hö vs ensilage

S

Silly

för o nackdelar med hö resp ensilage. va är billigast? hur mycket ensilage motsvarar 1 kg hö?

Sv: hö vs ensilage

Hur mycket silage som motsvaras av 1 kg hö beror på hur hög halt torrsubstans sliaget innehåller.
Hö ligger på 84-85% ts medan silage kan variera högst avsevärt.
Räkna med att 1 kg hö motsvarar 1,5-2kg silage.
Hösilage är silage som håller hög ts, men då är det risk för att det är för torrt så att det inte blir ordentligt ensilerat.
Jag föredrar hö!
- silagebalar är för tunga för att hantera utan hjälpmedel, även i småbal
- det är svårt att se vad som händer inuti en silagebal
- silage blir fort dåligt när balen är öppnad
- en del hästar blir lösa i magen av silage
- många producenter lägger på för lite plast = trasiga balar
- silage fryser gärna på vntern = svårhanterligt
Den enda fördel som jag kan se med silage i konsumentled är att det inte droppar i näringsinnehåll lika snabbt som hö.
Annars är det mest fördelar i producentled med silage.

Näringsvärdet förändras inte i torrhö. Du förlorar i vitaminer, men inte MJ och protein.

Jag föredrar silage, lättare att lagra (för mig här i Skåne, fukten drar in över torrhö och gör att det möglar även om man täcker aldrig så noga med halm och pressenning). 170 kg´s fyrkantsbal går att lagra ute, går att få tag på med bra värden, bra i pris, lätt att hantera med säckakärra.

Men det är klart att alla har olika förutsättningar och smak.

Allmänt.

Föredrar också hösilage (använder den beteckningen även om den inte är helt korrekt. Torrsubstansen är c:a 50%). Argumenten är:

+ Under flera år var det stört omöjligt att förvara hö utan att det blev fuktigt och möglade. Det problemet är ett minne blott.
+ Hösilaget håller sig fräscht i åtminstone 10 dagar efter att man börjat på en 600kg-bal. Är/blir det dåligt innan, ska det reklameras.
+ Hösilaget är lätt att hantera, om man utgår från att det står på en praktisk plats. Man skalar av så mycket som behövs åt gången.
+ Det är inte svårt att hantera p g av kylan. Bara att skala av.
+ Våra hästar älskar hösilage och har aldrig haft minsta problem med det. Låter man hästen vänja sig tidigt på säsongen, ska inte magen behöva vara något problem. Dom klarar ju gräset!
+ Dåliga balar accepteras inte! Det ska vara minst 8 plastlager på en vanlig bal.
+ Man kan rita gubbar på dom. :)
+ Betydligt mindre hanteringsarbete än hö när balarna är på plats.
+ Dammet vid hantering är nästan noll.
+ Man kan använda höskullen till att förvara annat på!
- Plasthanteringen. Den måste (bör) lagras och forslas iväg till dom insamlingar (gratis) som sker ett par gånger om året.

Priserna varierar en hel del för båda varianterna, beroende på tillgång och efterfrågan. Kilopriset per torrsubstans torde vara ganska likvärdigt, c:a 2-3:-.

LIA

+ Man kan rita gubbar på dom. :)

Helt klart det viktigaste :banana:

Skämtåsido. Jag har samma åsikter som LIA.

+ att man slipper köra in halm och hö på skullen :bump: :bump:

Näringsvärdet förändras inte i torrhö. Du förlorar i vitaminer, men inte MJ och protein.
Det förändras inte i hösilage heller.
Hösilaget har lågt D-vitamininnehåll pga det inte fått soltorka.

noga med halm och pressenning).
Obs! Du ska aldrig täcka ditt hö med pressenning. Inte konstigt att det möglar då.

Nej, det förändras inte i hösilage heller. Men vi pratade om förädringar i torrhö, vilket jag dementerade.

Inte täcka DIREKT med pressenning, men med luftspalt under (halm) fungerar det ypperligt).

Våra hästar älskar hösilage och har aldrig haft minsta problem med det. Låter man hästen vänja sig tidigt på säsongen, ska inte magen behöva vara något problem. Dom klarar ju gräse
Tyvärr så har det inte att göra med gräset. Många hästar tål inte hösilaget över huvudtaget fast dom tål gräs.
Jag har två stycken hästar som blir lösa i magen av hösilaget. Men så fort dom får gå ut på betet så blir dom bra i magen.
Det är väl själva jäsningsbiten som gör att dom inte tål hösilage. Vet faktist inte varför.

Vi gjorde så först nu när vi fick köpa torrt hö till mina två hästar som inte tål hösilage. Då sa bonden att man inte skulle täcka med pressenning. Det får ju inte alls luft då. Nej, salt och halm det är det bästa. Det blir ju också mer smakligt för hästen när det smakar salt.

vad är skillnaden , på hö&ensilage :o

hehe , !

hejdå

Du har säkert rätt. Grannarna har laborerat med sina hästar som reagerade, när dom gick från hö till hösilage. Från hösilage till gräs och tvärtom fungerade ua.

LIA

Problemet är, eller har i alla fall varit i våra trakter, att det torra höet suger åt sig fukten ur den varma, fuktiga sensommarluften när denna passerar igenom skullen. Skullar är ju vanligen "självvädrande".
Ett knep har varit att klä med halm mot ytterväggarna och låta den fånga upp fukten, men inte ens det hjälpte för några år sedan.

"Förr" var det inte alls så fuktigt och besvärligt enligt gammelbönderna här.
På en skulle hade man stängt inluftningen häromåret, men lämnat en port öppen. Där blev massor med mögel i hela stråket från porten till avluftningen. Resten av skullen var OK.

Undrar om inte växthuseffekten slagit till för fullt nu? :(

LIA

Ja, jag ville ju täppa för väggarna också. Men då sa dom att det måste komma luft emellan. Bättre att ha halm och salt över alltihop. Saltet suger ju åt sig fukten väldigt bra.
Ibland på vintern när det snöar och stormar så kommer det ju in lite snö. Ville täcka alla väggar med tex presenning. Men det var absolut inte bra enl bonden.

Salt är ett urgammalt knep som i bästa fall konserverar till del. MEN salt drar fukt. UR LUFTEN. Och ligger det på höet, vad händer då? Jo, fuktigt salt på höet. Möjligen försvårar den salta miljön för möglet att bildas, men inte tusan blir det någon hygien i det hela.

Av snödd erfarenhet vet jag att det enda sättet (för mig, här i Skåne) att hålla hö fräscht är att täcka med halm och på så sätt skydda det från drag. Vår luft härnere är väldigt fuktig, särskilt höst och vinter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama