Höservering

MML

Trådstartare
I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande.

Då jag inte är så förtjust i att ha hönät, vill jag inte använda det inne i boxen. Vi kommer förmodligen inte att stå i stallet någon längre tid, varför jag helst inte vill lägga pengarna på en Haybar.

Finns det andra kloka förslag? Något enkelt men rejält hemmabygge? Säkert för hästen är naturligtvis det allra viktigaste, och är det billigt är det en klar bonus.
 
Jag har sett bilder på haybar-liknande grejer byggda av typ tjocka dörrmattor. Vet inte hur bra de funkar eller hur säkra de är dock (och inte gjorda för livsmedel) men kanske är toppen för en kortare period.
Ibland kan man få tag på begagnade haybars också :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag har sett bilder på haybar-liknande grejer byggda av typ tjocka dörrmattor. Vet inte hur bra de funkar eller hur säkra de är dock (och inte gjorda för livsmedel) men kanske är toppen för en kortare period.
Ibland kan man få tag på begagnade haybars också :)

Jag har gjort en sådan av en bagagerumsmatta från Biltema @MML - funkade helt okej.

Haybar är annars toppenbra och den kan du väl skruva ner och ta med till ditt eget stall sedan?
 
Lite nyfiken bara, vill inte öppna någon diskussion om vad som är "bäst".

Varför ska man ha grovfodret "i något" i det stallet?

Lite nyfiken för hur man argumenterar för något som egentligen det slutat med (hökrubbor, hönät m.m), eftersom det anses vara ergonomiskt bättre att äta från marken/golvet (naturligt för hästen).
 
Lite nyfiken bara, vill inte öppna någon diskussion om vad som är "bäst".

Varför ska man ha grovfodret "i något" i det stallet?

Lite nyfiken för hur man argumenterar för något som egentligen det slutat med (hökrubbor, hönät m.m), eftersom det anses vara ergonomiskt bättre att äta från marken/golvet (naturligt för hästen).
Vi har gjort så att vi skruvat fast två plankor (såklart så att ponnyn inte fastnar) så att det skär av hörnet, och lägger sedan fodret där. Lätt att skruva bort, och man kan använda det mesta tåligt trä.
På så sätt kan hästen fortfarande äta från marken, men kan inte dra runt höet/hösilaget i boxen.
Jag skulle gissa att anledningen till varför man vill ha grovfoder "i" något är för att man inte vill att hästarna ska dra runt med maten. Har man hästar som gärna sprider ut grovfodret leder det ofta till att man får kasta stora mängder, när det blandas upp med spån eller dylikt!
 
Vi har gjort så att vi skruvat fast två plankor (såklart så att ponnyn inte fastnar) så att det skär av hörnet, och lägger sedan fodret där. Lätt att skruva bort, och man kan använda det mesta tåligt trä.
På så sätt kan hästen fortfarande äta från marken, men kan inte dra runt höet/hösilaget i boxen.
Jag skulle gissa att anledningen till varför man vill ha grovfoder "i" något är för att man inte vill att hästarna ska dra runt med maten. Har man hästar som gärna sprider ut grovfodret leder det ofta till att man får kasta stora mängder, när det blandas upp med spån eller dylikt!
Jag kan förstå det om hästen drar runt och inte äter upp. Frågan är dock varför det är obligatoriskt. Många drar ju inte runt maten eller om de gör det så äter de ändå upp
 
Lite nyfiken bara, vill inte öppna någon diskussion om vad som är "bäst".

Varför ska man ha grovfodret "i något" i det stallet?

Lite nyfiken för hur man argumenterar för något som egentligen det slutat med (hökrubbor, hönät m.m), eftersom det anses vara ergonomiskt bättre att äta från marken/golvet (naturligt för hästen).
Ja jag tänker att om det önskas från stallägare så borde ju de egentligen tillhandahålla en lösning också.
 
Jag har gjort en sådan av en bagagerumsmatta från Biltema @MML - funkade helt okej.

Haybar är annars toppenbra och den kan du väl skruva ner och ta med till ditt eget stall sedan?

Hur gjorde du den?

Det är klart att jag skulle kunna ta hem en haybar när vi flyttar från det här stallet, men jag tror inte att jag kommer behöva en sådan hemma.
 
Det verkar inte finnas sådana som är tillräckligt stora, tyvärr.
Om det är ok att skurva på väggen skulle det ju kanske funka att skära upp en från kant till botten och "fläka" upp och skruva fast på väggen? Men å andra sidan kanske det är lättare med annat material då.
 
Lite nyfiken bara, vill inte öppna någon diskussion om vad som är "bäst".

Varför ska man ha grovfodret "i något" i det stallet?

Lite nyfiken för hur man argumenterar för något som egentligen det slutat med (hökrubbor, hönät m.m), eftersom det anses vara ergonomiskt bättre att äta från marken/golvet (naturligt för hästen).

Det är stallägarens önskemål för att minska spill och för att inte gödselstacken ska fyllas av kasserat grovfoder.
 
Jag kan förstå det om hästen drar runt och inte äter upp. Frågan är dock varför det är obligatoriskt. Många drar ju inte runt maten eller om de gör det så äter de ändå upp

Ja jag tänker att om det önskas från stallägare så borde ju de egentligen tillhandahålla en lösning också.

Stallägaren vill ha det så, och jag ser ingen anledning att ifrågasätta det. Personligen tycker jag att det är att föredra att vi själva får välja hur vi vill lösa det :)
 
Om det är ok att skurva på väggen skulle det ju kanske funka att skära upp en från kant till botten och "fläka" upp och skruva fast på väggen? Men å andra sidan kanske det är lättare med annat material då.

Ja, det är nog lättare med något annat material då, som är mer hållbart. Kraftig gummimatta känns som det bästa förslaget än så länge, tror jag.

Jag tror att det är ok att sätta några skruvar i väggen, jag har i alla fall noterar att några av de andra har skruvat fast haybars eller diverse hemmabyggen.
 
Hur gjorde du den?

Det är klart att jag skulle kunna ta hem en haybar när vi flyttar från det här stallet, men jag tror inte att jag kommer behöva en sådan hemma.

Jag minns inte helt 100 då det var ca 7 år sedan nu, men jag skruvade iaf fast mattan till väggen så den var formad ungefär som en haybar. Kanske att jag kapade till den litegrann för att den skulle passa.
 
Hööks har just nu en ”haybar” variant i tyg som man kan fästa upp
https://www.hooks.se/stall-hage/stallutrustning/honat-och-hopasar/hopase-corner-fairfield

Jag som håller på med nylontyg, remmar och sömnad av teknisk karaktär skulle vara väldigt skeptisk till denna om jag var skeptisk till hönät. Ett band av denna sorten håller för många kilo, ibland flera hundra.
Har man tur går sömmen, tyget eller remmen sönder om hästen fastnar men även om man har tur många gånger är det ju inte säkert att man har det jämt.

Bara som en tanke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 278
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 455
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp