Hö vs alfa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

AthenaAvalon

Trådstartare
Min häst äter hutlösa mängder. Han är 4 år och 174 cm hög. Växer fortfarande.

Jag ger honom utöver kraftfoder 1,5 kg alfa/dag och 10 kg hö. Grejen är att alfan är myket dyrare än höet och nu funderar jag på att öka högivan till 15 kg/dag och ta bort alfan. Kan detta ha negativ effekt? Det känns som om näringen han får av 1,5 kg alfa (Dodson& Horell) borde kunna vägas upp med 5kg extra hö/dag (såklart ett hö med gott värde då). Låter detta rimligt?

Min fråga är alltså; Kan jag byta ut alfan mot hö och få ett lika gott resultat? Kanske till och med bättre?

Sv: Hö vs alfa?

Beroende på ditt grovfoders näringsinnehåll kan du kanske släppa Alfan, i sämsta fall åker du på att öka den givan om värdena är för låga.

som andra säger beror de ju på värdena i höet... men mängden om värdena stämmer kan du öka...

har en lika stor som din å han äter 20kg hö å är ingen unghäst , så stämmer foderstaten för dig så ge han mer hö.....men räkna först..:laugh:

Hutlösa mängder? :confused: Jag tycker din häst får ganska lite mat, jag! :p Själv ger jag samtliga tre halvblodshästar fri tillgång till bra grovfoder och då äter de ca 20-25 kg per dag. Utöver detta får de även individuell mängd lusern, betfor, olja och chevinal plus.

Så öka på höet du. ;)

Uttryckte mig kanske lite klumpigt. Han får alltså mer mat utöver det jag skrev, men eftersom frågan rörde alfa vs hö så skrev jag inte ut resterande foderstat :) (3 kg Build-up müsli, 6 dl Max E glo risgranulat, betfor och matolja) Jag hade gärna gett fri tillgång till hö men i mitt inackorderings-stall så finns tyvärr inte den möjligheten. Därför vill jag nu köpa till eget hö till den givan som ingår i stallhyran (8kg och jag har extra tillägg på 2kg/dag = 10 kg) som ett försök till att låta honom ha något att tugga på hela tiden när han inte är i hagen och äter gräs. Framför allt så blir det betydligt billigare än att lassa på med lucern!

Jag förstår att man får jämföra analysen på höet med analysen på alfan, och vad jag förstått så ska det utbytet funka, så länge näringen är lika bra eller bättre i höet?

Här är iallafall analysen:

Torrsubstans 84%

Värdena är angivet per kg foder:

Energi häst: 7,2MJ
Råprotein: 51g
Smältbart råprot häst: 22g
Kalcium, Ca: 1,5g
Fosfor, P: 1,3g
Magnesium, Mg 0,6g
Kalium, K: 11,9g
Svavel, S: 0,8g

Inte så lätt att hitta full analys på alfan (om man inte läser på säcken som jag inte har nära till nu förstås) men såhär ser infon på nätet ut:

Protein/kg 150g
Fett/kg 25 g
Växttråd/kg 300 g
Aska/kg 90 g

Senast ändrad:

Du kan öka grovfodret, men kommer inte att tjäna på det näringsmässigt utan i så fall fortsätta även med alfan.

Men det beror väl på hur mkt mer hö jag ger, eller?
Hur mkt skulle jag ge för att komma upp i samma näringskvot som alfan? På 5 kg hö extra gör det ingen skillnad gentemot 1,5 kg alfa alltså? (tusen frågor!)

Tur ni kan räkna när undertecknad är helt värdelös på dito :p

Uttryckte mig kanske lite klumpigt. Han får alltså mer mat utöver det jag skrev, men eftersom frågan rörde alfa vs hö så skrev jag inte ut resterande foderstat :) (3 kg Build-up müsli, 6 dl Max E glo risgranulat, betfor och matolja) Jag hade gärna gett fri tillgång till hö men i mitt inackorderings-stall så finns tyvärr inte den möjligheten. Därför vill jag nu köpa till eget hö till den givan som ingår i stallhyran (8kg och jag har extra tillägg på 2kg/dag = 10 kg) som ett försök till att låta honom ha något att tugga på hela tiden när han inte är i hagen och äter gräs. Framför allt så blir det betydligt billigare än att lassa på med lucern!

Jag förstår att man får jämföra analysen på höet med analysen på alfan, och vad jag förstått så ska det utbytet funka, så länge näringen är lika bra eller bättre i höet?

Här är iallafall analysen:

Torrsubstans 84%

Värdena är angivet per kg foder:

Energi häst: 7,2MJ
Råprotein: 51g
Smältbart råprot häst: 22g
Kalcium, Ca: 1,5g
Fosfor, P: 1,3g
Magnesium, Mg 0,6g
Kalium, K: 11,9g
Svavel, S: 0,8g

Inte så lätt att hitta full analys på alfan (om man inte läser på säcken som jag inte har nära till nu förstås) men såhär ser infon på nätet ut:

Protein/kg 150g
Fett/kg 25 g
Växttråd/kg 300 g
Aska/kg 90 g

Problemet är att ditt hö innehåller för lite protein jämfört med energimängden. Hade du haft ett hö med smältbart råprotein för häst på kanske 45-50 g per kg eller mer skulle du lätt kunna byta ut alfan mot några kilo hö till. Men build-upen kanske redan ger tillräckligt med protein? Prova räkna ihop allt och se att du har minst 6 ggr så mycket smältbart såprotein för häst som Mj.

Lucern kanske annars kan vara ett alternativ? Det finns att hitta mycket billigare än hippo alfa.

Energi kommer han att få mer av med 5 kg hö än 1.5kg alfa, däremot så kommer det inte att kompensera för proteinet då ert hö har, hm, tämligen dåligt med protein (katastrof typ). Så någon form av proteinhöjare kommer du att behöva ge ändå.

Det är inte Hippo alfa jag ger, utan Dodson&Horrell alfalfa hack :)

Hästen får 10 kg hö i grunden, som jag tyvärr inte får analys på (hur mkt jag än hade velat det) då det ingår i stallhyran och ägarna till stallet inte begär analys på höet. Det extra höet jag tänkte köpa in själv har den analys jag skrev här ovan. Det ska alltså fungera som ett tillägg liksom alfan har gjort.

Build-up'ens näringsinnehåll ser ut enligt följande:

Smältbar energi MJ/kg: 12,5
Protein/kg 130g
Fett/kg 55g
Växttråd/kg 120g
Aska/kg 75g

Han får 3 kg/dag.

Sedan Max E glo risgranulat:

Energi 18MJ/kg
Smb.rp 103g/kg
Råfett 20%
Råprotein 13%
Aska 9%
Växtrråd 8,5%

Han får 6dl/dag

Vad långt det blev! Phew! Förstår att det oanalyserade höet ställer till det i räknandet. Men om man räknar utan det höet så får man ett humm och sedan kan man ju se om det som ev. fattas i kvoten är en rimlig mängd vad som kan finnas i det oanalyserade höet. Jaddijaddijaddi :D

built upp ger 12 mj å 135 smbpr per kilo .. byter du till tex krafft protein så får du på samma kilo 12 mj å 330 smbpr , då kan du ju tex rkna på de å ge mera hö tex.. finns andra proteinmedel också....men poängen är mindre mängd kraftfoder å mer hö :laugh:

aa, det är dit jag vill komma. Mer hö, mindre kraftfoder. Men med det värdet på höet som jag skrev ovan så verkar det inte fungera!?

Andra proteinkällor? Typ soja?
När jag räknade nu så ser jag att proteinkvoten är på tok för låg i relation till energikvoten, eller? Ni som KAN räkna på sånt här är hjärtligt välkomna! :)

om du vet ur mycket hö du vill ge å hästen äter så räkna på det

hur mycket mj å protein de blir.... sen kompletterar du med proteinfoder tex så du kommer upp till minst 6 kvot . de är minimum sen kanske de visar sig att din behöver en större kvot men de får du se efter några veckor hur hästen artar sig.

låt hästen stå på den foderstaten du kommer fram till några veckor ådär kommer ditt öga in... ser du hästen faller ur eller går upp får du justera foderstaten .

foderstaten är bara grunden .. ditt öga gör resten.. hur ser hästen ut..presterar den som du förväntar dig etc etc....

glöm inte räkna på mineralerna också..de är mycket viktigt....

:laugh:

Okej det här var förvirrande:crazy::) De tio kilona är alltså oanalyserat? Då är det svårt att säga nåt vettigt alls, den kan få allt protein den behöver på bara de tio kilona hö eller så får den kanske bara hundra gram. Du får helt enkelt gå efter hull och humör och fodra med ögat.:) Bara build-upen ger ju över 300 g smrp så du kommer nog upp i en rejäl giva totalt sett med alla foderslagen du ger.

vad är du ute efter med tillägget? mer hull, mer muskler, mer pyssel? Det finns ju andra alternativ helt beroende på vad syftet är. :)

Det är svårt att räkna fullt ut på när merparten du ger (höt som ingår) är utan analys. Om det har ok värden så räcker kompensationen av protein som hästen får av det du redan ger för det låga protein extrahöet har. Är det däremot låg kvot även på de 10 kg du ger av stallets hö, ja då behöver du komplettera stort med mer protein, tex Krafft Protein, soja, Kvarnbyfoders lucern eller deras proteinmineral tex.

Kan du inte skicka egen analys på stallets hö? Det kan det vara värt.

Förstår att det blir snurrigt! Men du har fattat helt rätt. De 10 grundkilona är "analyslösa", ska dock se om jag kan få tag på bonden och se om han har en analys att tillgå, bara det att inte stallägarna brytt sig om att få se den. De fodrar enbart med ögat, vilket funkar bra om man har en lättgödd häst, det har inte jag och det är supersvårt att fodra då utan en korrekt analys!

Jag är ute efter mer hull. Han är inte undernärd men kunde lägga på sig mer absolut. Sedan är han ju stor och växer. Dessutom är han sen i utvecklingen och har alltid varit. Energin är det dock inget fel på och han är superblank i pälsen. Ingen mask eller så heller. Jag skulle önska att jag kunde fodra upp honom på hö. Men då måste det ju vara ett som är av god kvalitet! Det kanske vi har, men det vet jag ju inte :confused:

Ja, BU ger ju mkt, och den är väl lite en "gardering" mot den ev. låga kvoten i höet.

Du har helt rätt! I morgon är det jag som ringer bonden för analys, och har han ingen så får jag ta en egen helt enkelt!

Här har ni den omtalade i fråga:

5215_100923866614_691301614_2663110_3568352_n.jpg

5215_100923871614_691301614_2663111_4263881_n.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=YsWLct7RMoI Här är han tunnare än nu, mitt under fällning och växtperiod.

http://www.youtube.com/watch?v=bvkuCizy8Lc

Senast ändrad:

Okej! Tänk bara på en sak, att energin som vi pratar om som hästen äter är det som mäts med Mj för häst. Det är samma sak som vi människor brukar mäta i kalorier när vi käkar. Beroende på hästen och till viss del på vad för typ av foder energin kommer ifrån lagras det som inte hästen använder direkt som hull på kroppen. Överskottsenergi kan också göra hästen lite het och pigg. För det blir lite förvirrande om man pratar om energiintag eller om hästen är energisk och pigg till sättet. :)

Vill du att hästen ska lägga på sig ett bättre lager av fett över revbenen får du öka lite på intaget av Mj, energi. Behövs mer muskler på kroppen är det intaget av smältbart råprotein som behöver ökas. Lite förenklat.

Fem kilo av det höet kommer nog ge mer hull, men ger inte musklerna så mycket hjälp på traven.

Ps: Fin häst! tycker den ser välmående ut:) Lite tunn på filmerna kanske men ingen större fara tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
M
Foder & Strö Har nu fått analysen på mitt jättedyra hö- inte roligt resultat! Torrs 84% sm råpr 30 energi 7,0 Ca 2,6 P 1,5 Mg 1,0 Kalium 12,0...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Jaba
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 929
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar