Hö vs hösilage

Sv: Hö vs hösilage

*KL*

Ang torrsubstanser så har Cecilia Müller i sin senaste forskning gjort undersökningar på vad hästarna föredrar. Tyvärr har jag inte avhandlingen framför mig men jag har för mig att det var hösilage med 31% TS, 58% TS, 68% TS och hö med 84% TS tagna från samma vall. Hästarna fick fyra högar samtidigt med de fyra olika sorterna och i 75% (!) av fallen åt hästarna upp silaget med 31% TS först! Vid undersökningar av avföringen kunde inga skillnader påvisas mellan de olika TS halterna.

Med tanke på detta faschineras jag allt mer över hysterin med "ju högre TS desto bättre" som tycks råda. Tack och lov verkar fler och fler få upp ögonen vilka problem höga TS medför (sämre lagringsstabilitet etc).

Senast ändrad:

Precis den undersökningen jag refererade till tidigare, fast mer allmänt, att hästarna föredog inte bara hösilage/ensilage, utan även den blötare sorten.

Och soms agt märkt det här hemma med, de väljer blötare (i mitt fall är blötare 55% TS dock) än det torrare. Och även vid så små skillnader som 5% TS diff (dvs 55% mot 60%) så äter de helst det blötare.

Nu har fbldamen vant sig, men när hon kom så vägrade hon i princip äta 60% TS, hon åt cirka 4 kg/dygn, 2 av dessa på natten, dvs långt under TS-behovet. 55% TS och VIPS så åt hon 6 kg hösilage nattetid, dvs åt inte bara mer mängd foder, utan mer mängd TS med..

Samtliga hästar åt mer TS (ingen av de andra var ens i närheten av att underskrida TS-behovet med det torrare hösilaget dock) med det blötare silaget, och valde det före det torrare med..

Det finns ett linjärt samband mellan ts-intag hos kkor och ts-halt där korna kan äta mer av torrt ensilage, men det gäller normalt bara mellan 20 och 40 % ts. Det finns även studier som visar att en för hög ts-halt (över 60 % om jag minns rätt) sänker konsumtion och produktion (men vi skulle väl i första hand diskutera hästar här).

David

Jo, hästar var ju ursprunget! :D Och visst är det så att för hög ts-halt inte heller är gynnsamm. Att för kor ligga på runt 50-55% ts är rätt lagom, i synnerhet för oss som mixar foder.

Nu, åter till hästarna! ;)

Kicki :)

Ja, eller så trivdes dom med att ha ett blötare ensilage eller kanske inte brydde sig så mycket! :) Det är ju lite olika givetvis även om dom flesta nog vill ha ett foder som inte är alltför blött.

Enligt den forskning som gjorts så gillar hästarna det blöta bättre än det torra, hö kom sist.

*KL*

Ang torrsubstanser så har Cecilia Müller i sin senaste forskning gjort undersökningar på vad hästarna föredrar. Tyvärr har jag inte avhandlingen framför mig men jag har för mig att det var hösilage med 31% TS, 58% TS, 68% TS och hö med 84% TS tagna från samma vall. Hästarna fick fyra högar samtidigt med de fyra olika sorterna och i 75% (!) av fallen åt hästarna upp silaget med 31% TS först! Vid undersökningar av avföringen kunde inga skillnader påvisas mellan de olika TS halterna.

Med tanke på detta faschineras jag allt mer över hysterin med "ju högre TS desto bättre" som tycks råda. Tack och lov verkar fler och fler få upp ögonen vilka problem höga TS medför (sämre lagringsstabilitet etc).

har vi läst samma tro? där stod att i grovtarmen kan man inte se nån skillnad på olika TS, intressant med undersökningsmetoden.

*KL*

Just fenomenet med ett ts så närliggande hö är ju vanligt och enligt mig och många andra inte bra. Man får ingen process och mindre roliga saker kan uppstå i fodret. :) Vi har ungefär samma ts både till kor och hästar. Men som alltid när man är beroende av vädret så får man ju inte jämt som man vill. ;) Vill som jag skrev tidigare inte ha alltför låga ts-halter på grovfodret varken till nöt eller häst. Har man alltför låga ts-värden så har man ju även en del pressvatten att dras med, det fungerar ju ok om man har en tornsilo med pressvattenbrunn. Om man rullar eller som vi gör till nötkreaturen ensilerar i strumpa så blir pressvattnet en plåga.

Min häst gillar lite blötare ensilage, inte så lågt ts som 30% dock. Men eftersom hon har lite taskig kista så märks det skillnad direkt på avföringen så för hennes del så är det inte lämpligt. Däremot en häst som har "normal" mage bör inte få problem.

Jo, Det Kicki skrev här i tråden som du citerade och svarade på, hvar ang en diskussion om varför det togs in väldigt blött silage av en bonde år efter år..

Ja nu ser jag att jag hoppade över dom inslagen, trodde väl inte att vi diskuterade kossor här:rofl:. Annat än på bantartrådarna.
Sorry.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vilka erfarenheter har ni av att ge hö till en häst med bronkit? Är det bättre med hösilage? Min häst som fick diagnosen förra året har...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Evolution
·
Hästvård Vi har tyvärr inte fått tag på hösilage i år till vår hosthäst och jag undrar lite om man kan avgöra om höbalarna är bra eller dåliga...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama