Höensilage..

S

_Sweetheart_

Bör man vaccinera mot botulism?

Har hört rykten att hästarna kan bli sjuka även fast de får vaccin? & att de till och med kan bli ÄNNU sjukare?

Hur stor chans är det att de blir sjuka av höensilage? Riskabelt att ge?

Sv: Höensilage..

Ingen av de hästarna som drabbats av botulism har varit vaccinerad, enligt vad jag hört... Så att de blir sjukare av vaccinet tror jag inte.

Jag hade absolut vaccinerat.

Botulismvaccinet är vad jag har hört inget fullgott skydd. Och enligt dom veterinärerna jag har pratat med så råder det delade meningar om man borde vaccinera mot det eller ej.
Jag har min häst vaccinerad. Risken att dom får det är ju inte så speciellt stor eftersom det är en såpass ovanligt sjukdom.
Att de skulle bli sjukare av vaccinet har jag aldrig hört.

Enligt veterinären som vaccinerar min häst hade bara hört talas om ett fel i den här regionen och den hästen var vaccinerad.

Botulismvaccinet är vad jag har hört inget fullgott skydd.
Stämmer inte, för dom aktuella varianterna.

Enligt veterinären som vaccinerar min häst hade bara hört talas om ett fel i den här regionen och den hästen var vaccinerad.
Stämmer heller inte för fullvaccinerade, enligt vad som redovisats. Däremot har hästar som varit under grundvaccination insjuknat.

Till TS!
Sök och läs dom många trådar i ämnet som finns på Buke!

LIA

Botulismvaccinet är vad jag har hört inget fullgott skydd.
Stämmer inte, för dom aktuella varianterna.

Stämmer heller inte för fullvaccinerade, enligt vad som redovisats. Däremot har hästar som varit under grundvaccination insjuknat.

LIA

Vart har det reodvisats ngnstans, har du ngn länk. Nyfiken bara :)

Hej!

INGET vaccin har 100% skyddseffekt.
Jag tror inte att hästarna blir sjuka av vaccinationen men ALLA vacciner oavsett vilken sjukdom de ska skydda mot, kan ge reaktioner i samband med injektion (från lindrig lokalreaktion till överkänslighetsreaktioner).

Jag har inte mina tre hästar vaccinerade mot botulism och de får samtliga hösilage. Risken för botulism är rätt liten om hösilaget hanteras rätt.

jag vaccninerar, det är en "billig" livförsäkring. Nu äter min bara hö, men påböjade grundvaccinationen o fortsätter därför. Botulinum-giftet är blad det giftigaste som existerar. När syrrar läste till agrotekninker, fick de höra att 200 gram av giftet, räcker för att slå ut hela jordens befolkning.. Så jag chansar inte, kan det rädda min häst så är det värt det. Tror inte att de skulle bli MER sjuka av att de är vaccninerade mot det, låter mkt konstigt!

KL
Vad jag fått lära mig och det från vettig källa så är vaccinet verksamt mot 2 olika botulismtyper. Det finns dock fler typer vilket gör att vaccinet inte ger 100% skydd. Jag har hört att hästar kan bli mycket dåliga av vaccinet men när jag diskuterade detta med veterinär så visade det sig att det är extremt ovanligt att de blir det.
Min häst är vaccinerad av den enkla anldeningen att jag aldrig skulle förlåta mig själv ifall hon blev sjuk (hur liten risken än är) och jag hade kunnat förhindra det till en kostnad av ett par hundra om året (förutom grundvaccinationsåret).

Det heter ensilage. Höensilage finns inte. Men strunt i det. Hästar kan smittas på 3 olika sätt.

1. Den vanligaste vägen är via foder av dålig hygienisk kvalité. Detta gäller även hö och havre. Sporer finns i jorden som kan komma med när vallen slås. Även inplastning av döda djur som har bakterien i tarmkanalen kan orsaka förgiftning.

2. Oralt intag av sporer. Drabbas mest föl och kallas då ”shaker foal syndrome”.

3. Via sårinfektioner, framför allt kastrationssår, navelbråcksoperationer och djupa sticksår där sporerna kommer in genom sårkanalen.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

Du har redan fått tips på ställen att hitta info på. Om du kollar i tidigare trådar finns en hel del hänvisningar etc.

LIA

INGET vaccin har 100% skyddseffekt.
Jaså minsann! Inget vaccin?? Inte poliovaccinet heller då, för att ta ett exempel? Såvitt jag vet fungerar Botulism-vaccinet till 100% mot den B-typ som är den vi behöver vaccinera emot. Om du har annan information så delge gärna!

Jag tror inte att hästarna blir sjuka av vaccinationen men ALLA vacciner oavsett vilken sjukdom de ska skydda mot, kan ge reaktioner i samband med injektion (från lindrig lokalreaktion till överkänslighetsreaktioner).
Kan ja, men vi har vaccinerat (både mot Botulism och annat) våra hästar men aldrig haft några biverkningar. Hellre en biverkan än sjukdomen.

Jag har inte mina tre hästar vaccinerade mot botulism och de får samtliga hösilage. Risken för botulism är rätt liten om hösilaget hanteras rätt.
Så att eliminera risken är inte något du tycker man bör göra? Undrar varför?

LIA

Jag håller mina hästar är vaccinerade. Är en självklarhet för mig iaf.

Varför skulle dom bli MER sjuk för att de är vaccinerade:confused:
Om de inte är vaccinerad och blir sjuk så kan de ju dö?!
Hur blir dom mer sjuk än så:confused:

Mina hästar har ätit hösilage utan vaccin, dock var det bara ett kort tag.
Ska dock vaccinera dem nu då vi till hösten ska börja fodra med detta.

Vill inte chansa och kanske bli drabbad.
Livsångest över ett dåligt beslut skulle det bli.

Självklart blir de inte sjukare för att de vaccinerats. Hur dumma myter kan man gå på egentligen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur