Hö vs. Hösilage

V

Valkyriaa

I höst, när hästarna kommer in från betet, vill de flesta i mitt stall byta från hö till hösilage. Både för hästarnas skull (en hosthäst, flera hästar som är svåra att hålla i bra hull m.m) men också för att bonden ska börja att sälja hösilage istället.
Däremot så får jag mitt hö gratis, då min sambos föräldrar tar eget hö, och därför är jag inte speciellt sugen på att börja köpa hösilage. Har två hästar, så det blir en ganska stor skillnad i pris, när jag faktiskt kan få gratis hö.
Frågan är då om mina två hästar fortfarande kan gå tillsammans med de andra 5 hästarna i hagen. Vi ger ju det mesta höt ute och det betyder att mina hästar säkert kommer att käka en massa hösilage (vare sig jag vill eller inte :p ). Hur funkar det med hästar som käkar både hösilage och hö? Måste man vaccinera? Eller ska man inte ens låta dom få i sig hösilage?
Det kan ju bli lite kenpigt med höanalyser och så, eftersom jag måste räkna efter 2 analyser.
Nej, nu får ni svara vad ni tror är bäst! :bump:

Sv: Hö vs. Hösilage

Det är ju klart att om du får hö så är det ju onödigt att behöva köpa grovfoder. Hästarna i hagen kommer troligtvis att ta höet i sista hand, men att dina hästar äter hösilage är väl ingen fara. Och är fodret väl hanterat i alla stadier och görs så även hos er så ser jag ingen anledning till att du skulle behöva vaccinera hästarna.

Att räkna om foderstater behövs knappast heller eftersom det är ju svårt att veta vem som äter vad och hur mycket.

Kicki :)

Tack för svar! :)

Någon mer som har råd/synpunkter/erfarenhet?

Det går utmärkt att ge både hö och hösilage.

Man MÅSTE inte vaccinera, men är man orolig för botulism bör man vaccinera även om det inte är några större mängder hösilage hästen får.

Däremot blir det nog trixigt att utfodra hästar i samma hage med både hö och hösilage, om det är det som är tanken. De kommer att äta av varandras högar.

Om hästarna fodras med grovfoder på marken är frågan om inte botuslismrisken är större pga det än ensilaget. Anledningen är att det finns en risk att fodret blir lite nedtrampat, börjar brytas ned och sedan äter hästarna det. Det har hänt även när hästarna fått hö...

David

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 536
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 428
Senast: exotic
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 724
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka