höåtgång

V

vickis-pajala

jag har funderta lite kring höåtgangen för tre hästar eller fler i varierande storlek fritillgång.

finns det någon klok bukare som räknat på ungefär hur mycket i kilo hö det behövs/ går åt för tre hästar eller fler :confused:

Sv: höåtgång

Mina hästar går på lösdrift och får tio kilo hö var om dagen just nu. Här är det ungefär 1 plusgrad om nätterna och riktigt varmt på dagarna. Hästarna äter inte upp riktigt allt det blir kanske 1-2 kilo i spill. Är det kallt får de mer hö uppemot 40 kilo eller mer om det neråt 10 minusgrader och då pillar de i sig det mesta.

Hästarna är:
Fullblodskorsning 19 år, tappade lite i höstas men är nu "lagom" i hullet. Promenadrids äter 1 kg havre, 1 kg hackad lucern + hö

Fullblod 14 år fölsto, ska inte föla i år men betäckas till sommaren, lite tunn saknar muskler eftersom hon inte rids så mycket. Håller på att skrittas i gång äter 0,75 kg havre (ska nog öka lite eftersom skrittturerna blir längre och längre) drygt ett kilo hackad lucern + hö

Fullblod/halvblod född juni 2006, rejält rund om både mage och rumpa, gör inte så mycket just nu bara korta promenader och miljöträning, äter 0,5 kilo havre 1 kg lucern +hö

Hö 40 smältbart råprotein och hästarna pillar även i sig en del halm i ligghallen. Betfor och mineraler ges också

Hö åtgången beror mycket på väder, är det kallt så äter mina betydligt mer än som nu drygt 9 kilo om dagen. Mina hästar är ganska små, unghästen lär nog bli större men stona är bara 160 com i mankhöjd. Dessutom räckte betet länge i år, jag tror inte jag började ge 9-10 kilo om dagen förrän november. Och här har gräset börjat växa lite så denna vinter verkar bli billigare än förra om det nu inte kommer massa snö

räkna ut ts-kvoten på höt. man brukar säja att hästen behöver 1 kg ts per hundra kg häst för underhåll.

Med spill och går det åt 20 kg på fri tillgång 24/7 till ett halvblod och ett fullblod. Men då får bägge rätt mycket lusern vid sidan av, det ska ju också räknas till grovfoderåtgången.

men på ett ungefär hur många "snöbollar" höbalar räknar ni på att det går från det att betestillväxten tar slut fram till det är dags för utsläpp igen :confused:

Beror på vikt på balarna.

Räkna ut hur mycket tid (veckor eller dagar - det som är enklast för dig), gånga det med hur mycket som går åt på en vecka eller en dag. Jag brukar lägga till 10 % för att ha marginal.

Inför denna säsongen så räknade vi med tio ton hösilage för 4 hästar. De stallades in i slutet på augusti/början på september och kommer släppas ut på bete månadsskiftet maj/juni-midsommar.

Inför denna säsongen så räknade vi med tio ton hösilage för 4 hästar. De stallades in i slutet på augusti/början på september och kommer släppas ut på bete månadsskiftet maj/juni-midsommar.

10 ton då är ju frågan hur mycket vikt är det i en snöboll ungefär 250 kg räcker det :confused:

En snöboll kan ju väga från allt mellan det och upp till 500 kg.

Men den man köper hö/hösilage borde ju ha koll på hur mycket deras balar väger på ett ungefär.

Vi köper inte antal balar utan just i vikt, men balarna ska väga 25kg +/- 5kg.

Jag har haft lösdrift i snart 3 år.

Vi räknade hela årets hösilageåtgång och slog ut det på 1 år. Detta blir ungefär 500:-/häst i månaden de månader hästarna utfodras. Vårt hösilage kostar 1kr/kg. Så det blir 500kg/häst/månad /30 dgr = 16kg/dag/häst. Detta är alltså med allt spill som blir också. Vi utfodrar 1-2 ggr om dagen men det blir en del spill ändå som måste kastas/flyger iväg med vinden. Men detta är alltså ett genomsnitt. Denna vinter har nog genomsnittet legat på kanske 12kg efter som att det varit så varmt. De äter mer vissa perioder och mindre andra perioder.

Vi har haft allt från welshponnyer, tinkrar, vbl, flb, hbl, klb, pre-hästar. Men vbl-travarna och pre-hästarna har varit i majoritet. I olika åldrar. Yngsta var var åringar (2 st), men mest har åldern legat kring 10-12 år. Flocken var från början 4 hästar och har gått upp till 12 hästar. Men mestadels har det varit 7-8 hästar i flocken. De har 30 hektar mark så de hade mycket att röra sig på, stod inte och hängde vid matplatsen utan var mestadels ute på ängen eller i skogen.

Räkna med 500kg/häst/mån sep-maj så är det säkert någorlunda. Men köp hellre in för lite än för mycket. Det har hänt att vi haft några balar för lite på våren men då beställer man ju bara några till.

För oss gick det ut ungefär såhär 2006/2007: 3st 350kg-balar/häst på hösten och sen köpte vi in 3st till/häst i dec, 3st/häst till i feb, och sen några till på våren, mängden beror på hur snabbt betet kommer men kanske mellan 2-3 st/häst. Tillägger att vi började med utfodringen i mitten på okt -06 och slutade utfodra i mitten/slutet på maj -07. Så vi har ganska lång betesperiod då vi slipper utfodra med hösilage.

men på ett ungefär hur många "snöbollar" höbalar räknar ni på att det går från det att betestillväxten tar slut fram till det är dags för utsläpp igen :confused:

Vi räknar med en snöboll per häst och månad, genomsnittligt. Det stämmer hyfsat bra när de har fri tillgång 12-14 tim per dag, och får portioner inne.

Men det är alltid bra att ta till lite extra, eller veta att det går att komplettera sen.

Norrland

Vi räknar med en snöboll per häst och månad, genomsnittligt. Det stämmer hyfsat bra när de har fri tillgång 12-14 tim per dag, och får portioner inne.

Men det är alltid bra att ta till lite extra, eller veta att det går att komplettera sen.

Norrland

ok o
och hur många hästar har du :confused:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 408
Senast: Görel
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar