E

Emilieblues

Hej!..I det stallet jag och min kompis ska stalla upp foderhästen så finns det kor,och bonden i vi får foder av har allt vi behöver inklusive hö,ensilage eller hösilage vet inte vilket han har :confused: men kan verkligen hästar äta ensilage??och om dom kan finns det väldiga biverkningar/följder osv då?:eek:

Sv: HÖ!

Hästar kan äta en/hösilage ja:) Finns inga biverkningar vad jag vet och de hästar jag känner föredrar faktiskt oftast en/hösilage före hö. Det är väl godare antar jag;)

Tack så mkt för svaret:Dblev lite fundersam när det är olika o heter olika:Dtack:banana: :banana:

*KL*
Kapar tråden liiiite ^^

Finns det inget som heten ansilage eller är det bara jag som fått för mig det? :rofl:

Ensilage uttalas ibland ansilage, så det är nog samma som du tänker på.

Visst kan man ge hästar hösilage/ensilage. Det kan vara bra att vaccinera mot botulism om hästen ska äta det. Föredras ofta till hosthästar då det inte alls är lika torrt som hö.

Skillnaden mellan hösilage och ensilage är hur torrsubstansen ser ut. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna, men ensilage är blötast, sedan hösilage och sist hö som är helt torrt.

/trazel - som fodrar sin häst med hösilage. :)

okej tack så mkt jättetack!...Vad kostar det att vaccinera hästen för boutulism?

okej tack så mkt jättetack!...Vad kostar det att vaccinera hästen för boutulism?

Dom biverkningarna som finns med ensilage tycker jag är pisseblöta boxar. Eftersom det innehåller massa vatten så kissar dom därefter med.:crazy:
Att vacinera mot botulism tycker jag är att kasta pengarna i sjön.
Vilken av dom skall du vacinera mot? Det finns nämligen 7 olika arter av botlism om inte fler.
Min vet. tyckte inte att jag skulle vacinera mina allspga. av detta. Hästar har dött trots vacinationer.... Så vi fodrar våra med hö ist.

Hmm..läste en hel del på agria om botulism,och det fanns bara en typ av viruset som drabbade hästar och det var typ B.Så agrias vet rekomenderar vaccinering eftersom det är en av dom typerna som faktiskt drabbar häst :confused:

Hmm..läste en hel del på agria om botulism,och det fanns bara en typ av viruset som drabbade hästar och det var typ B.Så agrias vet rekomenderar vaccinering eftersom det är en av dom typerna som faktiskt drabbar häst :confused:

Och dessutom är botulism ingen rolig sjukdom att dö i.

En del hästar får biverkningar av hösilage/ensilage. Diarré!!! Men det brukar oftast gå över när magen har vant sig. Det är väl ungefär som när de börjar äta nytt gräs på våren. Det gäller att vänja in långsamt.
En del säger också att ensilaget är "starkare" än hösilage. Det är ju tillsatt en syra (tror det är myrsyra) i ensilage. Om jag hade varit du och fått välja hade jag valt hösilage eller vanligt hö. Det passar hästmagar bättre.

både hösilage och ensilage kan påverka kusarna negativt.. dom kissar mer vilket innebär att njurarna får jobba mer än dom behöver sen är det för "starkt" för vissa ponnyer = tarmstörningar.. :mad:

ett bra hö är bättre !!

Ensilaget får jag fri tillgång till av bonden men man kanske kunde blanda hö och ensilage i början för att succesivt vänja magen?kan tyvärr inte välja mellan något mer än ensilage:(

Myrsyra är det sällan man behöver tillföra vid ensilering...man tillsätter det om det behövs. Starkare är det knappast, snarare är det mer näring i ensilage beroende på att man kan slå det tidigare än hö villket gör att det blir bättre näringsinnehåll.

Anledningen till dåliga magar villket gjorts en studie på hos SLU, berodde snarare på att hästägare gav för liten giva samt att invänjningen var för kort.

Att kissa mycket är väl inte negativt...det rensar ju njurarna. Att dom kissar mer...vilket jag själv aldrig märkt torde nog bero på att ensilage har mycket vatten i sig.

både hösilage och ensilage kan påverka kusarna negativt.. dom kissar mer vilket innebär att njurarna får jobba mer än dom behöver sen är det för "starkt" för vissa ponnyer = tarmstörningar.. :mad:

ett bra hö är bättre !!

Vad tror du gräset innehåller då?

Då tycker jag att du skall ringa till tex Helsingborgs djursjukhus och höra vad dom har att säga. Agrias vet. borde tas i örat tycker jag. Men sen är ju agria som dom är med......:crazy:

Vi fodrar med hösilage (ensilage med hög torrsubstanshalt), väldigt få fodrar hästar med det allra blötaste ensilaget som man får när man kör in gräset, ofta skördat med hack, direkt från vallen.

Det hästarna får är slaget med slåtterkross och plastat i större eller mindre "plastpaket". Om man vänder och sedan strängar så får man ett hösilage som mer blir plastat hö. Viktigt är då att man har många lager plast vilket kostar mycket pengar samt att man inte får stickhål på plasten.

Vi har våra hästar vaccinerade mot botulism, om jag kommer ihåg rätt så var det tre sprutor grundvaccinering och därefter en spruta per år. Kostar inte så mycket jämfört med en livförsäkring.

Vi fodrar med hösilage (ensilage med hög torrsubstanshalt), väldigt få fodrar hästar med det allra blötaste ensilaget som man får när man kör in gräset, ofta skördat med hack, direkt från vallen.

Det hästarna får är slaget med slåtterkross och plastat i större eller mindre "plastpaket". Om man vänder och sedan strängar så får man ett hösilage som mer blir plastat hö. Viktigt är då att man har många lager plast vilket kostar mycket pengar samt att man inte får stickhål på plasten.

Vi har våra hästar vaccinerade mot botulism, om jag kommer ihåg rätt så var det tre sprutor grundvaccinering och därefter en spruta per år. Kostar inte så mycket jämfört med en livförsäkring.
Jag vet hur man skördar och plastar....

Min tjej har fått två av sina tre grundbotulismsprutor, jag betalar 600:- /spruta. Att jämföra med influensa som jag betalar 300:- /spruta för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 866
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka