Domenico

Trådstartare
Vi har i stallet bestämt oss från att göra en analys av vårt hösilage. Min fråga är hur många balar man skall ta en tuss ur för att få ett bra värde på analysen. Alla balar kommer från samma fält, ett relativt litet sådant, ca 40 rundbalar.

Jag läste här någongång att man kan frysa in hötussar tills man har samlat klart. Detta är alltså inget hösilaget tar skada av?

Vi har också andraskörden från samma fält, men när det är dags att öppna dem får man göra en ny analys antar jag, eller?

Tacksam för Svar!!

Sv: Höanalys

Läste på den hemsidan, men blev inte klokare över från hur många balar man behöver ta för att få ett representativt prov. Som jag skrev i det första inlägget är hösilaget från ett och samma fält, ett relativt litet sådant. Borde inte gräset vara relativt homogent där?

Sv: Höanalys

Jag brukar plocka en tre tussar om det är från samma fält, är det ett par fält plockar jag tussar från fem-sex balar och blandar.

Ta en tuss från en öppnad bal, lägg i plastpåse och in i frysen tills ni öppnar nästa bal.Ta en tuss och lägg även denna i frysen tills du har från några balar. Detta för att ts-halten ska bli korrekt! Hösilaget torkar ju om du låter de ligga framme i rumstemertaur och då blir provet inte korrekt gällande ts-halten.
När du har från X antal balar blandar du ihop allt, lägger i gemensam påse och skickar in.

Jag skulle sen ta en separat analys på andraskörden, det kan skilja sig en hel del mellan första och andra skörd.

Vi slår alltid hö första skörden och hösilage andra skörden och värdena kan skilja sig milsvid :-)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 179
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
6 005
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare