M

MaLiNsMaLiN

Jag har varit inne och kollat på olika hemsidor om höanalys och vad det normalt ska ligga på för värden, och detta är vad jag fått fram:
Energi: 8 MJ Kalcium, smältbart protein: 30-60 g, magnesium: 1-2 g, Fosfor 1-2 g och Kalciumhalten bör inte överstiga 20 g.

Självklar vet även jag att höet ska vara dammfritt, ha en grön fin färg och lukta gott.

Är detta något som är helt galet eller stämmer det?
Hur ser era höanalyser ut?
:p

Sv: Höanalys

Är detta något som är helt galet eller stämmer det?
Hur ser era höanalyser ut?
:p

ja, det är väl ungefärliga "normalvärden" för ett hö. Men proteinhalten kan variera mycket mer än så. Jag har haft hö själv som hade så låg proteinhalt som 19 gr SRP/kg. Sen vet jag att det finns hö som kan ligga uppåt 80 gr SRP/kg.

Vår analys visar följande i år:

34 gr SRP/kg
7,8 MJ/kg
tyvärr fick vi ingen mineralanalys...

Sv: Höanalys

Brukar de inte formulera ordalydelsen som att "den brukar ligga på ungefär ... " för det finns ju inget "ska" i sammahanget. Ska är ju beroende av väder, vind, mark, gödning, sådd, tid för skörd osv osv så det är ju omöjligt att sia om.

Vi har från samma åker under flera år i rad, och det har varit 7,1-9,1 MJ och från 21-55 smb rp. Ytterligheterna har vi misstänkt, men mera än så är svårt att säga när man dels inte har kunskaperna och dels inte odlar själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka