Hö och möggel!

J

Jennifer80

Vad kan jag göra, är det normalt? Mitt hö ligger under tak m.m. men ändå så mögglar det på yttersta lagret. inne i balen är det bra, blir så på våren och på hösten.
har ni också detta fenomen? Vad kan jag göra för att skydda det typ?
Eller är det bara ngt som brukar bli ändå?

Sv: Hö och möggel!

Det är fuktigheten i luften som gör det. Nästan ingen som inte har tork kan lagra hö en vinter som den vi har i år utan att det möglar.

Det är fuktigheten i luften som gör det. Nästan ingen som inte har tork kan lagra hö en vinter som den vi har i år utan att det möglar.

Okej, ska man då alltså helst kasta första lagret? Men hur kan jag vara säker att det inte finns med mögelspår på höet som jag ger hästen?

Jag vet att det finns olika åsikter här inne när det gäller just sådant här hö. Vissa anser att det inte är någon fara att fodra med det om man tar bort det mögliga och andra att hela balen ska kasseras. Vilket som är rätt vet jag inte. Men det enda du kan göra för att vara säker på att det inte finns mögel kvar i höet är en analys av höets hygeniska värden. men den tar ett par dagar. Så länge det inte blir torrare i luften kommer ändå risken att finnas att det har hunnit bli mögel innan man fodrar med det. Så speciellt billigt blir det ju inte heller.
Svårt att ge bra råd om det här när vädret är som det är. Själv har jag fått kasta ett par hundra balar och istället gått över till ensilage. För här gick det inte att ha hö utan att det började mögla.

Vi har tork, men det hjälper väl inte när det möglar från utsidan, förstår inte hur du menar :confused: . Det bästa är väl att täcka höet med ett lager halm.

Till TS: Jag kastar alla balar som ligger i ytterlagret och det som ligger under är jätte fint och går att fodra med.

Det gäller att en sådan tork som gör att man får torrluft ungefär som inomhusklimat. Inte bara en fläkt som blåser runt den fuktiga luften.
Som det är i år med fukten är det i stort sett omöjligt att komma ifrån den höga luftfuktigheten så det spelar ingen större roll om det är täck eller inte när det lagras inomhus. Kommer den fuktiga luften åt höet så kommer det att mögla. Kanske hjälper om man plastar in det så det blir vacum fast då blir det ju hösilgage av det.Ett normalt år så brukar det vara kondens från väggar och tak som gör att inomhus lagrat hö möglar i kanterna. Då hjälper det att täcka över det.

Ok, då är jag med :idea:. Trodde du menade en vanlig hötork, men då drar man ju in fukten i höet.

Däremot håller jag inte med dig om att det inte skulle räcka med att täcka det. När det gäller mitt eget hö är hela ytterlagret mögligt på utsidan, men allt hö under det är jätte fint. Hade jag då täckt det med ett halmlager så hade det ju varit det som möglat i stället. Detta har bara hänt ett år tidigare och då hade vi täckt med halm, så hela höpartiet klarade sig. I år hade vi tyvärr ingen halm i småbal.

Jag höll på att få frispel i går när jag var uppe på vår skulle. Vi har 5 ton hö där. En hel kant av en stapel har möglat på utsidan. Mycket är täckt med halm men inte allt. Nu köper vi mer halm och täcker bättre och försöker rädda vad som räddas kan. Höt kan bli hur dyrt som helst i vår om många får kassera det de har på skullarna. Vi har aldrig förut råkat ut för detta på 20 år, det är egentligen inget fel på skullen, utan det extrema vädret som ställer till det.

Sorgligt är vad det är! :(
Jag får för tillfället slänga ca 5 balar innan jag hittar en frisk.
Får säkert slänga det mesta till slut. Även en del som ser friska ut luktar mögel och de vågar man ju inte använda. Hade köpt hem 3 ton och endast fodrat i ca 2 månader till mina 2 hästar. Nu vet jag inte hur mycket mer friskt jag kommer att hitta. :confused: :( :devil: :cry: :(
Ekonomiskt känns det när man redan får köpa nytt :devil:

Visst är det underbart med hösilage som man kan lagra utomhus och ta in balen man ska använda? ;)

Vi har balar på 170 kg som räcker precis lagom länge till två hästar.

Hö ÄR ett problem när det är hög luftfuktighet, jag har kämpat tidigare år, och fått slänga trots att det varit halmtäckt. Jag har inte behövt slänga mycket, men det är retligt ändå.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 472
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka