E
Exklusiv
för er som inte ha gjort en höanalys, hur har ni gjort eran foderstat?
eller har alla här på buke gjort en höanalys?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
för er som inte ha gjort en höanalys, hur har ni gjort eran foderstat?
jag har ingen analys (ännu)
då brukar jag byta ut en del av grovfodret(höet) mot lusern och räkna på ett medelvärde på höet när jag gör foderstat
För att vara säker på att hästen får tillräckligt med protein ger hon delvis lusern istället för höet. Sedan låtsas hon att höet hon fodrar med har så mycket protein och energi som genomsnittet har och räknar ut på det.
Hon vet ju inte riktigt vad höet innehåller egentligen, men genom att byta ut hälften av det mot foder hon vet vad det innehåller spelar inte höets innehåll riktigt lika stor roll i den totala foderstaten som om hon skulle ge bara hö och lite kraftfoder.
japp, det var så jag menade ungefär. och eftersom det inte gör så mycket med överskott från grovfoder så gör jag såhär.Ett exempel: Hon kanske fodrar med 4 kg hö och 4 kg lucern.
Ett kilo hö innehåller i genomsnitt ca 50 g smrp. Lucernet innehåller 105 g smrp (krafft). Hon räknar då med att hästen får i sig totalt
(50*4)+(105*4)= 620 g smrp genom grovfodret.
I verkligheten kan höet innehålla allt mellan 20 och 80 g smrp per kilo foder i extrema fall. Hästen kan alltså få i sig 30*4 = 120 g smrp mer eller mindre än hon räknar med. Ingen fara på taket.
Fodrar hon med bara tex 8 kilo hö kan hästen få i sig allt mellan 160 och 640 g smrp genom grovfodret. Hon har ingen aning om behovet fylls eller om det blir tokmycket protein.