Hö priser???

F

forestking92

Vad ska man skriva nu?! Är väl risk att detta blir borttaget, men värt ett försök...och detta är INGEN annons!!!
Vill bara veta vad jag ska ta betalt för mitt fina, löspressande och skull torkade hö denna säsong??
Vad är de för hö priser i sverige mån tro??

Sv: Hö priser???

Varierar säkert en hel del beroende på var man bor.
Vi betalar 1,25/kg inkl moms. Hämtar det själva.

Vi betalar så mycket som 2kr/kg och betalar 1000kr för att få det hemkört. Har tidigare köpt hö som kostade 1kr/kg men inte lika bra värden, men det var närmare så då hämtade vi själva.

Vi betalade i år 2:-/kilo inklusive moms för tidigt skördat skulltorkat hö (dock ej analyserat) dessutom 2,50 per bal för hemkörningen (balar på 10-12 kilo).

Vi får balarna hemkörda från en bonde som bor ca 5 km bort samt att han slänger upp dom på loftet åt oss. (Stapla däruppe får vi göra själva). Jag tycker att det är ett bra pris med tanke på att han hjälper oss att slänga upp.

/KT

Vi brukar betala mellan 2:- till 2.50:- beroende på år (efterfrågan) och analysvärden. Pris inklusive hemkörning och packning på skullen. Köper hyfsat nära Sthlm = höjer priset.

Ullis

Hej o tack för alla svar på mina funderingar !

Har själv tagit 1:- kg av dom som hämtat direkt på gjärdet, men skulle nog behöva 1,50 för de skull torkade!
Har ingen annalys eftersom mina vallar är små och i olika åldrar men fler och fler frågar dock efter det så får väl se till nästa år kanske!

Fortsätt gärna och svara på den här tråden, är roligt att veta både vad ni ger era hästar för mat och vad ni betalr för de!

Häst foder blir ju en allt större marknad för oss lantbrukare!

Vi betalar 2kr/kg för 10-12 kg balar med gratis frakt.

vi tar 1,50/kg inkl moms. löspressat och skulltorkat och med bra analys. säljer bara till hyresgästerna, så frakt har vi ingen.
tidigare år har vi köpt skulltorkat som pressades innan transport. stuterivärden på analysen och frakten ingick. vi gav 1,80 kr/kg.

i år köper jag av stallägarens fina hö, så att höet finns på plats & jag betalar 1:-/kg, 250 kgs balar, skulltorkat, analys ingår inte, fixar det själv, vääntar på svar nu. har även köpt in endel små hårdpressade 10-12 kgs balar för 1,5:-/kg med analys, bra värden.

En fråga till en lantbrukare!

Kan man tjäna på att ta eget hö om man äger marken men anlitar en lantbrukare som sår och skördar höt/havre?

Ja de tror jag väl att man gör! Men är väl lite beronde på hur bra gräset är.
Jag har slagit åt en granne en del år och de gräset var så tunnt och dåligt att dom nog skulle ha tjänat på att köpt de av mig istället!
Men vad de gäller havre så är de nog bättre lönsammhet att gå till en bonde och köpa den för 80 öre- 1:- kg !
Går åt mycket disel, gödning, utsäde och sprutmedel om de ska bli något!

Svar ja, oftast i alla fall. Jag låter maskinstation hugga pressa och plasta i rundbalar c:a 350kg istället för att investera i nya maskiner. Rundpress och inplastare är så dyra så det ska till stora arealer för att det ska löna sig.
Hugger 5 ha vall fördelat på 3 vallar, kostnaden för hösilge är då c:a 40 öre/kg. Nu sår jag ingen gödning då hade kostnaden blivit det dubbla/kg. I det priset hjälper jag till med att köra fram rundbalarna till inplastningen viket spar tid.
En annan fördel med eget är att man har bra koll på hur vallens kvalité är och att vi hugger tillräckligt högt så det inte kommer med så mycket jord och annat som inte ska med.
Nu frågade du om höpriser vilket borde bli billigare i.o.m. ett moment mindre men med högre kostnad för lagring, oftast.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag betalar 1.66 ungefär för höt iår. Inte analyserat men hästarna gillar det och håller sig fina i hullet.

Har för mig att det blev cirka 1,70 kr inklusive moms för vårat kanske 2 kr, men i det priset ingick även analysen och frakten till oss.
Lite lata som bara langade in alltihopa i ladan :)

Jag betalar 1,50 kr/kg och då är höet i hårdpressade balar ca 12 kg. Hämtar det själv hos bonden som säljer!

Jag betalade 2kr/kg och då var det ett kanonhö...

Betalar 1 kr/kg. Det är 20 kg's balar som vi hämtar själva.

Är det dyrt eller normalt att betala 2 kr/kg för löspressade höbalar som är vägda till ca 10 kg i genomsnitt av säljaren, fast vissa kan nog väga mer? denna bondens hö var mycket bra i våras då jag köpte och hästarna tyckte mycket on det! det är intaget när det var torrt och fint i somras! såg detta själv! Undrar bara.. så jag inte blir lurad på pris :banana:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 365
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 118
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama