hö vid transport

S

straaawberry

jag och min ponny ska åka ca. 45min (ej till tävling) med bil (och transport) . behöver hon hö ? Min kompis hade åkt samma väg, och hennes ponny hade klarat sej utan. Men jag vet inte va jag ska göra. :confused:

Sv: hö vid transport

Jag har alltid hö till mina hästar oberoende på hur lång de ska åka. Jag tycker det känns bäst så. Oftast på kortare turer äter som inget men på längre är det oftast slut.

Man ska vara försiktig med att fodra hö under själva färden. Risken för transportsjuka ökar och förmodligen är det en bättre idé att fodra före och/eller efter själva körtiden.

Hästen har väl längre mellan fodringarna än 45 minuter när den INTE åker, så jag förstår inte riktigt varför den skulle vara mindre tålig för att den åker?

jag fodrar inte med hö i transporten. Förra veckan åka jag 5-6 timmar med hästtransport, stannade två ggr och hade matpaus för hästen. Det klarade han sig fint på så jag tror nog att din häst skulle klara sig utan.

Nej på den korta biten behövs inget hö. Däremot om hästen är orolig och blir lugnare om den får äta skulle jag ge den hö i transporten.
Annars tycker jag det är bäst om hästar kan åka utan att äta.

Har alltid hö när vi åker på till tävlingar. Då vi har oftast åkt såpass tidigt så hon inte hunnit ätit upp morgon höet. Men hon käkar nästan igenting när hon åker... men bra att ha det där.

När vi åker till träningar osv så får hon inte något...

Men tycker inte du behöver något hö den lilla biten

Nej... en sådan kort stund klarar hästen sig utan.

Jag fodrar aldrig med hö i transporten under färd. Vid längre resor så stannar vi i stället och serverar hö och vatten ... men aldrig under själva resan.

Det är en smaksak, vi har alltid hö till våra hästar för att det ska vara trevligare att åka, men nej de BEHÖVER det inte.

Jag har aldrig hö till mina under transport. Kör jag längre sträckor så stannar jag och ger dem hö innan vidare färd. Hö (även av mkt bra kvalitet) dammar, och det vill inte jag utsätta mina för i det begränsade utrymme som en transport innebär. Jag gör som syrran skrev, vid längre resor stannar jag och utfodrar med hö och vatten. På tävlingar kan jag hänga upp ett hönät när vi väl kommit fram och jag öppnat mer ventilation (framdörr + bakluckans övre del)

Enligt lagen så får hästen inte transporteras mer än 8 timmar utan att utfodras.
Åker du kortare sträckor upp till 2 timmar så skulle jag för hästens skull rekommendera att inte ge hästen något hö alls i transporten. Åker ni längre än så, så är det bättre att stanna till och göra en rast då hästen bör vattnas, och i samband med detta erbjuda hästen lite hö.

Det är inte särskilt bra att ha hönät hängande i transporten, pga av att den försämrar luften därinne. Hö har sporer som gärna yr omkring, och samtidigt är hästen uppbunden på ett sånt sätt att den inte får full frihet att sänka huvudet och frusta ut dessa sporer under transport - vilket på sikt kan ge besvär med hosta el. dylikt hos känsliga hästar.

Man ska vara försiktig med att fodra hö under själva färden. Risken för transportsjuka ökar och förmodligen är det en bättre idé att fodra före och/eller efter själva körtiden.

Hästen har väl längre mellan fodringarna än 45 minuter när den INTE åker, så jag förstår inte riktigt varför den skulle vara mindre tålig för att den åker?

Det tycker jag låter sant, och bra :d

ja har alltid med hö till min när vi åker även om de bara är 30 min, hästen äter alltid upp allting.

sen får väl inte hästar transportsjuka av att åka 45 min?

det kan de få, min fick det vid en färd på 20 min. Det är ju inte resans längd som avgör om hästen drabbas av transportsjuka eller inte

överallt där jag läst så får dom de av längre transporter, aldrig hört att dom kan få de på mindre än 45 minuter.

läste på agrias hemsida att dom drabbas av de pga stress som kan leda till allvarlig lungsjukdom vid längre transporter.

då måste din häst varit väldigt väldigt stressad?

Transportsjuka är en sjukdom som orsakas framförallt av stress och kan leda till så kallad lungsäcks-inflammation. Sjukdomen förekommer framförallt i samband med transport, men kan också utlösas om hästen blir mycket stressad av andra faktorer

så står de på agria....har lite lite svårt att tänka mej att hästen idåfall hinner få de på 20min, pga hö.

Senast ändrad av en moderator:

Transportsjuka. Hört ordet någon gång men visste inte vad det var.

Kan de alltså bli sjuka av att vara stressade under lång tid, eller att vara extremt stressade bara en kortare tid? Eller både och?

Kan tillägga att jag brukar ge min hö i transporten, men hon har inte ätit mer än någon tugga de senaste gångerna så det känns som att det är meningslöst.

ja har inte kommit fram till de riktigt..men jag tror de är när dom är riktigt stressade i kombination men för lite vatten..och att risken ökar om dom får kraftfoder innan transporten..eller den stressade situationen..
antar de iallafall eftersom de stog att man skulle undvika kraftfoder.

har aldrig hört att hö skulle vara dåligt för dom..kraftfoder däremot skulle man undvika innan.

de är så ja fattat de som iallafall..

Har för mig att det står om det i nån bok jag har. Ska läsa på när jag hittar den... Låter ju mera logiskt att det är kraftfoder och inte hö som ökar risken.

Transportsjuka kommer främst genom dålig luft. Partiklar i luften gör att hästen andas ner saker i lungorna som inte hör hemma där.

Det är många år sedan nu de rekommenderade att köra UTAN hö i transporten. Att plocka bort hönätet ökar kvalitén på luften väsenligt. Och minskar ner antalet partiklar i transportluften.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka