Hö som blåser bort..

M

maisan

Vet ej om detta är rätt forum men jag skriver den här iaf. Jag undrar om det är någon här som löst problemet med när man ger torrhö i hagen en blåsig dag...
Min häst står inhyrd i ett stall, så jag kan inte göra några jättebyggen i hagen, men nåt bordes man väl kunna göra. Finns ju fodertunnor men den jag hittade kostade 2000kr :crazy:
Och hönät funkar inte (har hittat den intrasslad runt hästens ben flera gånger), utan det skulle behöva vara nåt praktiskt som man typ häller höet i som man själv kan bygga ihop...
Idéer???
 
Sv: Hö som blåser bort..

Ja fast det funkar inte heller, dels kan jag inte åka dit o utfodra själv flera gånger per dag (o höet ska inte ligga blött sen dan innan) o på vintern kan man inte blöta det alls...
Så finns det någon annan praktisk lösning???
 
Sv: Hö som blåser bort..

ja men dom jag sett kostar flera tusen kronor, känns lite overkill att köpa en sån så vida det inte finns en för ett rimligare pris.
 
Sv: Hö som blåser bort..

Har inte testat detta själv, men passerar då och då förbi en här i trakten som använder pallkragar (en eller två på höjden) och det tycks fungera bra.
 
Sv: Hö som blåser bort..

Jag fodrar i två gamla traktordäck. Fungerar mycket bra. Någon snäll bonde du kan fjäska med :angel: .
 
Sv: Hö som blåser bort..

Vi lägger höt i badkar. på vår soptipp får man hämta dom gratis.

Annars har vi även haft lastpallar (5 st) som man spikat ihop till en låda. Fråga på bygghandeln om dom har några trasiga som du kan köpa billigt. Lite jobbigare att flytta runt på.

Även däcktipset har vi prövat, funkar. Dock svårare att få tag på.
 
Sv: Hö som blåser bort..

Badkar eller "vattentunna" (utan vatten i då såklart). Funkar jättebra till min häst.
 
Sv: Hö som blåser bort..

Tack för alla bra svar, ska fråga bonden om han har några gamla traktordäck, annars lät ju pallkragar som en bra idé oxå... och varför inte vattenbaljan oxå.
Tur att det finns folk med bright idéas när man själv är lite trög :p
 
Sv: Hö som blåser bort..

Om du använder pallkragar ska du vara noga med att fästa dem ordentligt. En häst i stallet har lyckats riva loss kragarna och fått dem nypta runt senan :crazy: . Han har klarat sig från annat än ytliga sår, men får inte komma in i samma hage som pallkragarna längre. Ingen av de andra hästarna har rubbat kragarna ur sitt läge.
 
Sv: Hö som blåser bort..

Usch, nä min bängel-pelle får då inte ha några pallkragar i så fall...
Jag har faktiskt fått tag på traktordäck, det var busenkelt, bara ringa till närmsta däck-säljare o hämta gratis... Måste bara ta o skrubba rent dom. Nån som vet om gummit är farligt ifall hästen tuggar på det?
 
Sv: Hö som blåser bort..

vill vara med å varna...
min gick igenom en pall... senan ser ut som årets senskada, men det var "yttre våld" å senan är hel å ren... (tidigare ägaren)...

badkar lät smart!
 
Sv: Hö som blåser bort..

Jag fick snickrat till två potatisbingar hos den lokala lådfabriken.
Det fungerar jättebra!

Immer
 
Sv: Hö som blåser bort..

Badkar funkar jätte bra. Eller hö i rundbalar så slipper man att lunch fodra med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 993
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 056
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp