Hö på storbal-hur känsligt

Djurjouren

Trådstartare
Jag har hittat mina drömars hö detta år :love:. Inte äckligt inplastat gräs utan riktigt hö *salig*.

Det finns två sorter hos bonden, vanliga småbalar som inte har de där fantastiska värdena jag vill ha (Megahög energihalt)men ändå bättre än det man vanligtvis hittar.

Sen har han storbalar, 2 m långa och 80 cm höga/breda. Vikt 150 kg.
Detta hö gör att mina tävlande travhästar bara behöver äta vars 12 kg hö om dan och inget mer :love:

Nu till frågan, balarna är torkade på loftet med sån där tork (vad det nu heter) och de ser väldigt fina ut. Hur lagringskänsliga är såna balar jämfört med vanliga småbalar?

Sv: Hö på storbal-hur känsligt

Låter som om det är fyrkantsbalar och av lite mindre sort som du tittat på. Då brukar det inte vara några större problem.
Det är de stora rundbalarna som kan vara svåra att få torra i mitten som gör att det kan vara svårt med hö i storbal.
Dessa ska inte direkt skilja sig från lite mindre balar mer än att de väger med och där med helst inte ska ligga direkt på golvet.

Nja var det inte storbalhöet som hade bättre värden:confused:
Är det skulltorkat först innan det balas kan det gå lika bra. Det som är riskabelt är storbalar som balats direkt. Då kan de tyvärr ofta vara fuktiga inuti och medan tex löspressade småbalar till viss del kan torka även inuti på logen så kan inte en storbal det.

Å andra sidan är hö fuktkänsligt även när det ligger på logen och en våt fuktig vinter kan små balar dra åt sig mkt fukt.

Har man bra loge kan man köpa hö som skulltorkats och balats i storbalar och sen ta upp dem och ha löshö på sin loge tex. Och varför inte egen torkfläkt om man har möjlighet?

Jo det var det! Men det är inte den största storleken på balar utan en mellan storlek som avses. Dessutom så här nere i år var det kanon väder för de som tog hö. Det var torrt redan på fältet till skillnad från förra året. Vilket också har varit orsaken till att man pressat det somhö istället för att plasta in dem.

Det var torrt redan på fältet till skillnad från förra året.
"Torrt" är ett svårt begrepp. När man står ute på vallen och känner efter på det som torkat på slag så tycker man att TS runt 70-75% är kanontorrt. Ofta är det inte jämntorrt heller, nere i strängen är det ofta fuktigare. Har man grova stjälkar och klöver så är det ännu svårare.

Vi och våra grannar kör alltid hö ytterligare en tid på skulltorken trots att det varit "kanontorrt" på slag. Det är svårare att torka ett bra hö än många tror...

"Torrt" är ett svårt begrepp. När man står ute på vallen och känner efter på det som torkat på slag så tycker man att TS runt 70-75% är kanontorrt. Ofta är det inte jämntorrt heller, nere i strängen är det ofta fuktigare. Har man grova stjälkar och klöver så är det ännu svårare.

Vi och våra grannar kör alltid hö ytterligare en tid på skulltorken trots att det varit "kanontorrt" på slag. Det är svårare att torka ett bra hö än många tror...

Precis! Det var det jag menade också. Tyvärr kan folk ofta alldeles för lite om hö har jag märkt och har svårt att bedöma när man "inspekterar".

Jah har köpt storbal med jättefint,grönt o snustorrt hö- ingen analys, men...bonden hade aldrig haft så fint hö- sa han.:banana:
Ska bara ha det nu o under hösten- sen blir det hösilage.

och du får inte glömma att det är viktigt att titta hur det ser ut omkring också när man gör bedömningen. Är det små vallar eller stora och luftiga ytor?
Att ta bra hö är en kunskap som håller på att dö ut.
En van bonde vet vad han får in, genom år av erfarenhet. Inte så lätt att ta efter.
Skulltork är ganska ovanligt i mina trakter. Höskördarna doc oftast mycket bra och nu med hösilage som alternativ sällan bekymmer. Fast för den enskile, vanlige hästägaren skiljer priserna mellan åren rejält.

Skulltork är ganska ovanligt i mina trakter.
Vi kör det mesta som hösilage på grund av den höga kvalitén och lagringståligheten. Det hö vi kör in tar vi som löspressat och kör in på tork. Under ideala förhållanden går det då att (med slåtterkross) få in bra hö på 2-3 dagar (TS under 70% som sedan eftertorkas). Jämför detta med att försöka hitta ett tillfälle då man har 6-7 dagar perfekt torrväder en sommar som denna!

Personligen är jag litet skeptisk till storbalat hö när jag ser det ligga ute veckovis i regn och hög luftfuktighet häromkring...

Vi kör det mesta som hösilage på grund av den höga kvalitén och lagringståligheten. Det hö vi kör in tar vi som löspressat och kör in på tork. Under ideala förhållanden går det då att (med slåtterkross) få in bra hö på 2-3 dagar (TS under 70% som sedan eftertorkas). Jämför detta med att försöka hitta ett tillfälle då man har 6-7 dagar perfekt torrväder en sommar som denna!
Personligen är jag litet skeptisk till storbalat hö när jag ser det ligga ute veckovis i regn och hög luftfuktighet häromkring...

Fast denna sommaren gick det jättebra.:idea: Det var inte många som inte fick in sitt hö innan regnet. Pressarna gick för fullt och det var torra nätter så det var pressning sena kvällar. Inga problem att hinna med och bra värden.
Löspressat finns inte här längre.
Var bor du? *nyfiken*

Hö som ligger ute som du skriver blir aldrig vettigt... här är kraven höga. Här är få köttbönder (de är de enda som vill köpa den typen av dåligt hö häromkring, möjligen fårbönder med då men de är lika sällsynta), mjölkbönderna är minst lika kräsna som hästägarna.

De flesta tar det som hö om det är vettigt väder, måste man ta någon/några dagar tidgare pga vädret så blir det plastat. Andra skörden fick en del in med lika bra resultat MEN det är en hel del kobönder som inte fått in den alls ännu. Och en del väntar nu på ta sin tredje skörd.

Jag har hittat mina drömars hö detta år :love:. Inte äckligt inplastat gräs utan riktigt hö *salig*.

Du är välkommen hit och se vårt hö. Det är inte många som ser skillnad på höet och hösilaget när det ligger i stallet. :idea:
Vi har fått bra av båda delar iår, innan regnet.

Löspressat finns inte här längre.
Var bor du? *nyfiken*
Östergötland (men inte på slätten). De som tar hö i trakterna kör huvudsakligen löshö. Håller med om att det är få som pressar småbal eftersom det är så arbetskrävande. Däremot vill många köpa eftersom det är smidigt att ta med vid tävling/träning.
Nästan alla kör hösilage i vårat område, hö är bara mindre mängder. Storbal hö förekommer bara sporadiskt.

Östergötland (men inte på slätten). De som tar hö i trakterna kör huvudsakligen löshö. Håller med om att det är få som pressar småbal eftersom det är så arbetskrävande. Däremot vill många köpa eftersom det är smidigt att ta med vid tävling/träning.
Nästan alla kör hösilage i vårat område, hö är bara mindre mängder. Storbal hö förekommer bara sporadiskt.

Iår blev det mycket hö eftersom vädret var så gynnsamt. Bra, torrt hö. Andra år mer hösilage. Vi har maskinstation så jag har ganska bra koll på läget häromkring Kristianstad. Vi tjänar mer på att plasta så året har inte varit bra ur den synvinkeln.
Här är nästan ingen som pressar småbal på stycket utan det pressas om vintertid/lågsäsong eftersom det är så stressat just då. Vintertid pressas det om, ibland hösilage också då men då får det skulltorkas först såklart. En och annan har skulltork kvar men det är inte många om man jämför med 10 år tillbaka.
Ingen här tar löshö och löspress minns vi knappt att vi har längst i i maskinhallen :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 879
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 441
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Flash
·
Foder & Strö I senaste numret (september) av tyska tidningen Cavallo är det en 8 sidor lång (med lite reklam på sidorna också..) artikel om Hö. Jag...
Svar
14
· Visningar
2 038
Senast: Inelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka