Hö+vikt!!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!!

Jag har fått en foderstat uträknad till ponnyn jag rider...

Men jag e heemskt glömsk :crazy:.. Så jag kmr inte ihåg om en kaka hö är 1 eller 2kg.. Så när man köper Höbalar med kakor så är kakorna 1 eller 2kg tunga??
Funderar på att köpa en våg som man kan hänga upp å väga höpåsar i.. Någon som vet vart man kan köpa dom och vad priset ligger på ungefär???

Mvh Cissi

Sv: Hö+vikt!!

Finns bara ett sätt att få fram vikten. Med våg
Vågar till hö finns i nästan alla hästsportaffärer, lantmännen och liknande. Kan också använda sk fiksevågar och de finns i sportfiskeaffärer.
Priset ligger väl runt 20 lappen

Går också köpa på stora postorder kedjor som Börjes, Hööks, Bole mf.

Det varierar så det enda sättet att veta är genom att väga.

En liten enkel hövåg kostar runt 20:-. Det finns att köpa på t e x granngården, hästaffärer osv.

Beror helt på balen! Det måste vägas för att man ska veta hur mycket där är. I samma bal kan våra kakor väga 1-3 kg.

En kaka hö kan vara nästan allt mellan ett halvt kg och 3 kg i vikt. Du måste väga ditt hö för att veta hur mycket det är. Det kan du aldrig mäta i kakor.

Okej tack för alla svar...

Att det kan vara lite olika från kaka till kaka det förstår jag men jag tänkte mest på vad det brukar ligga på normalt...

Men jag ska ta å köpa mig en Hövåg så fort jag kan komma iväg till en butik som säljer dom!!

Finns inget "normalt". Det kan variera +/- 100 %. Alltså måste grovfoder alltid vägas för att man ska veta hur mycket det faktiskt är i givan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 695
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Korven
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 502
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur