Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Imnir och @Cocos

Det är ihållande alltså inte ett par minuter med paus utan en konstant smärta. Mår illa också :(

Får ser om det håller i sig till i morgon isf blir du ett samtal till BM
 
@TeamLundVer om dom inte avtar så kontakta fl, vanligtvis säger man att förvärkar ska försvinna av t ex bad eller alvedon medans riktiga inte gör det.

@Cocos åh vad avis jag blir, jag har noll förvärkar, men är duktigt less. Bara ett tryck neråt... Inte ens mensvärk. Höra med bm kan du göra, men det är inte säkert att dom vill kolla eftersom att det även kan reta och du räknas väl inte riktigt som fullgången ännu?

Jag ska också skriva mitt fl brev imorgon, har inte varit hos bm på 6 veckor nu, och jag har nästa tid inbokad i början på november, dvs efter bf så jag hoppas att det blir sista gången jag ska dit.
 
@TeamLundVer för mig började förvärkarna med smärta liknande din, men senaste dagarna är det en ihållande smärta ist. Oavsett hur resten av kvällen går tycker jag du ska slå en signal till din bm imorgon. Dumt att vifta bort det om det nu skulle va en fl start. Testat käka några alvedon? Annars är mitt bästa tips att värma ryggen och magen med dusch/bad (som du gör) eller vetekuddar :-)
 
@Emor inget att va avis på :-P det händer ju inget, har bara ont mest hela tiden. Jag är i vecka 37 (36+0) så vill gärna att knyttet stannar iaf en vecka till men slipper helst vänta tills november.. vi har ju bf nära varandra, får se om jag lyckas smita före i kön :p
 
@thoora Ja, direkt efter förra förlossningen så tänkte jag att nr 2 blir lätt när den första blev det. Nu vet jag ju att det kan hända mycket, ingen förlossning är ju den andra lik, men samtidigt så vill jag inte sätta griller/ spärrar i huvudet genom att tänka på att det kanske inte går bra eller som jag vill ha det. Går det annorlunda till så gör det, men jag tänker låta hjärnan tänka att allt kommer att gå bra tills motsatsen är bevisad :P (sedan har jag skrivit lite hur jag vill ha det etc om det händer något annat i mitt fl-brev). Det värsta är nog fortfarande om de börjar prata om snitt.. Det gjorde de tydligen sist, men det hörde lyckligtvis inte jag, då hade jag fått panik! :crazy:
Jag förstår inte varför de inte ger bättre information. Samtidigt så hör man talas om barnmorskor som klagar på patienter som läser på själva, men vad ska man göra när de inte informerar själva? Man vill ju veta för och nackdelar med det man tar/ får och det som görs.. Eller ja, jag vill iallafall, men så är jag väldigt nördig gällande graviditet och förlossningar :angel::D

@TeamLundVer Jag har dessvärre inga mer tips än alvedon mot mensvärken, men som sagt så är det nog bra att prata med din BM så att det inte är något på gång eller något annat tokigt. Min BM sa att den molvärken jag känt av varje kväll (innan ullaredsresan då) kunde bero på UVI, det kan ju vara så för dig med då och då är det ju bra att kolla upp.
Fuska? Jag? Skulle aldrig falla mig in, jag bara, eh, genar lite :angel:
Idag har det inte kommit något mer av slemproppen (än), men jag vaknade av molvärken (som inte kommit tillbaks efter det).. Jag hoppas! Framförallt så är jag bara glad att det inte verkar som att jag vare sig kommer att gå över eller behöver bli igångsatt den här gången! Jag känner mig lite smått lost nu eftersom jag inte hade något av det här förarbetet gjort innan igångsättningen sist, så allt är så nytt nu fast jag varit med en gång tidigare..!

@Cocos När är det du har BF? Det går ju alltid att fråga BM, men det är ju inte säkert att hon vill in och peta :p
 
Jag var beräknad till den 3/10 men här händer ingenting just nu. Någon futtig förvärk mellan varven men annars lugnt. Var hos min barnmorska idag och fick livmodertappen masserad samt akupunktur. Då min första kom på exakt utsatt datum så fanns nog aldrig tanken att denna lilla krabat skulle vilja vara kvar längre. Men men nu är det bara att hoppas att det startar igång snart :)
 
@TeamLundVer
Har du blivit av med mensvärken?
Jag har också känt av det några kvällar, precis som du beskriver med ihållande molande värk och inget jag skulle beskriva som förvärkar. Bm sa att man kan få det av att den extra tyngden i slutet. För mig höll det i några kvällar på raken, försvann sen och har bara kommit tillbaka några enstaka timmar efter det.
 
Svarar alla.

Pratade med BM idag och hon menade på att det var heeeelt normalt (har vi hört det förut). Nu var jag ju inte direkt orolig för om det var normalt eller ej utan mer hur man lindrade eländet menmen..

Det var bättre när jag vaknade idag dock har jag varit öm i magen hela dagen och det hugger till då och då när jag gör något.
 
Här har jag varit hos bm, var ett tag sedan förra besöket. Magen håller sin kurva, men oj vad den sjunkit, bebis har sin rumpa vid min navel, och ovanför är det "tomt". Huvudet är fixerat, vilket bm tyckte var tidigt för en omföderska (varit i 2 v).

Dock kan jag fortfarande inte sova pga huvudvärk och yrsel, och fick till inatt en cocktail med smärtstillande och avslappnande för att försöka vända trenden. Och så tog hon prov för att kolla järndipåerna. Mitt blodtryck ligger lite högre nu än vad det gjort, men ingen äggvita så förhoppningsvis klarar jag mig undan havandeskapsförgiftning. Håller dessutom på att samla vätska, alltså någonting enormt vad händer och fötter svällt, dom ser helt groteska ut...

Bm konstaterade dock att min graviditet inte riktigt följer det normala, och det gjorde inte förra fl heller så hon skickad hem mig med orden, bebis kan komma allt ifrån inatt till om 5-6 veckor. Tack för den, jag vet ju det men det är inte direkt vad jag vill höra, att det kan dröja till mitten av november.

Vi skulle iaf höras av imorgon med svaret på järnet, och sen fick jag en extra koll om två veckor istället för tre som är det normala för omföderskor, med tanke på att jag bara varit på 3 besök hittills totalt och det nu är som det är med huvudvärk och annat.
 
Tack! :)

Jo barnmorskan som var på skiftet då jag födde ringde mig idag och frågade lite om hur jag mådde och hur jag ser på förlossningen idag. Hon sa att jag kan höra av mig om jag har frågor eller behöver prata. Hon bekräftade också att jag inte hade kunnat förändra något genom att göra på annat sätt, jag gjorde så gott jag kunde. Det kändes bra att höra. Jag känner inget behov av att prata med "proffs" om det, bara att berätta för familj och vänner är bra terapi.

Jag fick någon slags journal med mig vid hemgång som bl.a. visar tidslinje med hur öppen jag var, hur högt bebisen stod, vilken smärtlindring jag fick m.m. Den har jag lusläst. Jag saknar bara uppgifter om när beslut om sugklocka togs samt när den sattes, det hade varit intressant att veta.
Vad skönt att de redan har gjort återknytning! Prata med barnmorskan om informationen du vill ha, den borde finnas.
 
@hvala spännande att läsa din förlossningshistoria! syns att det vart jobbigt på slutet men som du säger så har du en fantastisk bebis nu iaf!

@TeamLundVer mina förvärkar känns ungefär som mensvärk framförallt i ryggslutet. Personalen på förlossningen sa att det är vanligt att dom riktiga föelossningsvärkarna känns ungefär så så du borde kanske kolla upp det ifall det är nått pågång?

Själv håller jag på att bli tokig på förvärkar.. blir inte många timmars sammanhängande sömn och hänger mest hemma och surar. Fattar ärligt talat inte hur jag ska orka flera veckor till om det fortsätter såhär. Ska till mvc imorgon och skriva nån sammanfattning och förlossningsbrev. Jag är allergisk mot morfinpreparat så ev kan jag inte ta nån EDA, bm skulle kolla upp det tills imorgon. Visst kan man be bm kolla om det hänt nått i fiffin? Om tappen mjuknat eller så, har ju så mycket förvärkar så undrar om läget fortfarande är opåverkat där nere!

Min kompis får inte ta något slags morfinpreparat,men jag har för mig att hon fick ta EDA utan problem. :-)
 
Själva EDAn är väl ett bedövningsmedel, inte morfin. Däremot blandas väl morfin i ibland för att minska bedövningseffekten lite (så man kan röra sig).

Möjligt att man får rent bedövningsmedel om man inte tål morfin kanske?
 
@vilse enl den källan jag hittat på nätet bör de räcka med två veckor. http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/
Dock känns det ju sådär att byta ut kosten. Kan dock konstatera att hon är fortfarande ganska skrikig, men magen är något lugnare. Hon bajsar inte 5 gånger per natt längre, men det kanske beror på att tarmen börjar mogna? Har dock inte hunnit sätta mig in i det, bara funderade. Sonen hade ju blodstrimmor i avföringen som tog 3v innan det försvann. Det var på håret att vi blev skickade ner till Lund med honom. Där tog det dock 1-1,5 månad innan vi testade mjölkfritt.

@thoora Här har storebror tagit det väldigt bra än så länge. Dock är et väldigt få dagar han behövt vara hemma med bara bebisen och tråkiga mamma:angel:. Svärmor och svärfar har varit här mycket och busat med sonen, samt att sambon lagt all tid på sonen så fort han kommit hem från jobbet. Räknar dock med att det kommer bli svartsjuka snart när vardagen trillar på oss mer och mer.
 
@vilse enl den källan jag hittat på nätet bör de räcka med två veckor. http://www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/
Dock känns det ju sådär att byta ut kosten. Kan dock konstatera att hon är fortfarande ganska skrikig, men magen är något lugnare. Hon bajsar inte 5 gånger per natt längre, men det kanske beror på att tarmen börjar mogna? Har dock inte hunnit sätta mig in i det, bara funderade. Sonen hade ju blodstrimmor i avföringen som tog 3v innan det försvann. Det var på håret att vi blev skickade ner till Lund med honom. Där tog det dock 1-1,5 månad innan vi testade mjölkfritt.

@thoora Här har storebror tagit det väldigt bra än så länge. Dock är et väldigt få dagar han behövt vara hemma med bara bebisen och tråkiga mamma:angel:. Svärmor och svärfar har varit här mycket och busat med sonen, samt att sambon lagt all tid på sonen så fort han kommit hem från jobbet. Räknar dock med att det kommer bli svartsjuka snart när vardagen trillar på oss mer och mer.
De flesta bebisar brukar ha problem med magen på ett eller annat sätt de första tre månaderna. Precis som du skriver så måste tarmarna mogna.

Det skiljer också väldigt mycket från bebis till bebis hur mycket de skriker. Tex min första pep mycket. Med honom fanns inget riktigt mellanläge. Antigen sov han eller så pep han (blev bättre ju äldre han blev men någon gosebebis blev han aldrig). Den jag har nu kan ligga länge i min famn och bara titta på mig. Jättemysigt :)

Sen är min erfarenhet att bebisar gärna är extra pipiga på kvällen. Jag upplever det som om de inte vill somna eller tycker det är obehagligt på något sätt och då piper för att förhindra detta.
 
Efter bara någon dag brukar man märka skillnad, efter två veckor är det så lite i bröstmjölken att det oftast inte gör någon skillnad. *källa doktorn som jag pratade med*

Om storebror var mjölkallergisk skulle jag byta ut kosten med en gång. Risken är väldigt stor att lillasyster då har samma. Att byta ut kosten någon vecka kan jag tycka är ganska lätt uppoffring för att (förhoppningsvis) få en nöjdare bebis :)
 
Jag har redan bytt kosten. Har ätit mjölkfritt nästan två veckor nu:) Vi tänkte med att risken var stor att hon med var allergisk. Spec. eftersom ingen annan än jag dög de första två veckorna. Nu kan hon ändå tänka sig att vara i någon annan famn. Iaf dagtid:angel: På kvällen kan hon fortfarande bli hysterisk om sambon försöker även om det är bättre. Sen vet jag att de första tre månaderna ofta är tuffa. Hoppas det ska vända då:up:
 
Fick ett samtal från min BM imorse och vi ska till läkaren och gå igenom förlossningsbrevet nu i eftermiddag. Det är vissa önskemål som ska diskuteras så att "diskussionen är tagen" innan förlossningen, främst eftersom samma önskemål inte blev tillgodosedda sist. BM vill helt enkelt inte att vi ska vara besvikna efter den här förlossningen också (och jag önskar återigen att man fick ha sin mvc-BM på förlossningen också!).
Iallafall så tänkte jag vara lite fräck och se om läkaren kanske, möjligtvis skulle vilja ta sig en titt där nere och se om det hänt något :angel:
Idag har det varit rätt lugnt på fm så jag slet ut brorsan på en promenad (1 km ^^) och efter det kom det lite molande iallafall. Jag blir galen när det inte känns något alls ju, jag vill ha min bebis nu! :o:D
 
Blä!!! Ny måste jag få gnälla lite!
Jag har sedan helgen haft sammandragningar/förvärkar varje dag, dock ej någe vidare smärtsamma men det jobbar nere i livmodern.
Varje gång börjar man ju hoppas lite smått att det är på g, men det avtar varje gång!!!
Jag vill inte vara gravid längre! Ut bebis ut!!!!!!!
Det är så tråkigt när man känner sig otymplig och otillräcklig inför min dotter :(
Jag har bf på fredag så det är dax nu!
 
Blä!!! Ny måste jag få gnälla lite!
Jag har sedan helgen haft sammandragningar/förvärkar varje dag, dock ej någe vidare smärtsamma men det jobbar nere i livmodern.
Varje gång börjar man ju hoppas lite smått att det är på g, men det avtar varje gång!!!
Jag vill inte vara gravid längre! Ut bebis ut!!!!!!!
Det är så tråkigt när man känner sig otymplig och otillräcklig inför min dotter :(
Jag har bf på fredag så det är dax nu!
Åååh, jag hoppas att det händer mer än vad du tror och att bebisen kommer snart :heart Det är jobbigt när man har fler barn som vill ha uppmärksamhet och man inte orkar ge dem det :(

Kl
Var hos läkaren idag och pratade igenom fl-brevet. Det kändes riktigt bra. Hon ville även göra en undersökning (om jag ville det), vilket hon mer än gärna fick och jag är tydligen öppen 2 cm!!:eek::D:love: Det trodde jag faktiskt inte, även om jag förstås hoppades på någonting iallafall. Nu känns det inte som att bebis är så långt borta...!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 956
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp