon behagar vakna ;)

Hur gör ni andra som har häst, tar ni med bebis till stallet? Vagn? Sjal? Sele?

Jag har ju hästen halvt utlånad på foder och åker bara till stallet ibland men då ligger bebis i barnvagnen.
 
Jag borde inte gnälla för E sover fortfarande sina 10-12 h pass på nätterna, men nu har hon lagt till med att vägra somna före kl 23.30 trots att vi börjar lägga henne runt kl 21 (försöker amma till sömns). Värst är det dock för maken vars väckarklocka ringer 4.15 :grin:

Idag hann hon somna i babygymmet innan jag hann sätta henne i sjalen och gå ut till stallet, så stallet får vänta tills hon behagar vakna ;)

Hur gör ni andra som har häst, tar ni med bebis till stallet? Vagn? Sjal? Sele?

Jag har ju hästen halvt utlånad på foder och åker bara till stallet ibland men då ligger bebis i barnvagnen.
 
Nu har vi börjat komma överens med sjalen, tredje försöket igår och då fick jag till bebis position bättre. Idag provade vi att ta sjalen istället för barnvagn på en förmiddagspromenad. Tur jag har gravidjackan kvar!
Underbart skönt att ha båda händerna fria, hunden höll med. Bebis somnade direkt så det räknar jag också som godkänt, även om han brukar somna omgående även i vagnen.
Men det känns att jag saknar styrka i kroppen! Att böja mig ner för att ta på och av kopplet på hunden med de extra kilona var svajigt:nailbiting: Gjorde några extra knäböj när vi kom hem och jag ännu hade bebis kvar i sjalen. Nu är det nog dags för projekt stärka kroppen att dra igång här!
 
Hur gör ni andra som har häst, tar ni med bebis till stallet? Vagn? Sjal? Sele?

Jag kör oftast på vagn. Loke har ofta en längre sovperiod mitt på dagen så då sover han väldigt bra i vagnen medan jag grejar i stallet med mockning av lösdriften och ibland motion av häst genom promenad eller longering/tömkörning/löshoppning. Jag har (också) stallet hemma med egen ridbana vilket är guld värt. En gång har jag ridit medan han sovit också, men det blir lätt lite stressat så sparar ridningen till när pappan är hemma. Men skönt att kunna motionera hästen dagtid vissa dagar i veckan i alla fall så vi får kvällarna tillsammans alla tre :)
 
Jag kör oftast på vagn. Loke har ofta en längre sovperiod mitt på dagen så då sover han väldigt bra i vagnen medan jag grejar i stallet med mockning av lösdriften och ibland motion av häst genom promenad eller longering/tömkörning/löshoppning. Jag har (också) stallet hemma med egen ridbana vilket är guld värt. En gång har jag ridit medan han sovit också, men det blir lätt lite stressat så sparar ridningen till när pappan är hemma. Men skönt att kunna motionera hästen dagtid vissa dagar i veckan i alla fall så vi får kvällarna tillsammans alla tre :)

Saknar verkligen att ha egen ridbana (hade det när jag bodde hos föräldrarna). Då hade E kunnat få sova i vagnen medan jag motionerar hästarna. Nu måste jag ut på vägarna för det och ena hästen är alldeles för stökig för att våga ha i närheten av en barnvagn tyvärr annars hade de kunnat hänga med på våra promenader :(

Kvällarna är vår akilleshäl. Vi får max 3 h tillsammans alla 3 innan vi måste lägga oss och då ska vi hinna äta, ta in hästarna och förbereda för läggdags på den tiden så jag har kännt att jag prioriterat bort hästarnas motion då tyvärr.
 
Jag borde inte gnälla för E sover fortfarande sina 10-12 h pass på nätterna, men nu har hon lagt till med att vägra somna före kl 23.30 trots att vi börjar lägga henne runt kl 21 (försöker amma till sömns). Värst är det dock för maken vars väckarklocka ringer 4.15 :grin:

Det hade kunnat vara 02 ;)
 
S blir två månader idag, tiden går fort! Det har vi "firat" med en bebis som inte har sovit längre än en halvtimme i sträck sen kl 11. Nu ganska övertrött med andra ord ;)
 
Jag är officiellt knäpp. Var på efterkontroll och satt bland massa gravida i väntrummet och kom på mig själv att vara avundsjuk och sakna att vara gravid.:eek: :banghead: Jag mådde pyton (!) som gravid, längtade desperat på att det skulle vara över så pass att jag inte ens han tänka på att vara rädd för förlossningen förrän vi var där. Hjärnan säger då iaf,nej för helvete aldrig igen :laugh:

Såklart upptäcktes problem vid kollen, känner mig numera ej förvånad (:meh:), men har iaf fått ok att börja träna lite lätt :)
 
Jag är officiellt knäpp. Var på efterkontroll och satt bland massa gravida i väntrummet och kom på mig själv att vara avundsjuk och sakna att vara gravid.:eek: :banghead: Jag mådde pyton (!) som gravid, längtade desperat på att det skulle vara över så pass att jag inte ens han tänka på att vara rädd för förlossningen förrän vi var där. Hjärnan säger då iaf,nej för helvete aldrig igen :laugh:

Såklart upptäcktes problem vid kollen, känner mig numera ej förvånad (:meh:), men har iaf fått ok att börja träna lite lätt :)

Åh nej, problem låter inte bra. Vill du berätta mer? (Behöver ej detaljer, är alltid nyfiken.)
 
Behöver lite tips! Kanske lättast för er som har barn sedan tidigare, då samlar man ju på sig knep :D August sover i nest i spjälsäng på natten, brukar sätta fast täcket under nestet eller under madrassen så han inte sparkar av det, så det blir som en liten tunnel han ligger i. Nu börjar han dock bli lite stor för nestet och har hittat tekniken för att vända över på mage, hur gör man med täcket för att det inte ska sparkas av eller hamna i ansiktet? Är rädd att han ska hamna under täcket nu när han blir mer rörlig om jag sätter fast det under madrassen...
 
Jag borde inte gnälla för E sover fortfarande sina 10-12 h pass på nätterna, men nu har hon lagt till med att vägra somna före kl 23.30 trots att vi börjar lägga henne runt kl 21 (försöker amma till sömns). Värst är det dock för maken vars väckarklocka ringer 4.15 :grin:

Idag hann hon somna i babygymmet innan jag hann sätta henne i sjalen och gå ut till stallet, så stallet får vänta tills hon behagar vakna ;)

Hur gör ni andra som har häst, tar ni med bebis till stallet? Vagn? Sjal? Sele?

Jag har oxå hästen ute på foder, men har henne ca 2 dagar i veckan och då åker August i barnvagnen. Hade sele på en gång men jag kunde inte tömma skottkärran :rofl: Så det undviker vi nu. Vi åker dit på dagen för att fixa stallet, sen åker jag tillbaka ensam när sambon kommit hem, så hinner jag rida mellan två amningar! Blir ingen långritt precis då han gärna äter med 2.5 timmes mellanrum men runt 30 minuters effektiv ridning är det jag orkar än så länge ändå :)
 
Sovpase om barnet tycker det är ok, här har det varit lite blandade asikter om det.
Eller en varm pyamas och strumpor och sova utan täcke
 
Jag har min efterkontroll i eftermiddag. Har sen ungefär 2 v tillbaka haft lite blodblandade flytningar sa det maste jag komma ihag att fraga om. Hoppas det inte är mensen som är pa väg tillbaka, den slipper jag gärna länge (speciellt eftersom bebisverkstaden är stängd här nu).
 
BVC igår, Alfred vägde in på 7040g och 64cm lång, huvudomfånget är nu 43,5cm. :love:
Fick tremånaders vaccinen och det gick tydligen jättebra - jag stod i korridoren och grinade under tiden, sambon fick ta det.. - och han grät bara vid själva sticket.
Blev lite gråt och ont på kvällen, ingen feber dock, men gick alvedon då och det verkar ha gjort susen. Idag är han sitt vanliga glada jag! :love:

Satte upp julgranen igår och det var minst sagt poppis, Alfred ääääälskar ljus och lampor (och gardiner. :rofl:) så julgran = toppenkul. :D
 
Om S inte sov något igår så har hon kompenserat idag och sovit typ hela dagen. Underlättar en hel när det är fredag och båda barnen är hemma. Speciellt när storebror väljer att vakna när pappa går upp 05:40 och sen inte vill somna om ordentligt :p Så hon har sovit sig igenom både besök på 4h-gård och långpromenad. Insett att när sömnen blir knapp så är det att hålla igång under dagen som gäller. Vi fikade lite i soffan på eftermiddagen och då fick jag kämpa för att ta mig upp igen :p
 
Efterkontrollen gick bra. Tyvärr var läkaren nästan en timme försenad sa hon var ganska stressad och vi var ännu mer stressade, de stora barnen var hos sin farfar och han hade en tid att passa.
Hon gjorde ett vaginalt ultraljud, livmodern hade tillbakabildas jättebra, bättre än man kan förvänta sig 8 v efter med barn nr 4, dom hemska eftervärkade hade effekt :) Lite slemhinna finns kvar sa det är nog det som orsakar de lätta blödningarna jag har ibland. Ville prata med henne om att mina bröstvartor fortfarade gör ont vid amning men det hann jag inte ta upp.

Pratade ocksa om preventivmedel. Min man kommer att sterilisera sig men fram till dess tänkte vi använda kondom, men läkaren var väldigt "pa" om minipiller och skickade med ett recept ända. Jag är osäker, vill egentligen inte ha ngr hormoner. Hur skyddar ni er?
 
Behöver lite tips! Kanske lättast för er som har barn sedan tidigare, då samlar man ju på sig knep :D August sover i nest i spjälsäng på natten, brukar sätta fast täcket under nestet eller under madrassen så han inte sparkar av det, så det blir som en liten tunnel han ligger i. Nu börjar han dock bli lite stor för nestet och har hittat tekniken för att vända över på mage, hur gör man med täcket för att det inte ska sparkas av eller hamna i ansiktet? Är rädd att han ska hamna under täcket nu när han blir mer rörlig om jag sätter fast det under madrassen...

Vi har varken täcke eller filt. Varm pyjamas och strumpor funkar bra :) Vi kör samma koncept med storebror. Han har iofs täcke men sparkar alltid av sig det efter typ 10 min.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 237
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
116 988
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 008
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 214
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp