Hö (storbal) ståendes i regn?

S

Sveipur

Jag är så himla noga med höhygienen och att höet skall hållas torrt. Jag låter aldrig hö ligga ute i regn utan de får torrt hö till varje mål. Är jag överdrivet noggrann?

Jag är intresserad av vad som händer om man har en stor höbal ståendes ute i regn i flera dagar uppemot en vecka. Möglar inte höet i botten då? Dessutom kan det inte vara bra om höet först blir blött av regn och sen fryser när det blir minusgrader.

Sv: Hö (storbal) ståendes i regn?

Jag har oxå hö i storbal, portionerar ut till varje mål, vill inte att höt ska bli dåligt ute i regnet. Silage tar inte skada av regn på samma vis som torrhö. det blir lätt mögel i det om det blir blött.

En storbal blir oftast bara blöt precis på ytan även om det ösregnar på den. Framförallt om den "ligger ner", då rinner regnet av längs höstråna så det är torrt bara några cm in i balen.
Jag har haft storbalar ute i hagen i alla väder och det brukar vara alldeles torrt på marken där balarna har stått, även om det varit ruskväder i hela den vecka som gått sen balen ställdes ut.

Om de börjar trampa runt i det och sen äter finns risk för boutulism även om den är liten.

MYT 8: Utfodring med hösilage ökar risken för botulism

Cecilia inleder med att påpeka att botulism är en mycket ovanlig sjukdom. Visserligen är den väldigt allvarlig och dödligheten är så hög som 98%, men skräcken för den är lite överdriven. Som Ceclia uttrycker det; "Det är vanligare med benbrott i hagen..."

"Visst kan man vaccinera om man känner sig orolig. Men det är en betydligt bättre åtgärd att fundera över foderhygienen." Man har nämligen i studier sett att det inte finns något samband mellan botulism och vilken grovfodersort man använder. Däremot har man hittat samband med foderhygienen!

Botulismbakterierna finns i jord och i döda djur. Om sådant följer med in i balen finns alltså risken för botulism, om övriga tillväxtbetingelser vad gäller pH och vattentillgång är de rätta. Hösilagets ts-halt gör dock att risken för tillväxt är liten, det är helt enkelt för torrt. Hösilagets dåliga rykte i sammanhanget beror snarare på att man utfodrat hästar med stora rundbalar, ståendes direkt på backen i hagen. Hästarna trampar då runt i fodret och förorenar det. Om hästarna får trampa runt i fodret spelar det ingen roll om det är hösilage eller hö, botulismrisken ökar. Samma sak gäller om man inte mockar ut överblivet foder ur hagarna.

Foderhäckar kan förbättra hygienen och även foderekonomin genom mindre spill. Man ska däremot se till att de är anpassade för hästar, för att minska skaderiskerna

Liknande trådar

T
Foder & Strö Förra årets hö blev en miss, köpte för första gången storbalar. Dessa var dammiga fast höet hade fin färg och luktade gott. Antagligen...
Svar
4
· Visningar
1 991
Senast: Ylva86
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 525
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka