L

leva11

Hej jag undrar hur mkt hö ska man ge en shetlands kille på 9månader
han går i hop med min valack i hagen och dom har fri till gång men vad är den vanligaste utfodring till en sådan ung häst och liten framföralt

Sv: Hö

Fri tillgång kan han absolut ha men det ska gärna vara ett hö med rejält mycket protein i. En så ung häst har högt behov av protein.
Du får räkna på det o se vad du behöver lägga till som tillskott förutom höet. Kanske behöver han ha en creepfeed där han kan komma in o få något proteinrikare.
Man lurar sig gärna på små hästar o deras behov.
// Linda

Fri tillgång kan han absolut ha men det ska gärna vara ett hö med rejält mycket protein i. En så ung häst har högt behov av protein.
Du får räkna på det o se vad du behöver lägga till som tillskott förutom höet. Kanske behöver han ha en creepfeed där han kan komma in o få något proteinrikare.
Man lurar sig gärna på små hästar o deras behov.
// Linda

oki då kan han ha till gång till hö hla tiden som stora hästen

Även fast han är så pass ung så skulle jag vara försiktigt med allt för mycket protein dom har ju lätt att få fång dom där små. Med det är det inte sagt att unga shettisar inte ska ha bra med protein men det behöver inte vara någon överdos utan ett hö med normala proteinvärden och fri tillgång på det borde bli kanon :)

Nu är det föl/åring det handlar om. Varför ska den ha normalhö? Den behöver protein för att växa precis som om den vore ett halvblodsföl (enligt sin vikt).
Protein ger inte fång, det är gammalt.
De där små behöver mat enligt sin vikt o ålder.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp