Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där kom ytterligare en bit av slemproppen.. :o

Jag har insett att jag denna gången lär höra till dom med molvärk och slempropp i en halv evighet. Det kommer varenda dag, molvärk till och från under dagen och har två nätter haft förvärkar, varav den ena jag behövde stå för att kunna hantera, kunde inte ligga. Men dagtid? Totalt dött, ja, förutom molvärk och slem då.

Nåväl, det kunde varit värre! Jag vet ju sedan tidigare att novemberbarn är dom bästa, så eg gör det ingenting alls om det blir ännu ett sånt :)
 
Men jösses vad ni slemproppar er :D inte ett dugg avis :cautious: hoppas på att vakna imorgon och läsa att det kommit två eller iaf en knodd under natten!

Jag va sådär larvigt otydlig i mitt förra inlägg, hon som ska med på min förlossning är en hon. Men hon är inte min partner utan min bästa vänn! Sen kan jag i vissa ögonblick önska att hon va gift med mig ist för sin man då hon är en så fantastisk människa :love:
Är ju ensam med graviditet/bebis, vart gravid med min kk som inte helt oväntat drog som en avlöning när jag märkte att der fanns ett knytt i magen.
Vissa dagar vill jag bara gråta för jag saknar honom så mycket. Men har en flock kompisar som är så fantastiskt fina och planerar att dela knyttet och hennes uppväxt med mig så känner mig aldrig ensam iaf!
 
Just ja.. va på mvc idag och läget i fiffin är opåverkat *dör en smula*
Fick sömnmedicin så jag ska kunna sova mer än 1,5 tim i stöten..Men alltså då söver jag ju knyttet :eek: hormonell och trött började jag tjuta när jag tänkte på en bebis full med benzo som sover i min mage.. är jag larvig?
Nån som äter/ätit nån medicin som påverkar barnet? Hur känner ni isf runt det?
 
Just ja.. va på mvc idag och läget i fiffin är opåverkat *dör en smula*
Fick sömnmedicin så jag ska kunna sova mer än 1,5 tim i stöten..Men alltså då söver jag ju knyttet :eek: hormonell och trött började jag tjuta när jag tänkte på en bebis full med benzo som sover i min mage.. är jag larvig?
Nån som äter/ätit nån medicin som påverkar barnet? Hur känner ni isf runt det?

Du lär inte få medicin utskrivet som är farligt för din bebis.
Jag trodde att benso var ångestdämpande inte sömnmedel
 
Det är inte farligt för bebben, men pillret gör att jag ska sova djupare så det kommer ha samma effekt på henne! Det står T. Nitrozepom (svårt att tyda) på påsen.. va fyra år sen jag läste medicin så har tyvärr glömt det mesta :meh:
 
Men jösses vad ni slemproppar er :D inte ett dugg avis :cautious: hoppas på att vakna imorgon och läsa att det kommit två eller iaf en knodd under natten!

Jag va sådär larvigt otydlig i mitt förra inlägg, hon som ska med på min förlossning är en hon. Men hon är inte min partner utan min bästa vänn! Sen kan jag i vissa ögonblick önska att hon va gift med mig ist för sin man då hon är en så fantastisk människa :love:
Är ju ensam med graviditet/bebis, vart gravid med min kk som inte helt oväntat drog som en avlöning när jag märkte att der fanns ett knytt i magen.
Vissa dagar vill jag bara gråta för jag saknar honom så mycket. Men har en flock kompisar som är så fantastiskt fina och planerar att dela knyttet och hennes uppväxt med mig så känner mig aldrig ensam iaf!
Ingen bebis här! :cautious: Envisa unge, var hen tvungen att få det från mig!?

Hehe, jahaa! Men då blir det lite av en extramamma iallafall ju!:love:

Angående medicinen så påverkar det ju bebisen, men det är ju "bara" för natten (om ens så länge?) Din bebis är ju dessutom så gott som fullt utvecklad så det påverkar ju inte utveckingen av organ och så
Jag har en vän som blev rekommenderad full dos panodil däremot (från v 20) för sin foglossning av läkaren, då blev jag lite rädd :nailbiting: hon skulle ta 8 tabletter/ dag varje dag till fl... Det känns inte riktigt okej :/
 
Jag har en vän som blev rekommenderad full dos panodil däremot (från v 20) för sin foglossning av läkaren, då blev jag lite rädd :nailbiting: hon skulle ta 8 tabletter/ dag varje dag till fl... Det känns inte riktigt okej :/
Hur kommer det sig att du inte tycker att panodil är ok?

Både alvedon och panodil är ju ok att äta under graviditeten. Har man så pass mycket foglossning att man behöver äta smärtstillande så är det ju superbra att det går.

Mvh Miks
 
Hur kommer det sig att du inte tycker att panodil är ok?

Både alvedon och panodil är ju ok att äta under graviditeten. Har man så pass mycket foglossning att man behöver äta smärtstillande så är det ju superbra att det går.

Mvh Miks
Det finns forskning som visar på påverkan av barnets hjärna av paracetamol de tre sista månaderna och barnets första år, påverkan negativt alltså.
 
Hur kommer det sig att du inte tycker att panodil är ok?

Både alvedon och panodil är ju ok att äta under graviditeten. Har man så pass mycket foglossning att man behöver äta smärtstillande så är det ju superbra att det går.

Mvh Miks
För det första så ska man inte äta panodil mer än x antal dagar i rad i vanliga fall pga påverkan på tex lever, och då ska man äta full dos i 20 veckor där det inte bara påverkar dig utan även bebisen som dessutom inte är färdigutvecklad.. Någon enstaka gång ser jag inga problem i, men full dos varje dag i 20 veckor? Nej, det känns inte okej tycker jag.
Medicinen går ju över till bebisen med, vare sig man vill eller inte.

Det finns dessutom forskning som visar på högre risk för tex adhd om man äter paracetamol och en dansk studie visade på högre risk för fosterskador på pojk-foster hos de som ätit paracetamol.

Som sagt, jag ser inga problem i att använda panodil eller så vid behov, men just full dos varje dag i 20 veckor känns inte riktigt rätt, vare sig för mamman eller bebisen.
 
@Imnir min tvåa är vaken ganska långa perioder, men sover också längre när hon väl sover. Dock vill inte hon heller ligga själv utan när hon är vaken och även när hon sover får vi bära mycket vilket är jobbigt för storebror. Hon sover hyfsat på nätterna för det mesta även om hon vaknar och ammar.

@Cocos vi hade telefon på förlossningen. Var ingen som kommenterade det. Sambon drog igång en musiklista och la jämte mig. Var rätt skönt att ha något att distrahera tankarna med även om det inte alls var den musiken jag hade tänkt mig. Han råkade slå på begravningsmusik jag hade på en avslappningslista:p. Men det gick det med. Kom inte mig för att säga åt honom att byta.
 
Panolid och alvedon är egentligen det enda som rekommenderad till gravida. Det finns en dansk studie som maddick säger, men det har varit lite otydligheten kring betydelsen av den då det bara är en studie. Man har inte ändrat rekommendationerna och sagt att man inte ska äta paracetamol. Dock ska man som gravid alltid försöka minimera läkemedelsanvändning då man ofta inte riktigt vet hur det påverkar. Det görs ju aldrig några studier på gravida utan det man vet har i princip kommit till genom erfarenhet och lång användning innan man vet bättre.
Det finns oftast inga problem med att äta paracetamol under lång tid. Många äldre äter det kontinuerligt och merparten får inte leverpåverkan.
 
Panolid och alvedon är egentligen det enda som rekommenderad till gravida. Det finns en dansk studie som maddick säger, men det har varit lite otydligheten kring betydelsen av den då det bara är en studie. Man har inte ändrat rekommendationerna och sagt att man inte ska äta paracetamol. Dock ska man som gravid alltid försöka minimera läkemedelsanvändning då man ofta inte riktigt vet hur det påverkar. Det görs ju aldrig några studier på gravida utan det man vet har i princip kommit till genom erfarenhet och lång användning innan man vet bättre.
Det finns oftast inga problem med att äta paracetamol under lång tid. Många äldre äter det kontinuerligt och merparten får inte leverpåverkan.
Det var ju en ganska stor studie dock och något som jag tycker att man ska ha i åtanke, även om det inte ändrat våra rekommendationer. Jag tänker som sagt mer på det långvariga användandet än om man tar ett piller eller två nån gång ibland för att man har ont.
Foster är ju känsigare än vuxna också.
Jag ser dessvärre inget positivt i att de gamla äter så mkt medicin som de gör öht, inte ens "bara lite panodil", men de är också mer i livets slutskede, fostrena har ju inte ens börjat leva och man riskerar att det påverkar det negativt för resten av det kommande livet. Det är lite skillnad tycker jag.
Men som sagt, måttlig användning har jag inget emot om man behöver/ måste, men så länge som min vän blev ordinerad känns inte okej.
Speciellt inte när hon ifrågasätter detta och syftar på påverkan på fostret och läkaren säger att "är det bättre att ha ont varje dag?".. Hon äter nu när det behövs, men inte de dagar hon inte har så ont att hon tycker att det behövs.

Min läkare sa till mig att det var okej att ta panodil om man hade ont, bebisen var ju så gott som klar nu och då var det ingen fara (runt v 30), då jag blev sjukskriven för foglossning, men han tyckte också att det var bra att undvika så mycket man kunde eftersom det ändå går över till, och påverkar, bebisen.
 
Angående paracetamol eller inte så verkar det råda delade meningar om dess påverkan på foster/bebisar. Vissa studier visar på samband mellan paracetamol och ADHD, vissa visar att det INTE finns något samband. Det "senaste" var i alla fall att Läkemedelsverket gick ut rätt nyligen och sa att gravida KAN äta paracetamol. Därför har jag valt att tro på det. Dock ska man ju så klart vara försiktig och inte äta det i onödan (hur man nu vet om det är nödvändigt eller inte...).
 
Har man dock så ont att man knappt kan röra sig så förstår jag att man gärna tar till paracetamol. Men precis som du sa, och jag med sa så är det bra om man kan undvika lm så långt det är möjligt. Dock är det inte alltid möjligt att göra det av olika anledningar.
Ang äldre och smärtstillande så är det betydligt bättre med paracetamol än att ta till med opioidanalogerna om det är möjligt. Sen dexofen försvann från marknaden har utskrivningen av tramadol ökat avsevärt och beroendeproblematiken med.
 
Angående paracetamol eller inte så verkar det råda delade meningar om dess påverkan på foster/bebisar. Vissa studier visar på samband mellan paracetamol och ADHD, vissa visar att det INTE finns något samband. Det "senaste" var i alla fall att Läkemedelsverket gick ut rätt nyligen och sa att gravida KAN äta paracetamol. Därför har jag valt att tro på det. Dock ska man ju så klart vara försiktig och inte äta det i onödan (hur man nu vet om det är nödvändigt eller inte...).
Ja, som sagt så tror jag inte att man inte kan äta dem, i rimlig mängd. Men att äta dem "som godis" känns sådär, det är ju aldrig bra att äta medicin i stor mängd en lång period, inte i min värld iallafall. Jag tänker också att det finns en anledning till att det står på bruksanvisningen att det inte ska ätas mer än x antal dagar i streck eller att det ska överdoseras. Det ska ju vara "okej" om läkaren säger att det är det, men jag har väldigt svårt att tro att det inte ger någon påverkan alls på mamman/ barnet vare sig han "okejar" eller inte.

@orion_x ja, det förstår jag med, det säger jag inte. Och jag säger inte att man är världens sämsta om man måste ta det för att klara av vardagen, däremot så tycker jag att det kanske ska ordineras som vid vehov, dock max rekommenderad maxdos, och de dagar man kan ta mindre/ inget alls så gör man det, idtället för att ordinera maxdos varje dag oavsett.
Angående de äldre så säger jag inte att det inte är det bästa alternativet, jag vet dessvärre hur det kan se ut i deras dosetter/ apodospåsar (:nailbiting:) och ordinationer, men frågan är hur ofta det verkligen behövs öht. Men det är ju inte det lättaste att besluta om där heller, de är inte alltid så lätta att ha o göra med även om man kan prata med dem..
 
Ska man lita på dem som uttalat sig här så verkar det ju inte helt riskfritt för tex levern heller..
Nu får man ju förhoppningsvis inte de starkaste tabletterna ordinerade av läkaren iallafall. Hoppas jag, inte när det gäller långvarig användning på hög dos.

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=2C412ADDA3C804D9A37EBF655D8F44D4.sonny4?cid=25968641&rssId=&item=http://www.svd.se/?service=mobile&articleId=2833158

Jag tror dock att vi kan komma överens om att ingen av oss förespråkar långvarigt användande utan att man ska vara försiktig med användandet av medicin, men att det helt klart behövs ibland för att man ska kunna leva sitt liv och klara av vardagen också. Man ska ju inte behöva vara sängliggandes heller.
 
Alltså seriöst. Svärmor var nyss hit, och skuldbelade oss för att vi inte har dom som nr 1 när det kommer till vem som ska få vara barnvakt under förlossningen.

Anledningen till att vi inte har det är dels att makens farmor och farfar har möjlighet att ha hunden också, vilket svärföräldrarna vägrar befatta sig med, och det innebär en mindre att kontakta och åka till innan vi åker till sjukhuset för vår del. Men även att vi har bättre kontakt med dem, om umgås oftare = känns bättre att lämna dottern där. När vi åker in till förlossningen så väljer inte vi barnvakt för att jävlas med svärmor, utan helt enkelt för att det blir bäst för oss. Det är liksom inget välgörenhetsprojekt som det handlar om för att göra svärmor glad, där och då handlar det om oss och vad som blir bäst för oss. Suck!

Just nu råkade dottern dessutom inte vara hemma, för hon är hos makens farmor och farfar för att hon ville dit. Då var det också fel, för svärmor hade ju inte blivit tillfrågad. Alltså allvarligt, om ilska kunde få ut bebis så borde jag börja få värkar snart...
 
Alltså seriöst. Svärmor var nyss hit, och skuldbelade oss för att vi inte har dom som nr 1 när det kommer till vem som ska få vara barnvakt under förlossningen.

Anledningen till att vi inte har det är dels att makens farmor och farfar har möjlighet att ha hunden också, vilket svärföräldrarna vägrar befatta sig med, och det innebär en mindre att kontakta och åka till innan vi åker till sjukhuset för vår del. Men även att vi har bättre kontakt med dem, om umgås oftare = känns bättre att lämna dottern där. När vi åker in till förlossningen så väljer inte vi barnvakt för att jävlas med svärmor, utan helt enkelt för att det blir bäst för oss. Det är liksom inget välgörenhetsprojekt som det handlar om för att göra svärmor glad, där och då handlar det om oss och vad som blir bäst för oss. Suck!

Just nu råkade dottern dessutom inte vara hemma, för hon är hos makens farmor och farfar för att hon ville dit. Då var det också fel, för svärmor hade ju inte blivit tillfrågad. Alltså allvarligt, om ilska kunde få ut bebis så borde jag börja få värkar snart...
Men alltså.. Jösses!! Vad synd det måste vara om dom, för att ni väljer de som är smidigast att lämna till (de som vill och kan ta vovven också) och dessutom de som känns bäst att lämna till.. Det är ju som sagt er situation, ni som ska åka och föda barn, ni som ska lämna barn och hund, er dotter som ska lämnas bort och därav erat val. Det känns ju som att valet är rätt självklart, kanske ännu mer om hon beter sig sådär :/

Och att dottern inte var hemma nu.. Nä, hon hade ju bett om att få åka till gammelfarmor och gammelfarfar, det var inte ni som bad om barnvakt, så vad ska man säga? "Nä, du får inte åka dit, men du kan få åka till farmor."!?!? Det känns ju logiskt.

Jag förstår att du är arg! Dumma svärmor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 955
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp