Hö utan kraftfoder!?

Aliina

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av något bra företag man kan beställa hö från där man inte behöver tillsätta kraftfoder? Frågar er som skickat in höanalys endast!
MVH Alina

Sv: Hö utan kraftfoder!?

Jag vet inget speciellt företag, men varför inte ringa runt till olika leverantörer och kolla hur analysen verkar. Får du svar på att analysen är på en kvot på 6 eller däröver, behöver du knappast något kraftfoder. Men det beror ju lite på också hur din häst arbetar. Den kanske behöver det lilla extra som finns i kraftfoder.
Jag fick själv tag i ett hösilage med kvot 6,36. Lågt MJ och bra Smrp. 5,5/35. På det kan jag fodra endast med grovfoder om jag vill.

Aha nu börjar du haja till lite ,ser jag ;).

Men det är inte så att vissa företag skulle sälja "hö utan kraftfoder" utan snarare är det du som får fråga höleverantören (bonden?) om han har analys på det och i så fall fråga vad det är för värden. Sen kan du se om det är ett hö med en lagom kvot och värden för din häst... och om det är det så kan du köpa det!
Till en normal häst är det lagom med ca 7-8MJ (energi) per kg foder och 40-60gram smältbart råprotein (proteinet nämns så, förkortas "smbrp"). Har man en lättfödd häst får värdena gärna vara lägre än det (men kolla alltid så kvoten är minst 5) och har man en svårfödd häst får de gärna vara mycket högre.

Om bonden inte har analys på det så kan man analysera själv när man fått hem höet. Men då chansar du - det kan visa sig vara väldigt låga värden av framförallt proteinet. Då blir det dyrt med proteintillskott! (är det riktigt låga värden, vilket inte alls är ovanligt, så måste man ge mycket av starka proteinfoder som t ex Krafft Protein, lusern räcker oftast inte)

Vilka värden behöver du på höet? Det blir ju lite besvärligare och dyrare när du behöver vissa värden på grovfodret. Det förutsätter att producenten har tagit en analys, och det är fortfarande inte helt vanligt.

Sedan måste du då förmodligen köpa hela årsförbrukningen på en gång, för att vara garanterad att få från det parti analysen gäller. Och det kan vara svårt att hämta och lagra på en gång, det blir ju några ton.

Men som sagt; vad behöver du för värden?

jo precis, alltså jag vill helst ha så bra kvot som möjligt, minst 7 iaf:D
tänkte kanske pröva köpa åsebros hö...så nån som kanske nyligen köpt deras hö? Eller något annat företag,..för jag har rätt brottom med att köpa hö nu snart:) och jag vill ha så bra som möjligt, än så länge har jag bara hittat hö med en kvot på max 5,2 :(

Åsebro förmedlar väl HorseHage.
De brukar ha hög kvot om jag inte minns fel. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men kompisen köpte det i vintras och var nöjd. Fördel med små balar när man har få hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka