Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

F

FTW

Om man ska byta från hö till hösilage kan man ju inte låta det ta tre veckor - det blir en himla massa balar att slänga i så fall. Hur snabbt kan man byta från hö till hösilage, utan att hästen får ont i magen?

Och en anna fråga - man får ju en TS-halt i analysen, men när balen sedan står öppen torkar den ju lite. Behöver man ta hänsyn till det i foderstaten, eller torkar den så passa lite att det inte gör så stor skillnad?
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Varför skulle det bli en himla massa balar att slänga för ?? Fattar inte riktigt hur du menar. Även ett höbyte räknas som foderbyte, och onti magen är väl inte hela sanningen..utan det är för att hästen faktiskt kan få fång om ett byte sker för snabbt. Så självfallet ska du byta långsamt. Upp till 3 V är normalt att vänja in.
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Mynta2 skrev:
Varför skulle det bli en himla massa balar att slänga för ?? Fattar inte riktigt hur du menar.

Jo, om jag ska öka med "en tuss om dagen" över en treveckorsperiod, så håller ju inte en bal kvaltiteten så länge. Efter max någon vecka måste jag ju slänga resten av balen och öppna en ny. Alltså blir det en hel del svinn. Fast det är helt klart att föredra framför fång ... (Det där med "ont i magen" var ett allmänt uttryck för ohälsa ...;))

Jag hade ju också för mig att alla foderbyten ska ta ca tre veckor, men jag vet flera som byter direkt från hö till hösilage, så det var därför jag undrade.
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Har du inte en häst som är otroligt känslig så kan du byta på dagen om du har lust...Jag har konvalecenter....dom kommer från hö och går direkt över på hösilage när dom kommer till mig...jag har haft det så i snart 10 år och än är det ingen som blivit dålig....men är man rätt inne i en tävlingsperiod kan det ju vara läge att varva, men annars så brukar det går bra ändå.
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Det dära med att balar blir dåliga efter max 1 vecka stämmer heller inte. Det hela beror på hur kallt det är...ju varmare det är ute dessto snabbare blir balen dålig. Men i minusgrader kan balar hålla bra mycket längre än 1 vecka. Vi har också gått över från hö till ensilage en gång, och för oss var det inget problem med att vänja in under ett par veckor. Det finns ju olika storklekar på ensilagebalar, och har man de mindre så är ju åtgången snabbare. Hur stora balar rör det sig om och hur många hästar handlar det om ? Jag skulle inte chansa som någon skrev...bara för det fungerat för denna person i 10 års tid är det inget som säger att det funkar just för dig. Tycker man ska vara noga med foderbyten...det kan ställa till med så mycket annars.
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

1 person kanske, men ta då mellan 4-450 olika hästar....oftast är det överkurs på detta med foderbyte, speciellt på grovfoder....

men för att återgå till hösilaget...jag har en granne som har en 350 kg's bal till en ettåring....det går utmärkt(ts 69)
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Ja, överkurs för dig..men det finns ju mångåriga studier i hastiga foderbyten och fång. Så varför ignorera sådant bara för det råkat gå bra för en handfull hästar ?
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

450 hästar är väl knappast en handfull...?
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Lupin skrev:
450 hästar är väl knappast en handfull...?

Beror väl på om man är tusenfoting kanske :D :D

Men kan man så är det väl inge fel att introducera, men det är ofta överkurs på det...
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Nu är det ju väldigt olika hur farliga olika typer av foderbyten är för hästens matsmältning. Det beror på vilka bakterier som grovtarmen behöver för att ta hand om olika näringsämnen. Byte mellan olika grovfoder är mindre farligt om inte protein o ev sockerhalter ändras kraftigt. Farligast när det gäller fång är kraftiga ökningar av stärkelse o ev fruktaner (ingetdera är normalt ngt problem i hö/ensilage). Kraftiga ökningar av protein ner till grovtarmen kan ge tex Baron Gruff.
PL
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Ang grovfoderbyten så har jag dels bytt rakt av från hö till hösilage (TS 60%) från dag till annan. Det var INTE meningen, men vad gör man när man inser att höet möglat på skullen och det enda som i januari efter ett synnerligen KASST höår går att få tag i är hösilage?

Sen, även när jag gjort korrekta byten, så såfort jag erbjuder hösilage så ratar t ex valacken hö. Så det har blivit avbrut övergång där med.

Sen har mina hästar stått på klinik från ett par dagar till någon vecka, och då hemma ätit hösilage, kommit till klinik och ätit klinikens hö där, och sen kommit hem och ätit hösilage. Utan problem.

Så, jag FÖREDRAR att det blir ett försiktigt byte, men jag är inte speciellt rädd för att det ska hända något vid ett grovfoderbyte. Så går det så fasa över, går det inet så ge magtarmbalans ooch byt rakt av.
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

OK, tack för tipsen.

I den bästa av världar hade jag absolut bytt väldigt långsamt, men i denna värld kommer jag förmodligen att byta över ca tio dagar.
(I den bästa av världar hade jag för övrigt haft ett näringsmässigt perfekt , absolut dammfritt och därtill billigt hö, och aldrig använt hösilage överhuvudtaget ... ;) )

Mynta2: Jag VET att det inte finns en absolut tidsgräns för hur länge en bal håller, men nu har jag den stora turen i livet att bo i södra Skåne, och vi har inte minusgrader nu :d :D
När balen börjar lukta annorlunda betraktar jag den som kass ...
 
Sv: Hösilage - hur snabbt kan man byta till det?

Våra blev dåliga i magen vid för snabbt foderbyte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 030
Senast: Görel
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp