Sv: höåtgång
Mina hästar går på lösdrift och får tio kilo hö var om dagen just nu. Här är det ungefär 1 plusgrad om nätterna och riktigt varmt på dagarna. Hästarna äter inte upp riktigt allt det blir kanske 1-2 kilo i spill. Är det kallt får de mer hö uppemot 40 kilo eller mer om det neråt 10 minusgrader och då pillar de i sig det mesta.
Hästarna är:
Fullblodskorsning 19 år, tappade lite i höstas men är nu "lagom" i hullet. Promenadrids äter 1 kg havre, 1 kg hackad lucern + hö
Fullblod 14 år fölsto, ska inte föla i år men betäckas till sommaren, lite tunn saknar muskler eftersom hon inte rids så mycket. Håller på att skrittas i gång äter 0,75 kg havre (ska nog öka lite eftersom skrittturerna blir längre och längre) drygt ett kilo hackad lucern + hö
Fullblod/halvblod född juni 2006, rejält rund om både mage och rumpa, gör inte så mycket just nu bara korta promenader och miljöträning, äter 0,5 kilo havre 1 kg lucern +hö
Hö 40 smältbart råprotein och hästarna pillar även i sig en del halm i ligghallen. Betfor och mineraler ges också
Hö åtgången beror mycket på väder, är det kallt så äter mina betydligt mer än som nu drygt 9 kilo om dagen. Mina hästar är ganska små, unghästen lär nog bli större men stona är bara 160 com i mankhöjd. Dessutom räckte betet länge i år, jag tror inte jag började ge 9-10 kilo om dagen förrän november. Och här har gräset börjat växa lite så denna vinter verkar bli billigare än förra om det nu inte kommer massa snö