Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget hål på hinnorna eftersom han ligger så långt ner så huvudet är ivägen, hon kom inte åt :( fick en tid för igångsättning nästa vecka ändå så då ser vi ett ljus ändå! Men hoppas såklart han kommer innan dess ;)
 
Inget hål på hinnorna eftersom han ligger så långt ner så huvudet är ivägen, hon kom inte åt :( fick en tid för igångsättning nästa vecka ändå så då ser vi ett ljus ändå! Men hoppas såklart han kommer innan dess ;)
Han kanske föds med segerhuva?! ;):D
Vi håller alla tummar för att bebis kommer av sig själv, men annars så är det rätt skönt att veta att man ändå har ett slutdatum vet jag att jag tyckte. Papprena om veäkning är inskickade ifall bebis inte flyttar ut av sig själv ;)
 
@Anna_Lillen härligt att det finns ett vräkningskontrakt! men vi håller tummarna att han kommer innan dess!
Kan man inte göra en hinnsvepning iaf, eller funkar inte det heller när liten ligger så långt ner?
@heartstring kom på att jag glömde fråga varför jag ska undvika cytotec? Har läst lite dåöigt om det har själv fåttvid en abort för massa år sen så känns lite märkligt att använda det vid en förlossning :eek:
 
@Anna_Lillen härligt att det finns ett vräkningskontrakt! men vi håller tummarna att han kommer innan dess!
Kan man inte göra en hinnsvepning iaf, eller funkar inte det heller när liten ligger så långt ner?
@heartstring kom på att jag glömde fråga varför jag ska undvika cytotec? Har läst lite dåöigt om det har själv fåttvid en abort för massa år sen så känns lite märkligt att använda det vid en förlossning :eek:
Cytotec är magsårsmedicin som inte är godkänd att använda vid igångsättningar egentligen, men vissa sjukhus använder det ändå av någon anledning.
En bekant till mig fick cytotec vid sin förlossning och det höll på att gå riktigt illa för henne och bebisen och det finns flera fall som det.
Inget är ju egentligen ridkfritt, men det finns medel som är godkända att använda vid förlossningar och då ser jag ingen anledning att använda sånt som inte är godkänt.
Jag kan nog få fram mer info om du vill?
 
Cytotec är magsårsmedicin som inte är godkänd att använda vid igångsättningar egentligen, men vissa sjukhus använder det ändå av någon anledning.
En bekant till mig fick cytotec vid sin förlossning och det höll på att gå riktigt illa för henne och bebisen och det finns flera fall som det.
Inget är ju egentligen ridkfritt, men det finns medel som är godkända att använda vid förlossningar och då ser jag ingen anledning att använda sånt som inte är godkänt.
Jag kan nog få fram mer info om du vill?
Går man in på fass hemsida så står det tex såhär:
"Risk för bristning av livmodern ökar med graviditetens längd och vid tidigare kirurgi i livmodern, inkluderat
 
Går man in på fass hemsida så står det tex såhär:
"Risk för bristning av livmodern ökar med graviditetens längd och vid tidigare kirurgi i livmodern, inkluderat kejsarsnitt. Antalet födslar en kvinna genomgått verkar också vara en riskfaktor för bristningar av livmodern."

Vad jag fått veta så ger man olika dos av cytotec på de olika sjukhus som ger detta och det verkar ju då vara de som ger en högre dos som främst riskerar bristningar av livmodern samt ger en högre risk för syrebrist för bebisen.
Jag ser dock inte anledningen till att ge detta alls när det inte är godkänt att använda i detta syfte samt när läkemedelsverket rekommenderar att cytotec inte ska användas i samband med igångsättning/ förlossning, speciellt när det finns läkemedel som faktiskt är godkända att använda vid förlossningar.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/farlig-medicin-ges-vid-forlossningar

I mitt fl-brev står det tydligt att de inte får ge mig cytotec, bland annat ;)
 
Ni som har ploppat och är två barnsföräldrar, är era tvåor snällare än era första barn var?
Iris är världens snällaste bebis om man jämför med hur storasyster Viola var :)
 
Ni som har ploppat och är två barnsföräldrar, är era tvåor snällare än era första barn var?
Iris är världens snällaste bebis om man jämför med hur storasyster Viola var :)

Snäll och snäll...

Min trea var betydligt mer krävande än de två första. Han sov mindre och bara en sån sak gör ju stor skillnad. Men han var inte mindre snäll för det.
 
@heartstring tack för infon! Låter ju vanskligt att dom använder det när det finns andra mindre riskfyllda alternativ. Jag ska till mvc på måndag, ska be bm skriva i mitt brev att jag inte vill ha det heller! Har som sagt fått det vid en abort så det känns bara helt fel att ge det när man har en levande, frisk och fullgången bebis i magen.
Tur att det gick bra för din vänn trots allt! Vilken fruktansvärd upplevelse det måste va att nästan stryka med och veta att det är pga att sjukvärden felat och att det dessutom fanns andra mediciner som hade fungerat men som ej användes.

Här kör vi förvärksrally idag igen, lyxar dessutom till det med lite nerver i kläm så benen viker sig när livmodern drar ihop sig.. Ringde min bm och gnällde hon sa ring förlossningen, dom gav mig en tid på spec mvc imorgon då ska det diskuteras förvärkar, sammandragningar, molvärk, noll sömn och förhoppningen är att jag ska få lite starkare smärtstillande och nått att sova på så både kroppen och knoppen får lite vila! Hoppas även att dom vill kolla status i fiffin, har en fåfängd förhoppning om att det ska ha hänt nått.. vore ju kul att inte ha ont "i onödan".

Jag väntar spänt på att få fler uppdatetingar om att det kommit bäbisar! Känns som att man väntar för flera ;)
Förresten, ni som fötr barn innan. Får man ha telefonenmed på förlossningen? Jag tänker mest på min partner, hon kanske vill kolla facebook när jag plågas :sneaky:
 
@Imnir min etta var (och är) en väldigt snäll unge och oftast väldigt lätt att ha o göra med, så jag misstänker att tvåan lär vara en liten gangster ;) bara hen inte får kolik eller nåt, det känns inte jättekul att ha en bebis som har ont och är ledsen "hela tiden" samtidigt som man har en syster att ta hand om.
Annars är det väl rätt vanligt att de yngre hellre är vakna och "med" mer än det första?

@Cocos jag har pratat med en BM och en doula nu och det vanskliga i det hela verkar vara att det inte finns någon rekommenderad dos att ge iom att det inte är godkänt/ framforskat för förlossningar. Ett sjukhus ger dubbelt så hög dos som ett annat osv. Men som sagt, finns det annat att ge så ser jag inte varför man ska ge detta.
Ja, aborter och föda ett fullgånget barn är ju inte riktigt samma sak.

Jag hoppas att du får hjälp på specMVC! Jag håller tummarna för att de vill kolla läget, men det borde ju inte vara några konstigheter tycker jag.

Jag hoppas att jag får skriva att min bebbe kommit snart, men den envise rackarn håller sig bestämt kvar i magen! :mad: Hen förstår inte hur mysigt det kommer att bli ute i vida världen där alla bara vill mysa! :love:
Vi hade mobilerna med oss, men på flygplansläge, så man iallafall kunde spela lite spel. Eller ja, maken iallafall, jag försökte läsa min tidning. Försökte. Det var ju typ läs ett stycke, andas!, läs ett stycke, andas! :rofl:
Vad kul förresten, att din partner är en hon!! (Låter som världens mest exotiska grej som bara måste betonas, förlåt, men man tänker ju automatiskt att det är en karl man ska få barn med och då är det så kul när man får fel ibland tycker jag! Och det trots att man har flera vänner, bekanta och kollegor som har samkönade partners. Det sitter visst långt inne det där, men lyckligtvis vet min medvetna hjärna bättre :p)
 
Telefon var ok både på förlossningen och BB i Västerås, dock var de inte så glada åt det på uppvaket, fick dock inte klart för mig varför.
 
Vår dotter har varit väldigt lättvindig hela tiden. Sov bra om nätterna från start men var rätt mycket vaken på dagen. Men det var inte så noga då nattsömnen känns viktigare. Särskilt för min man som jobbade :) Känner på mig som @heartstring säger att tvåan antagligen inte kommer bli lika lätt. Sån tur lär vi väl inte ha två ggr på rad :p
 
Jösses, kvällsnattningen igår tog fyra timmar. Tre gånger lyckades jag få henne att somna men strax efter jag lagt ner henne slog hon upp ögonen och så var det bara att börja om. Mycket gråt blev det, stundtals helt otröstligt. Till sist tog jag till supervapnet - koralsången - och då tog det bara någon minut så var hon helt lugn.

Tyvärr har hela natten varit stökig och ingen av oss har fått mer än kanske fyra timmar upphackad sömn. Nu sover lilla knorvlan på mitt bröst och är så gosig hon bara kan, och då glömmer man snabbt de jobbiga stunderna (tack och lov). Förhoppningsvis är hon lugnare nästa natt, hon brukar inte alls vara så här knölig.
 
Jösses, kvällsnattningen igår tog fyra timmar. Tre gånger lyckades jag få henne att somna men strax efter jag lagt ner henne slog hon upp ögonen och så var det bara att börja om. Mycket gråt blev det, stundtals helt otröstligt. Till sist tog jag till supervapnet - koralsången - och då tog det bara någon minut så var hon helt lugn.

Tyvärr har hela natten varit stökig och ingen av oss har fått mer än kanske fyra timmar upphackad sömn. Nu sover lilla knorvlan på mitt bröst och är så gosig hon bara kan, och då glömmer man snabbt de jobbiga stunderna (tack och lov). Förhoppningsvis är hon lugnare nästa natt, hon brukar inte alls vara så här knölig.
Sover hon i egen säng? Min dotter var omöjlig att ha i egen säng, hon vaknade så fort jag la ifrån mig henne hur djupt hon än sov.. Så hon fick sova i vår säng de första månaderna, det var det enda som gav bra sömn för oss alla tre. Visst vaknade hon och ville äta, men då var det ju bara att dra fram tutten och låta henne amma och sova vidare ;)
Jag hoppas att den här inte blir riktigt lika "på" nu när man har en storasyster att ta hand om också.
 
Sover hon i egen säng? Min dotter var omöjlig att ha i egen säng, hon vaknade så fort jag la ifrån mig henne hur djupt hon än sov.. Så hon fick sova i vår säng de första månaderna, det var det enda som gav bra sömn för oss alla tre. Visst vaknade hon och ville äta, men då var det ju bara att dra fram tutten och låta henne amma och sova vidare ;)
Jag hoppas att den här inte blir riktigt lika "på" nu när man har en storasyster att ta hand om också.
Vi har spjälsängen intill sängen med en långsida borttagen. Hon sover i babynest och jag ligger precis intill så jag kan alltid lägga en hand/arm om henne. Vi tar alltid upp henne när vi matar, eftersom vi flaskmatar, så det blir ju ett kritiskt "lägga ner-moment" efter varje matning. Oftast funkar det bra men just vid midnatt är hon svårsövd så det gäller att hon verkligen är redo innan man lägger ner henne om man inte ska behöva göra om hela sövningsproceduren. Fast så här svårt har det aldrig varit förut.
 
Idag vaknade jag med lite molvärk som har tilltagit i styrka. Känns lite som mensvärk o magknip ihop, sitter en del ner över höfterna o ner i låren, känns som nåt är strypt för har inte full kraft i benen. Kissnödig hela tiden o känns som jag ska kissa på mig när.sammandragningarna kommer. Så nu hoppas jag att NÅGONTING är på G iaf men med min tur så har det säkert gått över om någon timme eller två....:(
 
Vi har spjälsängen intill sängen med en långsida borttagen. Hon sover i babynest och jag ligger precis intill så jag kan alltid lägga en hand/arm om henne. Vi tar alltid upp henne när vi matar, eftersom vi flaskmatar, så det blir ju ett kritiskt "lägga ner-moment" efter varje matning. Oftast funkar det bra men just vid midnatt är hon svårsövd så det gäller att hon verkligen är redo innan man lägger ner henne om man inte ska behöva göra om hela sövningsproceduren. Fast så här svårt har det aldrig varit förut.
Vad skönt att hon gillar babynestet! Min dotter hatade sitt, hon skulle bara ligga nära intill. Där har man för att man gör sig till och syr ett själv ;)
Ja, då blir det ju knepigare, med ersättningen tänker jag, eftersom man måste upp och tillaga den och allt. Jag antar att bebis hinner vakna till mer då också, än när man "bara" kan slänga fram tutten vid första blinket. Men man lär sig väl de rutinerna med så att man kan vara lite steget före?
Vi får helt enkelt hoppas att det är en sån sak som inte händer så ofta.
 
Idag vaknade jag med lite molvärk som har tilltagit i styrka. Känns lite som mensvärk o magknip ihop, sitter en del ner över höfterna o ner i låren, känns som nåt är strypt för har inte full kraft i benen. Kissnödig hela tiden o känns som jag ska kissa på mig när.sammandragningarna kommer. Så nu hoppas jag att NÅGONTING är på G iaf men med min tur så har det säkert gått över om någon timme eller två....:(
Åh, jag håller tummarna för att det inte går över! Att du har bättre tur än mig med andra ord, mitt går alltid över igen.. Jag hoppas att du har en mindre envis bebis som lyssnar på sin mammas böner om att komma ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 955
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp