Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick vi hembesök av BVC. Jag blev så himla besviken på "vår" sköterska! Först kom hon rejält sent (14.45, hade sagt 13.30 till mig men tydligen menat 14.30) när vi hade stressat för att hinna hem i tid. Hon hälsade lite halvt hjärtligt på mig, inte alls på min man eller vår bebis. Sen satt hon och slängde upp broschyr efter broschyr om allt det där man redan hört på MVC och BB, om att inte röka, inte skaka osv. Även en om amning trots att hon var informerad om att vi flaskmatar. Vi nämnde att det varit väldigt gråtigt under dagen (vilket det inte brukar vara) och fick då en lååång utläggning om kolik och varför bebisar inte vill att man lägger ifrån sig dem (som om vi var för lata för att orka trösta vårt barn).

Jag fick avbryta henne flera gånger för att få fram mina frågor, hon var liksom inte alls inkännande och kändes inte speciellt intresserad av oss. Hon tog så god tid på sig vid vägningen att vår lilla tjej hann bli jätteledsen, ingen finess där inte. Vågen gav inget vettigt resultat eftersom bebisen låg och sprattlade så till slut tog hon bara en siffra :confused: Hela besöket tog 1,5 timme!

Hur ofta går man till BVC? Jag ska väl ge henne någon mer chans och om man inte går så ofta kan man kanske stå ut. Jag var väldigt trött igår och hon kanske hade en dålig dag, men om hon inte beter sig bättre nästa gång vill jag nog faktiskt byta sköterska (eller BVC).
I början går man ju ganska ofta ändå och känns det inte bra så skulle jag byta. Visst kan hon ha en dålig dag och ni kan ge henne en chans till om ni verkligen vill det, men blir det inte bättre så byt! Det är ändå en person som ni ska få råd och stöd från och som ni ska känna att ni kan ringa till och fråga om saker om det är något ni vill ha hjälp av.
Dessutom hanterar hon ju erat barn vid vägning, mätning, vaccinering etc och då underlättar det om man känner sig trygg med henne, hur ska annars barnet känna trygghet med henne?
Nej, det är guld värt med en bra BM även på BVC, så byt till en ni gillar. Ni ska ändå dras med henne i typ 5 år.
 
@hvala, det är helt frivilligt att ha kontakt med BVC, vill ni gå varje vecka, var tredje, varannan månad eller inte alls så är det helt upp till er. Kände jag att jag ville ha tät kontakt hade jag förmodligen försökt byta, förtroendet är ju viktigt även om jag inte är helt med på vad @heartstring avser med att BVC hanterar barnen?
 
Senast ändrad:
@hvala, det är helt frivilligt att ha kontakt med BVC, vill ni gå varje vecka, var tredje, varannan månad eller inte alls så är det helt upp till er. Kände jag att jag ville ha tät kontakt hade jag förmodligen försökt byta, förtroendet är ju viktigt även om jag inte är helt med på vad @heartstring avser med att BVC hanterar barnen?
Jag tänker på vägning, mätning och vaccinering. Samt att sköterska även ska ha viss kontakt med barnet för att se hur det utvecklas med tal och allt vad det är. Det är ju en viss hantering, tänker jag, och då vill man ju som förälder känna sig trygg med sköterskan och att hen gör allt bra, och att barnet ska kunna känna trygghet med denne också (även om det för barnet antagligen alltid kommer vara en "främling", mer eller mindre).
 
Jag tänker på vägning, mätning och vaccinering. Samt att sköterska även ska ha viss kontakt med barnet för att se hur det utvecklas med tal och allt vad det är. Det är ju en viss hantering, tänker jag, och då vill man ju som förälder känna sig trygg med sköterskan och att hen gör allt bra, och att barnet ska kunna känna trygghet med denne också (även om det för barnet antagligen alltid kommer vara en "främling", mer eller mindre).

På vår BVC så har sköterskorna aldrig rört barnen mer än att hålla i en fot vid mätning och lägga en hand på ben/arm vid vaccination, i alla fall för min del och därför blev jag lite fundersam just kring "hantering". De skriver mest av siffror som läggs in datorn och lämnar ut flaskor med D-vitamin, tycker jag ;)

Hursom, känns det inte förtroendeingivande så byt sköterska :)
 
På vår BVC så har sköterskorna aldrig rört barnen mer än att hålla i en fot vid mätning och lägga en hand på ben/arm vid vaccination, i alla fall för min del och därför blev jag lite fundersam just kring "hantering". De skriver mest av siffror som läggs in datorn och lämnar ut flaskor med D-vitamin, tycker jag ;)

Hursom, känns det inte förtroendeingivande så byt sköterska :)
Ja, det är väl inte jättemycket mer men fullt tillräckligt om man inte känner sig trygg med sin BM. Det är ju ite sålite om man inte känner något förtroende för människan som gör det, menar jag :P
Men hur som så underlättar det ju helt klart att ha en bra sköterska som man kan prata ordentligt med.
 
Tack för era svar om BVC! Vi ska dit på onsdag, hoppas att det känns bättre då.

Vi upptäckte av en slump att vår bebis gillar koralsång, sån klassisk körsång som sjungs i kyrkan, så här sitter jag med bebis i sjal och spelar koralsång via Spotify. Det är ca 45 min till nästa matning, som kan ta allt mellan 30 och 90 min inklusive blöjbyte och omsövning, och sen hoppas jag att bebisens pigga period är över för ikväll så att jag också får sova...
 
@hvala jag fick inte heller något vidare bra första intryck av vår bvc-sköterska. Men efter att ha träffat henne några gånger nu så är det lite bättre iaf. Själv berättade jag att jag inte hade mått så bra när jag gick hemma med sonen och ev behövde hjälp nu efter denna gången. Hon drog på med så mycket att jag helt tappade förtroendet för henne. Tex sa hon att jag måste ha en öppen kommunikation med henne så det inte går så långt att jag lägger barnet i ugnen, för det gör föräldrar när de hamnar i psykoser. Kan säga att jag inte var jätteimpad....:cautious: Jag kommer aldrig någonsin lägga mitt barn i någon ugn. Hur ledsen jag än är:down:.
Tack och lov mår jag än så länge mycket bättre denna gången, men det är nog inte till henne jag vänder mig om jag skulle behöva hjälp.....
 
Alltså.. Är det någon mer som har en unge som trycker på njuren!? Det gör så jääkla ont!
*ligger i sängen och tycker lite synd om mig själv*
Det var inte riktigt det här jag menade när jag bad om att få ont i magen... :meh:
 
Här kommer en liten rapport. Ingen bebis här ännu... Var beräknad den 3/10 så nu börjar det kännas lite jobbigt. Ska till barnmorskan i morgon för massage av livmodertappen och få lite nålar. Har lite värkar till och från men inget ihållande.
 
@orion_x, det låter precis som vår bvc-sköterska. Jag förstår ju att de måste ge viss information och att de aktivt håller utkik efter vissa signaler som kan visa på att barn far illa, men det är ju inte kul att bli misstänkliggjord heller!
 
Stort grattis @Imnir !

Här verkar det dessvärre inte innebära någonting att slemproppen gick. Nåväl, eg har jag fullt upp till den 23, så det är lika bra.
 
Grattis @Imnir! Låter trevligt med löjligt enkel förlossning, har du några knep du vill dela med dig av? ;) Vad lustigt förresten att det bara fötts hösttjejer hittills :)
 
Grattis @Imnir! Låter trevligt med löjligt enkel förlossning, har du några knep du vill dela med dig av? ;) Vad lustigt förresten att det bara fötts hösttjejer hittills :)
Jag hörde från början till sommartråden (BF 26/8) men slutade på 10/9 och jag fick också en tjej :D
 
@Emor
Min slempropp gick 3 dagar innan förlossningen så misströsta inte ;)

Äsch, jag har väl eg ingen brådska än, i helgen har huvudvärken varit bra och då kan den gott stanna någon vecka eller två till. Med huvudvärken närvarande vill jag ha ut den fortast möjligast. Inatt fick jag inte sova, har migrän och dottern hemma, så just nu känns som en katastrofalt dålig tid att det startar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 956
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp