Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Z

zazzabella

Om man ska fodra med ett hö som är från förra årets skörd (2003), bör man då lägga in vitaminer i hästens foderstat. Vilket vitamintillskott skulle ni då rekommendera och hur mycket till en stor ridhäst som går på 85 MJ?

Tacksam för era svar! :)
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Det beror på vilket kraftfoder du tänker ge och vilket mineraltillskott.

mvh Jessica
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Jag har tänkt ge följande foderstat:
9 kg hö
0,5 kg lucernhack
2 kg havre
400 g vetekli

85 MJ
smb rp/MJ: 6,2
ca/p: 1,4
ca/mg: 2,6

+ att jag hade tänkt att jag skulle ge 30 ml V.S.L


mvh Bella
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

VSL innehåller väl nästan enbart E-vitamin.

Jag tycker personligen att Basic E är bättre om man inte ger Tokosel som selentillskott.

mvh Jessica
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Okej. Men om vi säger att jag använder mej av V.S.L bör jag ge några andra vitaminer förutom det, för att höet är från förra årets skörd? Om man ge 30 ml V.S.L och 30 ml Chevinal Plus, skulle det kunna fungera för att uppfylla hästens behov? Annars är jag öppen för andra förslag om inte det kan fungera, som tex. Basic E och några andra vitaminer. Så vad tror/tycker du?


mvh bella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Jag tycker VSLn är onödig om man inte ger Tokosel.

Antagligen räcker det med med Basic E och lite frukt och grönsaker till hästen över vintern. A-vitaminer finns i morötter, D-vitaminer "tillverkas" i hästen när den får solsken på sig. Tänker du täcka hästen mycket i vinter så kanske ett D-vitamintillskott är lägligt.

10 ml Basic E täcker behovet av E-vitamin och selen hos en 500 kgs-häst.

Chevinal tycker jag är onödigt dyrt. :crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Okej då vet jag, tack för dom svaren. :)


mvh bella
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Rent generellt säger man att efter nyår är det lämpligt att ge ett tillskott av A och E vitamin då halterna i höet sjunker. Så om man fodrar med fjolårshö borde ju det gälla.
mvh Maria
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Jo, det har du nog rätt i, det tror jag att jag har hört talas om innan. Det kan nog stämma, någon annan som vet!!?..

mvh bella
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Jovisst, men ger man morötter så får ju hästen A-vitamin och e-vitamin kan man ge hästen tillsammans med selenet. Ytterligare tillägg behövs antagligen inte.

mvh Jessica
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Det har du ju rätt i. :D Men behöver man ge några större mängder morötter eller räcker det med ca 0,5 kg/dag. :smirk:

mvh bella
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Jag vet inte, men ett halvt kg borde väl räcka tycker jag.

Någon annan som har någon idé, tro?!?

mvh Jessica
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

*putt putt*

Någon som vet?!

mvh bella :smirk:
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Behovet av vit A är 3000-4000 IE per 100kg häst. 1 kg morötter innehåller 20000-24000 IE. Höet borde innehålla minst 2000 IE /kg även om det är fjolårshö, förmodligen mer. Så får du själv räkna ut hur mkt morötter som behövs.
 
Sv: Hö från förra årets skörd - vitaminer!??

Aha, okej. Tack så mycket för det! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 349
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp