Hö - svårt att hitta tidigt slaget... råd??

tinafinis

Trådstartare
Ringt runt lite för att få tag på hö som skulle vara slaget tidigt just för det goda proteininnehållet till mitt dräktiga och sen digivande sto.

DOm flesta har ju bara hö som är slaget senare....

Har pratat med en bonde som har ganske mycket hö, men det är slaget i juli. Han säger det är mycket klöver i det, men tyvärr finns ingen analys.

Jag behöver utfodra henne med hö från mitten av mars - juni skulle jag tro. Sedan bör det finnas bete så det räcker gott och väl. Eventuell stödutfodring, men det tror jag inte skulle behövas. Men annars blir det med samma hö.

Hur hade ni gjort? Är det dumt att chansa att köpa höet och att jag sedan tar analys för att få fram vad jag behöver kompletera?
Kanske är på tok för lite protein i höet menar jag.

Hoppas ni kan ge mej råd.
Jag letar vidareså länge.

Sv: Hö - svårt att hitta tidigt slaget... råd??

Tyvärr är det inga garantier att få hög smpr bara för att höet är slaget tidigt. Mitt hö slogs de första dagarna i juni, enl konstens alla regler med ax etc. Smpr var 32g. Alltså mkt lågt.
Det är svårare att hitta hö så här års som är lagrat utan att det blivit dåligt.

ja fast nånstans måste de finnas ju.
Pratade med en som hade hö ute på annons. Hade löspressat hö på ca 5 kg balen.
Slaget innan midsommar. Tyvärr ingen analys på detta heller.
Men det borde ju ändå vara högre proteinhalt i ett tidigt slaget hö???
Vad ska det smpr ligga på?
Kommer nog ev köpa detta hö om jag inte finner nåt annat o sedan själv ta analys.

pga vädret som var i somras så fick ingen här omkring tagit in höet förrän sent på sommaren! det blev bara en slått..

så det är nog svårt at få tag på tidigt slagit hö. kan du inte köpa det som är billigast och sen ge lusern för att höja proteinet? :idea:

Jo de kan jag visst göra. Om det är fullt dugligt så!

Men nu fick ja ju svårt att bestämma mig.
Har nu pratat me två bönner. Den ena har slagit innan midsommar. Har ca 200 balar a 5 kg. Slog innan allt regn kom.
Den andra bonnen har 7 ton löspressat hö.... slaget i juli.

Kostar lika mycket. :-/

Börjar väl fora med höet i slutet av mars början av april. Antar att jag får fodra ända till maj ut. Men då är ju frågan om dom där 200 balarna a 5 kg räcker.
Ungefär, hur mycket hö brukar ett digivande sto få utan bete och ingetting. Hon väger ca 500 kg.
Ska som sagt analyseras oavsett, men vad bör man minst ge??

Senast ändrad:

Hö/ensilage som skördas på åkervall skördas ofta 2-4 gånger under en säsong. När man talar om skördetidpunkt ur ett näringsperspektiv är det mindre viktigt när på året det är slaget. Däremot har vallens mognad stor betydelse. Har vallen slagits innan gräsen börjar bilda fröställningar så är proteinhalterna högre för att sedan sjunka ganska snabbt (det handlar om dagar om vädret är varmt!) när gräset börjar blomma. Samtidigt blir grässtråna styvare och mer fiberrika. Slår man många gånger tvingas gräset "börja om".

Proteinhalten påverkas självklart av en massa andra faktorer: sortval, näring (gödning), bladförluster vid slåtter...

Förr, när man hässjade hö, så slog man höet senare (efter midsommar) för att gräs och örter skull sprida frö och gräset skulle bli så långt att det kunde hängas på hässjan. Näringsvärdena blev nog inte så imponerande men många skördar fortfarande efter den modellen! Det är ofta samma personer som tycker att det här med skördeprognoser och analyser är ett modernt påfund som man inte behöver ägna sig åt.

För att se ett exempel på förra årets (2007) vallprognos: http://www.freefarm.se/vall/

4 gånger!!! Det var inte dåligt för dom som klarar av det.
Men för denna gubben var de nog första skörden. "min" bonde som slog gräset på min enda åker slog det sent efter midsommar. Då var det väldigt förvuxet.
Det är därför jag är så fundersam till det sent slagna höet i fråga nu.

4 gånger!!! Det var inte dåligt för dom som klarar av det.

Här i Östergötland slog jag sist av alla grannar, under första veckan i juni, och det hade redan börjat "ryka" om timotejen. Flera satsade på en fjärdeskörd i skiftet september/oktober. En varm, extremt tidig vår med mycket värme i maj bäddade för detta.

Fått mail från en bonde nu om att han har ett hökvalitets hö. O transport kan ordnas. Men de e ju långt åt tjotahejti. 013, var de nu kan vara. Själv bor ja i södra småland.
Om han har analys o denna verkar bra, hade ni satsat på de höet då?

Ett riktigt bra grovfoder är guld värt! Men du skulle nog hitta någon där i närheten som kan åka och titta på det åt dig så att det inte är mögelbalar som kommer till dig.

Linköping borde det vara, tror jag.

tackar för infon om riktnummret :-) INte orkat kolla själv.

ja... vilket dilemma. Hade fått tag på ensilage eller hösilage hur lätt som helst. problemet är att de inte kommer att hålla sig nu till våren. Två hästar bara. en stor o en liten plutt shettis.

Liknande trådar

Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 016
Senast: MalanMjöl
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 456
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur