Höanalysen klar! : ) Foderexpert någon?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 792
L

LiselotteA

Hej Hopp! Nu är min analys på höet klart...

Finns det någon här som är lite haj på foderstater?

Här kommer siffrorna...

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 86 g/kg foder
Energi, foder 8.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 4.1 g/kg foder
Fosfor P 1.8 g/kg foder
Magnesium Mg 1.8 g/kg foder
Kalium K 8.2 g/kg foder...

Jag har en minishettis som inte rör på sig all för mycket förutom i hagen, och en arab på 6 år som går mellan 3-5 gånger i veckan.

TACK! för er hjälp!:banana:

Sv: Höanalysen klar! : ) Foderexpert någon?

Åh vad kul! Jag ska träna på mina skolkunskaper... :)
Behöver lite tid på mig och extrauppgifter:
Har du nån ca vikt på hästarna? Är de i bra hull?

Åh vad kul! Jag ska träna på mina skolkunskaper... :)
Behöver lite tid på mig och extrauppgifter:
Har du nån ca vikt på hästarna? Är de i bra hull?

Araben väger nog runt 400-500? och minisen är inte stor, han är 80 hög, så kanske 100?

De är just nu ganska runda bägge två, och araben håller på och bygga om lite muskler efter att ha stått ganska länge innan han kom till mig.

Nu får du träna! :banana:

Ok nu har jag pulat lite...
Det var svårt för ditt hö innehåller jättemycket protein! Och kvoten kalcium/fosfor är dålig eftersom höet innehåller lika mycket av båda delarna... (ska vara mer kalcium)
Du kan ge deras "minimimängd" hö (enligt deras behov), och behöver inte ge något kraftfoder eller mineraler.

Minishettisen kan få 3 kg hö om dagen. Då får h*n i sig ok med energi, fosfor och magnesium. Dock lite för lite kalcium och på toook för mycket protein! Så överviktsrisk tyvärr, men man kan inte ge mindre hö än 3 kg, så jag vet inte hur man löser det...

Araben kan få 7 kg hö om dagen. Då blir värderna för energi, Ca, P och Mg ok. Men proteinbehovet där blir också för stort... Fast det kan å andra sidan vara bra när han håller på å bygger muskler!

Men siffror är siffror... Så min rekommendation är att ge shettisen 3 kg och araben 7 kg och att inte glömma att titta så de är fina i hull och verkar må bra/ha bra temperament.

Lycka till!

Nu är det ju inte tillåtet att räkna ut enskilda foderstater här så tråden kommer troligen att stängas

Nu är det ju inte tillåtet att räkna ut enskilda foderstater här så tråden kommer troligen att stängas

Ojdå! Det visste jag inte... min miss att jag har missat läsa reglerna... Vi får helt enkelt sluta prata om det på en gång!

Men tack i alla fall!!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 043
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka