E

Exklusiv

för er som inte ha gjort en höanalys, hur har ni gjort eran foderstat?
eller har alla här på buke gjort en höanalys?

Sv: höanalys

för er som inte ha gjort en höanalys, hur har ni gjort eran foderstat?
eller har alla här på buke gjort en höanalys?

jag har ingen analys (ännu)

då brukar jag byta ut en del av grovfodret(höet) mot lusern och räkna på ett medelvärde på höet när jag gör foderstat

jag har ingen analys (ännu)

då brukar jag byta ut en del av grovfodret(höet) mot lusern och räkna på ett medelvärde på höet när jag gör foderstat

hm, jag är nog lite trög, skulle du kunna förklara lite mer ingående? :o

För att vara säker på att hästen får tillräckligt med protein ger hon delvis lusern istället för höet. Sedan låtsas hon att höet hon fodrar med har så mycket protein och energi som genomsnittet har och räknar ut på det.

Hon vet ju inte riktigt vad höet innehåller egentligen, men genom att byta ut hälften av det mot foder hon vet vad det innehåller spelar inte höets innehåll riktigt lika stor roll i den totala foderstaten som om hon skulle ge bara hö och lite kraftfoder.

Senast ändrad:

För att vara säker på att hästen får tillräckligt med protein ger hon delvis lusern istället för höet. Sedan låtsas hon att höet hon fodrar med har så mycket protein och energi som genomsnittet har och räknar ut på det.

Hon vet ju inte riktigt vad höet innehåller egentligen, men genom att byta ut hälften av det mot foder hon vet vad det innehåller spelar inte höets innehåll riktigt lika stor roll i den totala foderstaten som om hon skulle ge bara hö och lite kraftfoder.

men hur räknar jag ut det då?

Ett exempel: Hon kanske fodrar med 4 kg hö och 4 kg lucern.

Ett kilo hö innehåller i genomsnitt ca 50 g smrp. Lucernet innehåller 105 g smrp (krafft). Hon räknar då med att hästen får i sig totalt
(50*4)+(105*4)= 620 g smrp genom grovfodret.

I verkligheten kan höet innehålla allt mellan 20 och 80 g smrp per kilo foder i extrema fall. Hästen kan alltså få i sig 30*4 = 120 g smrp mer eller mindre än hon räknar med. Ingen fara på taket.

Fodrar hon med bara tex 8 kilo hö kan hästen få i sig allt mellan 160 och 640 g smrp genom grovfodret. Hon har ingen aning om behovet fylls eller om det blir tokmycket protein.

Mina små uträkningar var förvirrande (och lite missvisande) men poängen var att om mna fodrar med mindre mäng av det man inte vet vad det inehåller och mer av det man vet kan man veta lite närmare vad hästen får i sig totlt. men lättast är att analysera men du kan funka att fodra med ögat, bara lite osmidigare.

Har inte fått analysen än men de går ff. på gräs. Ger lite lusern, neutrala mineraler och lite musli upptill bara.

Ska fråga om man kan få kika på analysen nån dag nu, kan vara kul att se vad det blir :)

Ett exempel: Hon kanske fodrar med 4 kg hö och 4 kg lucern.

Ett kilo hö innehåller i genomsnitt ca 50 g smrp. Lucernet innehåller 105 g smrp (krafft). Hon räknar då med att hästen får i sig totalt
(50*4)+(105*4)= 620 g smrp genom grovfodret.

I verkligheten kan höet innehålla allt mellan 20 och 80 g smrp per kilo foder i extrema fall. Hästen kan alltså få i sig 30*4 = 120 g smrp mer eller mindre än hon räknar med. Ingen fara på taket.

Fodrar hon med bara tex 8 kilo hö kan hästen få i sig allt mellan 160 och 640 g smrp genom grovfodret. Hon har ingen aning om behovet fylls eller om det blir tokmycket protein.
japp, det var så jag menade ungefär. och eftersom det inte gör så mycket med överskott från grovfoder så gör jag såhär.

dock ger jag knappt nått krafftfoder istället, utan mest lusern och hö

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 028
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V